Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Budujemy biznes, nie sklep, czyli jak mieć wyniki w e-commerce

Kolejne branże coraz odważniej wchodzą w kanał sprzedaży on-line, technologia stale się rozwija, rynek nabiera wartości. Projektując e-sklep, już na wstępie trzeba zadać sobie pytanie: jak w warunkach dynamicznie rosnącej konkurencji stworzyć kanał, który będzie nie tylko wsparciem sprzedaży naziemnej, ale samodzielnym podmiotem generującym określoną efektywność biznesową

By odpowiedzieć na to pytanie bierzemy na warsztat – Warsztat Piękna.

Piękne wyzwanie

Serwis warsztatpiekna.pl to dedykowany sklep internetowy B2C z ekskluzywnymi, organicznymi kosmetykami najwyższej jakości, stworzony przez Media4U na potrzeby warszawskiego sklepu stacjonarnego Warsztat Piękna. Zbudowanie dobrze prosperującego biznesu od samego początku stanowiło wyzwanie, a to z co najmniej kilku powodów. Po pierwsze: sklep działa na silnie konkurencyjnym i dynamicznie rosnącym rynku. Kosmetyki organiczne zyskują coraz większą popularność, co skutkuje coraz to nowymi e-sklepami oferującymi szeroką gamę produktów w różnych segmentach cenowych. Zadania dodatkowo nie ułatwiał fakt, że asortyment sklepu obejmuje wyłącznie marki niszowe, nieznane polskiemu konsumentowi, nie było zatem możliwości zbudowania jego popularności na bazie silnych i rozpoznawalnych już brandów. Last but not least – grupa docelowa. Odbiorcą oferty jest segment premium, a zatem grupa stosunkowo wąska i pozornie trudno dostępna.

Od strategii do wdrożenia

Tak zdefiniowana sytuacja wyjściowa oznaczała zaplanowanie bardzo złożonych prac związanych ze stworzeniem samego rozwiązania, a na kolejnym etapie – konieczność przeprowadzenia szeregu testowych kampanii i stałego analizowania ich skuteczności, które to działania pozwoliły wykuć zestaw najbardziej efektywnych dla Klienta narzędzi promocji. Kluczem do sukcesu było przygotowanie przez Media4U kompleksowej i wieloetapowej strategii, która łączyła w sobie elementy: e-mail-, content- i social media marketingu, a także działań SEO i kampanii Google AdWords. Całość działań została w pełni zsynchronizowana z planem poszerzania oferty sklepu i wprowadzaniem do niej nowych marek.

Po pierwsze: produkt

Na etapie wdrożenia samego rozwiązania kluczowy dla sukcesu komercyjnego sklepu okazał się szereg czynników, wśród których należy przede wszystkim wskazać:

  • optymalizację ścieżki zakupowej i zaplanowanie rozwiązań prosprzedażowych,
  • makietowanie widoków i wypracowanie unikalnego user experience,
  • integracje z zewnętrznymi systemami (systemami płatności, ERP, logistyką),
  • zapewnienie odpowiednich rozwiązań technologicznych,
  • opracowanie spójnej, wyróżniającej się kreacji graficznej, stanowiącej podstawę komunikacji.

Z punktu widzenia komfortu użytkowników, najważniejsze funkcjonalności sklepu to przede wszystkim przejrzysty projekt graficzny, responsywność rozwiązania oraz funkcja powiadomień o dostępności produktów. W ramach wsparcia działań marketingowych na tym etapie najistotniejsze było zaplanowanie i wdrożenie funkcjonalności voucherów, kodów i bonów rabatowych, a także integracja z systemem wysyłki newsletterów. O sprawnym i wydajnym działaniu zaproponowanego rozwiązania zadecydowały przede wszystkim zaawansowane prace programistyczne zarówno w warstwie front-end, jak i back-end czyli systemie zarządzania sklepem oraz późniejsze testy, w tym także testy aplikacji.

Po drugie: marka

Promocja sklepu zakładała zintegrowane działania w wielu kanałach i z wykorzystaniem różnych narzędzi, w tym:

  • Google Adwords,
  • SEO,
  • kampanii mailingowych,
  • działań contentowych i mediów społecznościowych.

Na bieżąco optymalizowane kampanie mailingowe, bannerowe, remarketingowe, kampanie linków sponsorowanych, GSP i Google Zakupy, a także rozbudowane działania pozycjonerskie pozwoliły pozyskać znaczący procent ruchu całego serwisu. Kluczowa dla uzyskania pozytywnych rezultatów wspomnianych działań była ciągła analiza danych statystycznych – źródeł ruchu, konwersji, ścieżki zakupowej, czasu spędzonego na stronie.

Z punktu widzenia wspierania sprzedaży, budowania tożsamości marki i wypracowania lojalności klientów, istotne było wdrożenie działań z zakresu content marektingu i mediów społecznościowych. Stworzyliśmy Blog Warsztatu Piękna, gdzie publikowane są unikalne treści eksperckie, poradnikowe, lifestylowe, recenzje kosmetyków i podsumowania. Wpisy mają na celu nie tylko wzmocnienie sprzedaży, ale również edukację i poszerzanie wiedzy klientów z zakresu pielęgnacji domowej. Publikowane treści dystrybuowane są poprzez kanały Facebook i Instagram, a także w cyklicznych kampaniach mailingowych.

Po trzecie: efekty

Jak pokazują wyniki analizy danych rok do roku, wdrożone i stale optymalizowane działania przyniosły pożądane rezultaty w postaci znaczących wzrostów kluczowych wskaźników efektywności.

I to nie jest nasze ostatnie słowo

Duże znaczenie w strategii rozwoju produktu ma opieka powdrożeniowa. Nowe koncepcje biznesowe, pomysły marketingowe, strategie promocyjne i ich realizacja – wszystko odbywa się w jednym  miejscu. Kompleksowość usługi to niewątpliwa korzyść dla klienta: nie odsyłamy go pod inne adresy, a oszczędność czasu i zasobów ma jednoznaczne odbicie w wynikach biznesowych sklepu. Sfokusowanie wszystkich działań w jednej agencji ułatwia ciągłą analizę danych, wyciąganie wniosków i wdrażanie ulepszeń, czyli czynności niezbędne dla optymalnie działającego sklepu. Pamiętajmy, e-sklep to żywy, ciągle zmieniający się organizm, wymagający stałej opieki dobrze znającego produkt zespołu.

 

 

 

Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

One Comment

Leave a Reply
  1. Prowadzenie sklepu internetowego, szczegolnie w kraju tj Polska gdzie rynek handlu zdominowany jest przez porownywarki cenowe to ciezki kawalek chleba … ale oczywiscie wszystko zalezy od tego co sprzedajemy, najlepiej maja ci ktorzy handluja produktami nie markowymi ktorych nie da sie umiescic w porownywarce, wtedy moga kreowac ceny wg wlasnego uznania bo klient nie ma mozliwosci porownania produktu szczegolnie brandowanego lokalnie, a w przypadku produktow markowych – wspolczucie, to jedyne slowo jakie cisnie mi sie na usta, naprawde ciezki kawalek chleba.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *