Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Podsumowanie marketingowe 2016

Kończy się rok 2016 i zapytaliśmy przedstawicieli agencji marketingowych jaki to był rok dla marketingu. Co jest warte wspomnienia, o czym marketingowcy woleliby zapomnieć i jakie trendy panują obecnie. Przedstawiamy opinie przedstawicieli agencji marketingowych K2, Zjednoczenie.com, Peppermint, GoldenSubmarine, Mint Media, VML Poland, Deva Group, Sociomantic Labs i Warappa.


Łukasz Lewandowski k2
Łukasz Lewandowski, Wiceprezes Zarządu K2 INTERNET.

ŁUKASZ LEWANDOWSKI, K2 INTERNET.

Najlepsza kampania roku 2016

Kampania Donalda Trumpa, która przypomniała starą prawdę, że każdy produkt można sprzedać.

Największa porażka 2016

Kampania Hillary Clinton, która przypomniała kolejną starą prawdę, że każdy budżet da się przejeść.

Aplikacja mobilna 2016

Facebook Messenger, który z aplikacji do chatowania i wklejania buziek stał się „interfejsem konwersacyjnym opartym o technologię sztucznej inteligencji i przetwarzanie języka naturalnego, który zmieni obsługę klienta w większości z branż”.

Największe zaskoczenie roku

… do wielu agencji dotarło, że tę samą kreatywność, którą do tej pory wykorzystywały do „robienia reklam”, mogą zacząć wykorzystywać do rozwiązywania strategicznych problemów korporacji. Świecie consultingu – bój się. Przyda Ci się konkurencja.

Trend roku 2016

Firmy consultingowe chcą być agencjami. A agencje firmami consultingowymi.


Bartek Pawluk Bartek Pawluk, prezes zjednoczenie.com.

BARTEK PAWLUK / ZJEDNOCZENIE.COM

Najlepsza kampania roku 2016

Allegro legendy polskie – kampania z takim rozmachem to marzenie wielu marketerów, ale z drugiej strony wielu takich, którzy mają odpowiednie środki nie decyduje się na tak odważne działania.
Kolejne reklamy Allegro, też niczego sobie.. 🙂

Największa porażka 2016

W moim odczuciu porażką był hype na Pokemon Go. Dotyczy to samej aplikacji, której popularność spadła równie szybko jak się pojawiła, ale też prób wykorzystania tej mody do działań promocyjnych.
W komunikacji marketingowej warto być na czasie, ale niekoniecznie musi to oznaczać mechaniczne podchwytywanie chwilowych trendów.

Aplikacja mobilna 2016

Jeśli nie wspomniane Pokemony, to zapewne Prisma. Sądząc po zalewie przetworzonych zdjęć profilowych na facebooku to jedna z najchętniej instalowanych aplikacji w tym roku. Pewnie nie była ona najpopularniejsza ale z pewnością mocno wybiła się komunikacyjnie.

Największe zaskoczenie roku

Pożegnanie Yuriego Drabenta z branżą reklamową.

Trend roku 2016

Mam wrażenie, że w tym roku dominującym trendem było korzystanie w kampaniach z tzw. influencerów. To oczywiście temat nie nowy, ale obserwuję coraz silniejsze zainteresowanie marketerów tym tematem. Zdecydowanie widać, że to już nie chwilowa moda, a pełnoprawny element miksu działań promocyjnych.


Daniel Przygoda Daniel Przygoda, Senior Copywriter VML Poland.

DANIEL PRZYGODA, VML POLAND

Najlepsza kampania roku 2016

Druga odsłona kampanii Nike Unlimited – Unlimited You. Dla mnie najlepsza kampania tego roku. Dlaczego? Przede wszystkim skala – nie chodzi mi tu o budżet i rozmach realizacyjny, ale przede wszystkim o poruszane tematy.
Mamy tam „Żelazną siostrę” – 86 letnią Madonnę Buder, która od ponad 40 lat startuje w elitarnych Iron Manach – przekraczając ograniczenia swojego wieku . Poznamy też nieco lepiej pierwszego transgenderowego atletę występującego w amerykańskiej kadrze olimpijskiej – Chrisa Mosiera. Nike pokazuje na wielu różnych przykładach wspomniany już wcześniej brak ograniczeń, sprytnie podpowiadając, że tym, co decyduje owym braku limitów jest nasze podejście do tematu, to co mamy w głowie.

Największa porażka 2016
Wygrana Donalda Trumpa na przekór gigantycznym funduszom i poparciu, jakie wielkie firmy i sporo przedstawicieli szeroko pojętego świata mediów i reklamy okazały Hillary Clinton. Liberalni demokraci przegrali to przede wszystkim komunikacyjnie.

Jak to możliwe, że ludzie nie usłuchali np. Roberta De Niro?

Aplikacja mobilna 2016
Pokemon Go – wprowadziła gry na nowy, ciekawy poziom. Niby mamy rozmaite aplikacje i gry mobilne, ale jakoś nie udało się jeszcze nikomu (do momentu wydania Pokemon Go) w jednym momencie wyciągnąć tak wielkiej liczby ludzi na ulice. Wydaje się, że temat Pokemonów na telefonie i ich trenerów umarł, ale faktem jest, że przez kilkanaście dni, a nawet tygodniu żyli tym niemal wszyscy.

Największe zaskoczenie roku
Allegro i kolejna z rzędu świetna kreacja okołoświąteczna. To, że bardzo. przygotuje dla Allegro coś ciekawego zdawało się oczywiste, ale to, że ta reklama w ciągu tygodnia na YouTubie zostanie obejrzana ponad 11 milionów razy oraz, że będzie szeroko komentowana, nie tylko w mediach branżowych w Polsce, ale i na świecie już takie pewne nie było. Radość, duża radość, że powstała nad Wisłą rzecz, którą spokojnie można ustawić w jednym rzędzie z reklamami Johna Lewisa czy Sainsbury’s.

Trend roku 2016

Umocnienie się Facebook Messengera i inny tego typu komunikatorów (WhastApp). Znajoma, która prowadzi szkolenia dla gimnazjalistów i licealistów opowiedziała mi, że na Facebook Messengerze zakłada specjalne grupy dla swoich podopiecznych, dzięki czemu może na bieżąco śledzić ich postępy, rozmawiać o ewentualnych trudnościach. Na moje zdziwione „naprawdę?” odpowiedziała, że nie robiłaby tego, gdyby dzieciaki z tych narzędzi nie korzystały. A korzystają, bo są pragmatyczni. Fajnie jest mieć Snapa, albo wrzucić kolejny dziubek na Insta, ale to narzędzia do czatowania, te „uspołecznione SMS-y” dają możliwość prowadzenia realnej, niekiedy pragmatycznej, a innym razem zabawowej komunikacji. Myślę, że duże społecznościówki stracą na znaczeniu na rzecz tych mikrospołeczności tworzących się w ich własnym łonie/ekosystemie.


Łukasz Gujski
Łukasz Gujski, Strategy Director, Peppermint.

ŁUKASZ GUJSKI, PEPPERMINT

Najlepsza kampania roku 2016

W tej kategorii także widzę dwóch kandydatów na polskim rynku i co bardzo cieszy, kandydatury dotyczą osiągnięć młodych, niezależnych polskich agencji. Pierwszy kandydat to społeczna kampania „Nie chcę być strażakiem” zachęcająca do zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Brawa dla agencji Walk za ciekawy insight oraz odważną egzekucję. Sukcesu kampanii, która przy niewielkich nakładach została dostrzeżona i doceniona w Polsce i za granicą, upatruję w odpowiednim poziomie prowokacji, który przykuł odbiorców do komunikatu, nie polaryzując, a bardziej dając do myślenia, a to jest właśnie środkiem do sukcesu w kampaniach, których celem jest zmiana postaw. Brawo.

Kolejny projekt, który zrobił wrażenie w 2016 to bardziej całoroczne działania marki Allegro, która rozpoczęła rok kontynuacją kampanii „Legendy Polskie”, a zakończyła nokautem, czyli kampanią „Czego szukasz na święta”. Obydwie kampanie to odwaga, konsekwencja i odpowiednie dobranie kanałów i formatów do odbiorców. Bardzo cieszy, że kampania „Czego szukasz na święta” została dostrzeżona i doceniona przez największe światowe media opiniotwórcze, bardzo smuci, że wyłącznie w Polsce pojawiła się dyskusja odnośnie oryginalności pomysłu i ewentualnego plagiatu. Takie polskie piekiełko. Agencjo Bardzo gratulacje.

Największa porażka 2016

Największa porażkę na świecie zanotowała marka Samsung z ich nowym modelem Galaxy Note 7. Smartfon, który miał być flagowym modelem marki, okazał się mieć wadę fabryczną, która skutkowała samozapłonem lub nawet wybuchem. Po jednej z największych globalnych premier produktowych, marka Samsung chciała, „ugasić pożar” ściągając z rynku wadliwy model, wymieniając go na wolny od wady fabrycznej. Niestety wymienione smartfony dalej płonęły, dlatego marka Samsung zdecydowała się wycofać całkowicie z rynku Galaxy Note 7. Jak to bywa w takich sytuacjach tam gdzie jeden płacze, drugi się cieszy. Po tak spektakularnej porażce, po raz pierwszy marka Huawei wyprzedziła markę Samsung pod kątem liczby sprzedanych smartfonów z Android, w których liderem była do tej pory marka Samsung.

W Polsce największym dla mnie rozczarowaniem są działania content marketingowe. Od kilku dobrych lat słyszymy jak są istotne i jak bardzo przejmą pierwsze skrzypce w działaniach marketingowych. Mówią o tym specjaliści, pytają i poszukują klienci, a prawdziwych i dobrych działań content marketingowych, jak nie ma tak nie było. Nie wiem, czy to agencje contentowe, nie potrafią jeszcze takiej kampanii przeprowadzić, czy może klienci, zbytnio traktują je jako „czysty” nośnik reklamowy, czy może też takie działania, nigdy nie zdominują wydatków reklamowych. Czas pokaże.

Aplikacja mobilna 2016

Snapchat – nie chciałbym się rozwodzić, jak marka Snapchat z niepoważnej aplikacji stała się poważnym graczem w mediach społecznościowych, gromadząc w USA 60% wszystkich użytkowników smartfonów w wieku 13 – 34 lata. Obecnie dużo ważniejsze jest, jak wielki krok milowy zrobiła w całej kategorii mediów społecznościowych. Po pierwsze marka Snapchat, zmieniła nazwę na Snap Inc.
Po drugie całkowicie zmieniła pozycjonowanie marki wychodząc ze świata online w offline, poszerzając portfolio produktów o pierwszy produkt sprzętowy. Obecnie marka Snap Inc. jest pozycjonowana jako „camera company” mając w ofercie aplikacje Snapchat oraz okulary przeciwsłoneczne z wmontowaną kamerą Spectacles. To co jest dla mnie najważniejsze w marce Snap to rozumienie swoich użytkowników i stawianie na trendy, których inni gracze nie widzą. Najlepszym przykładem są same okulary Spectacles, które dzięki ograniczonym funkcjonalnością wideo, nastawieniu na rozrywkę oraz nawiązaniu do branży fashion, dużo szybciej dotrą do swoich młodych, modnych użytkowników, niż wypasione okulary Googla zostaną zakupione przez bogatych techno fanów.

Trend roku 2016

Trend, który stal się bardzo modny w 2016 roku to livestreaming. Różne platformy społecznościowe od dłuższego czasu wprowadzały ten format, ale po raz kolejny wydaję się, że to Twitter oraz Facebook najwięcej na tym skorzystają, chociażby przez to, że wprowadzają livestreaming w momencie, kiedy technologia jest już intuicyjna, szybka i dostępna dla wszystkich, a skala użytkowników na obu platformach załatwia resztę. Jest to nowy, kolejny format, ale już dzisiaj widzimy, że zastosowanie transmisji na żywo będzie miało dużo większe zastosowanie, niż sobie wyobrażaliśmy.

To kolejny rok, w którym znienawidzony banner (display) wraca w wielkim stylu do łask, a co ważniejsze jeszcze bardziej się umacnia jako skuteczna forma komunikacji. Wszystko za sprawą remarketingu w ramach Google AdWords, dzięki któremu to konkretny produkt, którego szukamy, zaczyna nas „znajdować” online. Co ciekawe, skuteczność kampanii remarketingowych obnaża trochę skuteczność content marketingu, który bez jakiegokolwiek wsparcia nie za bardzo sobie radzi. Panowało przekonanie, że „dobre treści same się obronią”, otóż chyba nie obronią się w takim natłoku informacji. Niebawem możemy spodziewać się kampanii remarketingowych, które będą promowały treści, których szukamy, lub które mogą być nam pomocne przy np. zakupie.


Sławek Skowerski
Sławomir Skowerski, Senior Copywriter, GoldenSubmarine.

SŁAWOMIR SKOWERSKI, GOLDENSUBMARINE

Najlepsza kampania roku 2016

„Nie chcę być strażakiem” Fundacji Integracja. Nieszablonowe podejście do tematu, świetna realizacja i mnóstwo dystansu do siebie. No i w efekcie zasłużony deszcz nagród. Co fajne, ta kampania pokazuje dobitnie, że dobry pomysł i autentyzm zawsze obronią się mimo niewysokiego budżetu i braku rozpoznawalnych twarzy.

Największa porażka 2016

Cała historia z Samsung Galaxy Note 7. To niebywałe, że korporacja o takiej pozycji na rynku i takim sztabie specjalistów, dopuściła do sytuacji, w której jeden z jej sztandarowych produktów jest na lotniskach uznawany za równie niebezpieczny przedmiot jak granat czy nóż. Kosztowna, wizerunkowa wpadka. A konkurencja nie śpi. Huawei już doszlusował do światowej czołówki.

Aplikacja mobilna 2016

Habitica – aplikacja, która wprowadza gamifikację na wyższy poziom, bo w nasze codzienne życie. Motywuje, nakręca do działania i zmiany nawyków w najprzyjemniejszy sposób – za wszystko dostajemy nagrody, bonusy, dodatkowe akcje. Aplikacja w sam raz dla ludzi wychowanych na Contrze, Mario czy innych platformówkach.

Największe zaskoczenie roku

Nie, nie cenzura na Facebooku. Multinarodowa korporacja ma to zawsze do siebie, że na pierwszym miejscu stawia finanse i swój wizerunek, a nie jakieś abstrakcyjne rzeczy w rodzaju „demokratycznej wolności słowa”. Za to zaskoczyła mnie informacja o zamknięciu Vine’a. Cały świat idzie w rozwój wideo, content marketing hula w najlepsze, a tymczasem Twitter ogłosił właśnie koniec swojego projektu. Czy to oznacza początek końca samego ćwierkacza?

Trend na 2017
Stawiam na dalszy rozwój personalizacji i ogólnie pojętego content marketingu w rozmaitej formie – wideo online czy IoT. A za ich sprawą przesuwanie gdzieś tej delikatnej granicy prywatności użytkowników za sprawą dopracowanych algorytmów. Reklamy kierowane ze snajperską precyzją na podstawie zachowań użytkowników, wpisów czy tematów poszukiwań sprawią, że ludzie zwrócą większą uwagę w stronę technologii gwarantującej im poczucie względnego bezpieczeństwa.


Karolina Parzych
Karolina Parzych, Content Designer Mint Media.

KAROLINA PARZYCH, MINT MEDIA.

Najlepsza kampania roku 2016

W tym roku pojawiło się kilka kampanii, które na pewno zwróciły uwagę odbiorców i mogą śmiało walczyć o podium. Oto kilka z nich:

– Cykl Allegro „Legendy Polskie”. Kolejne filmy nie przestają zaskakiwać i wciąż zachwycają. Futurystyczne wydania znanych wszystkim legend to nie tylko piękny obrazek, lecz także świetny pomysł na odświeżenie wizerunku dawnych baśni.

– Złote Effie dla Lidla mówi samo za siebie. Długofalowe, przemyślane działania dla marki przynoszą świetne efekty, czekam na więcej!

Ikea niezmiennie na wysokim poziomie zachwyca użytkowników. Kampania #jesiennezmiany oparta na storytellingu jeszcze bardziej przybliża markę do odbiorców.

– Najnowsza kampania Spotify, która powstała na podstawie danych na temat użytkowników nie tylko bawi, lecz także pokazuje, że wiedzą o swoich odbiorcach całkiem sporo. Być może więcej niż im się wydaje.

-DecoMorreno – idealny przykład jak marka może wykorzystać real time marketing. Książka włoskiego pisarza stała się hitem Internetu, a zaczęło się od żartobliwego postu, którego bohaterem było kakao.

Największa porażka 2016

Nie warto rozdrapywać starych ran, choć znalazłoby się kilka przykładów dlaczego warto uczyć się na cudzych błędach. Zawsze jednak lepiej chwalić niż ganić 😉

Aplikacja mobilna 2016

W tym roku światem aplikacji zawładnęły potworki w rzeczywistości rozszerzonej, czyli gra Pokemon GO. Miliony ludzi szukały bajkowych stworzeń na ulicach, można było to zauważyć praktycznie wszędzie. Zainteresowanie grą podchwycili również marketerzy i wykorzystywali RTM z nią związany. Jednak wszystko co dobre szybko się kończy. Teraz, pod koniec roku, mimo nowych aktualizacji, grono użytkowników Pokemon GO jest znikome w porównaniu z tym, ilu było ich w okresie największego szału na łapanie pokemonów.

Największe zaskoczenie 2016

Spodziewałam się, że wybory prezydenckie w USA będą miały rozmach i osiągną niesamowity rozmiar produkowanego contentu. Jednak nie aż w takim wymiarze, w jakim miało to miejsce. Straszliwe kosztowna i długa kampania była dosłownie wszędzie. Warto czekać na podsumowania i case studies z nią związane, bo wyniki działań content marketingu mogą zaskoczyć równie bardzo, co wyniki samych wyborów.

Trend roku 2016

VR oraz livestreaming to trendy, które na pewno będą rozwijały się również w kolejnym roku. Autentyczność, bliskość z odbiorcą, naturalność – tymi ścieżkami poruszają się marki, których komunikacja znalazła poklask wśród tłumów. Popularność video i snapczatyzacja mogą być świetnie wykorzystane, jednak potrzeba na to dobrego pomysłu. Videomarketing bardzo pomaga w budowaniu świadomości marki. Do wszystkiego przyczynia się rosnąca liczba użytkowników korzystających z mediów społecznościowych na urządzeniach mobile’owych – bo przecież od jakiegoś czasu każdy rok, to rok mobile’a.
Coraz bardziej rozwija się też trend współpracy z influencerami, dzięki którym marki poszerzają swoje zasięgi i docierają do nowej rzeszy odbiorów.


Beata Banaś
Beata Banaś, Marketing Manager EMEA w Sociomantic Labs.

BEATA BANAŚ, SOCIOMANTIC LABS.

Najlepsza kampania roku 2016

Kampania „25m2 Syrii” zorganizowana przez Czerwony Krzyż przy współpracy z IKEA. W ramach kampanii w jednym ze sklepów tej znanej na całym świecie szwedzkiej firmy odtworzono mieszkanie syryjskiej rodziny żyjącej w objętym działaniami wojennymi Damaszku. W replice zrujnowanego wnętrza do każdego z przedmiotów przyczepiono kartki w kształcie metek IKEA zawierające opisy problemów z którymi zmagają się Syryjczycy pozostający w kraju. Spośród wielu akcji społecznych i charytatywnych ta zdecydowanie wyróżnia się pomysłem i realizuje postawione cele – zbiórka funduszy i edukacja. Akcja odbiła się bowiem szerokim echem w mediach, a na pomoc ofiarom wojny w Syrii zebrano ponad 20 milionów euro.

Największa porażka 2016

AdBlock, niereformowalni wydawcy i reklamodawcy. Popularność AdBlocka rośnie lawinowo – reklamy w przeglądarkach blokuje już blisko 200 milionów osób na całym świecie, z czego 7 milionów Polaków (znajdujemy się też w czołówce rankingu krajów, w których internauci najchętniej blokują reklamy). I nie chodzi nawet o to, że marketerów rozczarowują użytkownicy, którzy blokują reklamy, ponieważ mają dość nachalności i agresywności na każdym kroku. Tak naprawdę rozczarowują wydawcy i reklamodawcy, którzy w dalszym ciągu korzystają z najbardziej agresywnych formatów reklamowych zamiast zmienić kierunek działań i postawiać na reklamę spersonalizowaną i natywną. To ich nieustępliwe działania sprawiają, że traci zarówno cała branża reklamowa jak i internauci.

Aplikacja mobilna 2016

Snapchat. Snapchat znajduje się dziś w gronie 3 najpopularniejszych aplikacji na świecie i może się poszczyć liczbą 150 milionów aktywnych użytkowników dziennie (40 milionów przybyło od grudnia ubiegłego roku). Rosnącą rolę Snapchata dostrzegły i doceniły w końcu firmy oraz marketerzy, włączając działania w aplikacji do swoich strategii marketingowych i przeznaczając na ten cel coraz większe budżety. Współtwórca Snapchata, Evan Spiegel poinformował we wrześniu, że firmę czekają spore zmiany – odtąd będzie ona nosić nazwę Snap Inc., co ma służyć rozdzieleniu przedsiębiorstwa od samej aplikacji (która zawsze będzie po prostu Snapchatem), a także jej kolejnych projektów. Wśród nich warto wymienić chociażby sprzedaż okularów przeciwsłonecznych Spectacles (lustrzanek), w których oprawkach zostanie wbudowana bezprzewodowa kamera, która oczywiście będzie zapisywać obrazy w formie snapów.

Największe zaskoczenie roku

Wielka moc mediów społecznościowych, czyli akcja #CzarnyProtest (media takie jak prasa i TV włączyły się do akcji dużo później). Fenomen największej akcji społeczno-politycznej od czasów ACTA opierał się w dużej mierze na tzw. social proof, czyli dowodzie społecznym, a więc sytuacji, w której ogromna liczba interakcji, tj. komentarzy, polubień i udostępnień dostarcza użytkownikom mediów społecznościowych prosty komunikat – większość nie może się mylić. #CzarnyProtest uzyskał status hasztaga z największym zasięgiem w polskiej sieci w 2016 roku – dotarł do 44 milionów użytkowników.

Trend roku 2016

Aplikacje mobilne. Największe z nich mogą poszczyć się nawet miliardem aktywnych użytkowników np. Facebook oraz milionami osób korzystających z nich każdego dnia np. Facebook Messenger, WhatsApp, Twitter, SnapChat, WeChat czy Instagram. Z naszych danych wynika, że aplikacje stanowią jedno z najskuteczniejszych m-narzędzi zarówno pod kątem wysokiego współczynnika konwersji dla reklam (jest on o 70 proc. wyższy w porównaniu do m-stron), jak i samej sprzedaży odbywającej się za ich pośrednictwem (o 50 proc. większa sprzedaż w stosunku do stron mobilnych). Siła aplikacji mobilnych tkwi w tym, że zwykle powstają po to, aby odpowiadać na potrzeby klienta, ułatwiają komunikację i co najważniejsze – skutecznie skłaniają do spontanicznych zakupów. Ich olbrzymi potencjał wciąż nie jest w pełni wykorzystywany przez marketerów, jednak w ciągu nadchodzących kolejnych 12 miesięcy wiele się w tej materii może zmienić.

Trend roku 2017
Bitwa o jakość w reklamie. Branża reklamowa w 2017 roku skupi się na walce o wysoką jakość reklamy (co będzie mogło m.in. stanowić trend zwalczający rosnącą niepokojąco rolę AdBlocka). Również w branży programmatic marketerzy będą stawiać coraz większy nacisk na jakościową reklamę i wzrost udziału najlepszych placementów reklamowych w wystawianej w modelu programmatic powierzchni. Ważnym elementem tych działań będzie zwalczanie nieuczciwych praktyk reklamowych (Ad Fraud), czyli m.in. nierzetelnych wydawców czy wyłapywanie niewidocznych banerów (nacisk na viewability, a więc widoczność kreacji w prowadzonych kampaniach reklamowych).


Krzysztof Marzec
Deva group
Krzysztof Marzec, Dyrektor zarządzający Deva Group.

KRZYSZTOF MARZEC, DEVA GROUP.

Najlepsza kampania roku 2016

Nie znam żadnego spektakularnego przypadku kampanii z tego roku. Większość tych z wysokim zwrotem odbywa się po cichu i dotyczy konkretnych branż, gdzie stawki w AdWords nie są jeszcze zbyt wysokie na dobre ROI. Bardzo podobało mi się jednak kilka mniejszych akcji:
Wejście na rynek Traficar, gdzie przeciętny użytkownik dowiedział się o tym wtedy, kiedy po Krakowie jeździło już mnóstwo ich samochodów. Zasięg organiczny skoczył bardzo szybko i w samych mediach społecznościowych dostałem mnóstwo sygnałów o usłudze od osób które z niej korzystały. Podobało mi się również wykorzystanie technologii Lightbox przez Samsunga aby promować Unpacked 2016 w Barcelonie. Użytkownicy zaczynali oglądać transmisje podczas przeglądania sieci reklamowej Google w interaktywnej kreacji reklamowej. Ciekawostką z lokalnego rynku jest kampania netcamp.pl. Nie ważne jakiej konferencji czy wydarzenia IT szukałem, jeśli było pokrewne w Google widziałem zaproszenie na Netcamp. Gdybym tylko miał po drodze do Szczecina na pewno bym się wybrał!

Największa porażka 2016

Znów jest tego kilka i trudno wybrać zwycięzce: kompletnie nieużyteczna strona intercity.pl, choć w zakresie projektowania interfejsów prym porażek wiodą u mnie bankomaty sieci Euronet z kompletnie nieintuicyjnym i marnującym czas ( wymuszające oglądanie) układem prowadzenia klienta. Druga to brak przygotowania i wykorzystana potencjału Pokemon Go. Gra przyniosła więcej rozczarowań niż zachwytu a mogła na stałe zmienić sposób gry na smartfonach. Na koniec wrzucam grubo ponad kilkanaście przetargów do których dostaliśmy zaproszenia, gdzie głównym wyznacznikiem była cena za kliknięcie. Jeśli osoba odpowiedzialna za przygotowanie zapytania wybiera agencję SEM po szacowanym koszcie CPC to nic dobrego z tego nie wyniknie. Jako ciekawostkę dodam, że od jednego z banków usłyszeliśmy też, że nasz pdf z ofertą zawierał za mało stron. Po drugiej stronie są na szczęście klienci, którzy pytają o ROI/ROAS, analitykę i nie chcą słyszeć o wróżeniu rezultatów ze szklanej kuli.

Aplikacja mobilna 2016

Dla mnie był to nadal Yanosik, bo sprawia, że jeżdżę bezpieczniej. Tu chętnie też pochwalę Ubera, z goniącym go MyTaxi. Przekonałem się również do aplikacji mBanku, ale tu raczej za sprawą bardzo słabo działającej strony mobilnej. Wszystkim z branży online polecam również mocno zaprzyjaźnić się z nowym wcieleniem LinkedIn.

Największe zaskoczenie roku

Możliwość kierowania reklam w wyszukiwarce w oparciu o wiek i płeć użytkowników. To, że Google posiada o nas takie dane wiadomo nie od dziś i korzystamy z tego w sieci reklamowej Google. Trend w wyszukiwarce był odwrotny – Google zwiększało zakres dopasowań pozbawiając nas kontroli nad precyzyjnymi kampaniami. Tu jednak miłe zaskoczenie bo moja reklama, załóżmy biżuterii, może być inna dla kobiet, wybierających pewnie dla siebie, a inna dla mężczyzny szukającego prezentu. Już pierwsze testy nowej opcji pokazały, że można znacznie ograniczyć budżety utrzymując niezłe wyniki sprzedaży usług i produktów. To z kolei wiązało się z wzrostem zwrotu z inwestycji w zakresie od 10% nawet do 60% w skrajnych przypadkach.

Trend roku 2016

U nas był to powrót do pracy u podstaw i docenianie przez firmy optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek. Nie udało nam się znaleźć w tym roku ani jednej strony czy systemu, który nie miał wad. To natomiast oznacza, że dużo da się osiągnąć. Nikogo nie powinno zaskakiwać, że seria poprawek wraz z unowocześnieniami i zadbaniem o odpowiednie przekierowanie linków może odpowiadać za spory sukces, mierzony w dziesiątkach tysięcy wizyt z Google. W tym roku trafiło do nas zdecydowanie więcej takich zapytań, co cieszy najbardziej, również od dobrych firm odpowiedzialnych za tworzenie stron. Klienci wymagają wysokiego poziomu optymalizacji, stąd firmy konsultują swoje projekty ze specjalistami znacznie częściej.


MICHAŁ KOBIERZEWSKI WARAPPA
Michał Kobierzewski, Creative / Partner w Warappa.

MICHAŁ KOBIERZEWSKI, WARAPPA

Najlepsza kampania roku 2016

Fleetlights dla Direct Line. Wiele się mówi o podejściu startupowym, którego chcą nauczyć się korporacje. A tu Direct Line – firma ubezpieczeniowa, tworzy projekt startupowy, do którego zaprasza inne firmy. Lubię tę kampanię także za to, że odważnie stawia na łączenie technologii w służbie człowiekowi. Po kampanii Volvo lifepaint i Samsungowego safety truck nie widziałem ostatnio niczego równie ciekawego.

Największa porażka 2016

Pokemon Go. To historia od największego sukcesu do najszybszego upadku. Ilu z nas jeszcze zbiera pokemony? Jak to się stało, że gra, która wyprowadziła na ulicę miliony graczy w czerwcu, dzisiaj porusza już tylko garstkę graczy? Jak do tego doszło, że gra, która zajęła pierwsze i drugie miejsce w rankingu najczęściej wpisywanych zapytań kierowanych do Google przez Polaków w 2016 roku, dziś nie wzbudza już emocji, nie jest tematem rozmów? Byłem wśród tych milionów, których złapało się na pokemonowe szaleństwo, ale bariera wejścia do świata pojedynków okazała się zbyt duża. Nie mogłem pojedynkować się z kim chciałem i kiedy chciałem. Nie mogłem użyć moich pokemonów tu i teraz, a nie wyłącznie w tzw. siłowni i to należąc do klanu. To ograniczenie to błąd w założeniu. Przekombinowanie. Po co mi było kolekcjonować kolejne pokemony, po co miały rosnąć w siłę, skoro nie miałem sposobności ich użyć? Dziś usunąłem grę. Dla odmiany do Boom Beach zaglądam codziennie i spędzam tam sporo czasu. Coś poszło nie tak w Pokemon Go.

Aplikacja mobilna 2016

Pokemon Go. Tegoroczne Opus Magnum świata gier casualowych. Wielkie brawa, choć dzisiaj, po spektakularnym wejściu i szaleństwie globalnym nie ma śladu, stąd dla mnie to także największa porażka tego roku. Ale nie zmienia to faktu, że twórcy udowodnili, że gra casualowa potrafi wyjść poza ramy i zrobić coś, co do tej pory było nieosiągalne. Miliony osób na całym świecie wpadły w szał zbierania pokemonów, wyszły na ulicę, a siła zbiorowości była ogromna. Także w Polsce. To było coś niesamowitego. Rzadko u nas spotykane poczucie wspólnoty i nieskrępowanej komunikacji. Widzisz drugą osobę z telefonem w nocy w parku i się uśmiechasz, bo wiesz, że łapie pokemony. Łatwiej też przychodziło nam nawiązanie konwersacji. Nagle jako naród zaczęliśmy ze sobą rozmawiać, co umówmy się, nie jest naszą domeną. Nie ma historii bardziej spektakularnego sukcesu i równie spektakularnego odejścia w niepamięć.

Największe zaskoczenie roku

Microsoft Surface Studio i Microsoft Surface Pro. Oba produkty wybiły się z kategorii, oba sprawiły, że po raz pierwszy od siedmiu lat zacząłem zastanawiać się nad odejściem ze świata Apple. Debiutując na tym polu, Microsoft pokazał, że palma innowacji i lidera, który zmienia świat, nie jest dana nikomu raz na zawsze i każdego można zdetronizować. Kibicuję.

Trend roku 2016

Gry i grywalizowane projekty. Obradując na tegorocznych KTRach po raz pierwszy mieliśmy aż tyle zgłoszeń z reklamowymi projektami growymi. Coraz więcej dużych koncernów próbuje poważniej zaistnieć na tym polu, co jest słuszne patrząc na dane:

1.W uzależnianiu od siebie gry dzierżą palmę pierwszeństwa, a umiejętne ich opracowanie przekłada się na sprzedaż i lojalizację dużo bardziej niż w przypadku programów lojalnościowych.

2.Ponad połowa zachodniej populacji gra w gry.

3.W gry casualowe grają głównie 30 – 35 latkowie, którzy jako grupa docelowa, znajdują się w prawie każdym briefie kierowanym do agencji.

Która polska kampania była, Waszym zdaniem, najlepsza w 2016?