Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Czym zajmuje się agencja social media?

Facebook zyskał sobie w Polsce olbrzymią popularność. Oprócz osób prywatnych firmy też chcą mieć „fejsbuka”. Czasami jednak mam wrażenie, że niewiele osób wie – z czym to się je.

Co tak naprawdę robi agencja na fejsbuku dla swojego klienta, za co płaci (te miliony) klient. Właśnie – i dlaczego właściwie płaci zewnętrznej firmie za coś co każdy z nas mógłby zrobić za 100zł? 😉

To kwestie, które niektórym spędzają sen z powiek i właśnie dzisiaj postanowiliśmy się tym zająć. Na pytanie –  za co odpowiada agencja social media  – odpowiedział Mateusz Miernikowski z Agencji Konceptika.

Nie wiem jak inne agencje, nasza zajmuje się wszystkim social media – od prowadzenia blogów firmowych przez obsługę kanałów na YouTube i Facebooka po organizację konkursów i obsługę reklam.

Zacznę od tego, że marka żyje ze sprzedaży swoich produktów. Oczywista oczywistość, ale jednak nie każdy to rozumie. Wiemy, że wrzucenie półnagiej kobiety generuje sporą ilość lajków, wiemy, że proste pytania generują wór odpowiedzi, jednak naszym zadaniem jest angażowanie wpisami związanymi z brandem, tworzenie interakcji, która ma sens.



W całościową obsługę w mediach społecznościowych wchodzą następujące elementy:

  • tworzenie strategii w mediach społecznościowych, my to nazywamy linią fabularną profilu tak, by marka nie mówiła wciąż o produktach, ale, by prezentowane przez nią treści i przekazywane wartości miały z nią związek,
  • tworzenie podstawowych zasad zachowań pracowników marki i jej partnerów w internecie, tzw. social media guide, który swobodnym językiem mówi, w jaki sposób należy mówić o marce w internecie,
  • tworzenie strategii antykryzysowych na wypadek problemów marki w social media: np. niefortunny wpis, atak spamerów (np. jeden z naszych anglojęzycznych profili jest codziennie atakowany przez spamerów z Hiszpanii), atak hejterów, a także (!) nagły spadek zainteresowaniem jednym z kanałów w social media (blip.pl), zmiana poziomu interakcji na profilach na Facebooku (zmiana profili na timeline), wszystko, co jesteśmy w stanie przewidzieć,
  • moderacja i administracja profilem (komentowanie, odpowiadania na pytania w wiadomościach prywatnych i komentarzach),
  • monitoring (w naszym przypadku jest to najczęściej 24h/dobę)
  • raportowanie (korzystamy z brand24.pl oraz fanpage trendera – obecnie sotrendera)

 

Zajmujemy się również konkursami i aplikacjami:

  • projektujemy konkursy zgodnie z polskim prawem i regulaminem Facebooka – co wcale nie jest takie proste z racji tego, że Facebook dość często zmienia regulamin, np. od niedawna wymaga przy aplikacjach polityki prywatności
  •  tworzymy polityki prywatności, regulaminy – z ciekawostek mogę powiedzieć, że zgodnie z prawem organizatorem konkursu nie jest tylko osoba wpisana do regulaminu, ale tez osoba, która obsługuje konkurs, nawet nieuwzględniona w regulaminie,
  • zajmujemy się obsługą aplikacji – wszyscy wiemy, że API Facebooka jest dość toporne i zmienia się równie często jak poglądy polityków – dlatego my ze swojej strony dajemy gwarancję na aplikacje – jak FB coś zmieni, my zmieniamy apki w ramach obsługi apki,
  • często tez bierzemy udział w wyłanianiu zwycięzców 😉
  • monitorujemy i raportujemy (jak w przypadku obsługi).

Trzeba pamiętać, że agencja jest w takich momentach katalizatorem dla informacji podrzucanych przez Klienta, które w standardowej formie być może są ok jako informacje prasowe, ale w świecie social media są nudne i zbyt długie – my je dopasowujemy do odbiorców. Jesteśmy też trochę powiernikami pierścienia Klientów, donosimy informacje do użytkowników końcowych w takiej formie, w jakiej tego potrzebują.