w

Czy zakupy mogą być wygodniejsze?

Czy zakupy mogą być wygodniejsze?

Usability LAB oraz portal eKomercyjnie.pl opracowali pierwszy w Polsce raport dotyczący użyteczności
e-sklepów. Wnikliwej ocenie poddano 20 najczęściej odwiedzanych i najlepiej ocenianych detalicznych sklepów internetowych funkcjonujących w Polsce. Wyniki badania jednoznacznie wskazują, że w tym obszarze jest jeszcze wiele do poprawy – średnia ocen wszystkich analizowanych sklepów wyniosła 64%. Najlepiej w badaniu wypadł Mediamarkt.pl ze średnio oceną 82%. Kolejne miejsca w rankingu zajęły sklepy Cyfrowe.pl i Answear.com (odpowiednio 78 i 75%).

Inspiracją do przygotowania raportu był bardzo wysoki odsetek porzucanych koszyków w sklepach internetowych – w roku 2013 na rynkach USA i UK odsetek ten wyniósł aż 61%. Według opinii klientów
to właśnie błędy w obszarze użyteczności są najczęstszymi powodami porzucania koszyków. Dlatego w raporcie analizie poddano użyteczność na etapie kompletowania listy zakupów (poruszanie się po sklepie, umieszczanie produktów w koszyku) i wyjścia do kasy (podanie danych klienta, wyboru sposobu dostawy i opcji towarzyszących złożeniu zamówienia).

„Zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie tak złożonej analizy, by sprawdzić czy e-sklepy w Polsce
są odpowiednio zaprojektowane pod kątem użyteczności serwisu internetowego. Tym samym czy w pełni wykorzystują potencjał zakupowy oferując klientom wygodę i prostotę robienia zakupów”
– powiedział Jacek Popko, pomysłodawca raportu, Usability LAB, działu badawczego agencji KKVLAB.

Metodologia badania

Do badania wykorzystano autorską metodę badawczą „Indeks Użyteczności Sklepu Internetowego”, która zapewnia porównywalność wyników pomiędzy sklepami działającymi w różnych branżach. Każdy sklep poddano wnikliwej ocenie, analizując blisko 200 kryteriów użyteczności z czterech obszarów: dostępności, ergonomii, architektury informacji oraz odporności na błędy użytkownika.

Użyteczność po polsku

Analiza zbiorczych wyników uzyskanych przez e-sklepy w poszczególnych obszarach pokazała, że najlepiej wypada architektura informacji (średnia ocen 68%), nieco gorzej ergonomia i odporność na błędy (63%), najsłabiej zaś dostępność (53%). W praktyce oznacza to, że sklepy najbardziej dbają o to, by oferta była dobrze wyeksponowana, jeżeli zaś chodzi o wyjście do kasy lub wsparcie dla szerokiej gamy urządzeń i systemów, a także spełnienie potrzeb osób z ograniczeniami, np. niedowidzących, sytuacja przedstawia się nieco gorzej. Średnia ocen wszystkich analizowanych sklepów wyniosła 64%.

„Średnia ocena na poziomie 64% to i dużo i mało. Oznacza to, że kluczowe e-sklepy działające w Polsce rozumieją znaczenie użyteczności serwisu www w procesie sprzedaży, jednak nie w pełni wykorzystują jej potencjał. Mam nadzieję, że to badanie pomoże sklepom w poprawie użyteczności, co w konsekwencji sprawi, że polscy klienci będą mogli kupować w Internecie jeszcze szybciej i jeszcze wygodniej” – dodaje Krzysztof Bartnik, redaktor naczelny eKomercyjnie.pl

TOP 5 – najlepsi z najlepszych

Raport esklepy 2013

Wśród najwyżej ocenionych znalazły się sklepy: Mediamarkt.pl (82%), Cyfrowe.pl (78%), Answear.com (75%), Oponeo.pl (73%) i Zalando.pl (72%).

Bardzo dobrze wypadły dwa sklepy: Mediamarkt.pl oraz Cyfrowe.pl, które pomimo faktu, że na pierwszy rzut oka mają mniej nowoczesny interfejs od pozostałych sklepów mogą pochwalić się dbałością o funkcjonalności, o których zapomina większość graczy na rynku. Mediamarkt.pl jako jedyny z analizowanych jest przyjazny dla tabletów i smartfonów, obecnie tak często używanych przez kupujących. Cyfrowe.pl swoją wysoką pozycję zawdzięcza bardzo dobrej architekturze informacji, która spełniała postawione kryteria w 82%. Trzeci
na podium Answear.com został niekwestionowanym liderem w kategorii ergonomii, uzyskując w niej 85%.

Pełna wersja raportu „Użyteczność detalicznych sklepów internetowych w Polsce w 2013 roku” liczy 75 stron
i jest dostępna na stronie www.usability-lab.pl/raporty, a w niej między innymi: szczegółowa prezentacja wyników we wszystkich czterech analizowanych obszarach, a także analiza błędów i przykłady najlepszych praktyk z zakresu użyteczności w kontekście głównych etapów ścieżki zakupowej (strona główna, lista produktów, wyniki wyszukiwania, karta produktu, koszyk, formularze zamówienia). Do tego subiektywne zestawienie wszystkich wad i zalet każdego z 20 przebadanych sklepów oraz lista 50 kryteriów użyteczności, jakie warto sprawdzić w ramach każdego sklepu internetowego.

Marketing gier wideo - sztuka manipulacji graczem

Marketing gier wideo – sztuka manipulacji graczem

Content marketing

Dlaczego warto stosować content marketing w e-commerce?