Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Daniel Kotliński [Magazyn EHANDEL]: e-commerce potrzebuje naszego czasopisma

Z Danielem Kotlińskim, redaktorem naczelnym nowego czasopisma poświęconego e-commerce rozmawiamy o idei przyświecającej powstaniu magazynu EHANDEL, potrzebach rynku i pracy nad pierwszym numerem.

Właśnie ujawniliście okładkę pierwszego numeru magazynu EHANDEL. Jak długo pracowaliście nad kształtem i zawartością pisma, zanim nastąpił ten moment?

Idea pisma zrodziła się na początku 2016 roku, kiedy Adam Zygadlewicz, założyciel Fundacji Polak 2.0. i organizator takich imprez, jak Kongres i Targi eHandlu, poszukiwał kolejnych sposobów na dotarcie do społeczności e-commerce i wsparcia branży od strony edukacyjnej. Razem z Michałem Bąkiem z agencji Elivo zostaliśmy zaproszeni do kooperacji i po opracowaniu samej koncepcji magazynu oraz wstępnej zawartości w lutym przystąpiliśmy do faktycznych prac nad treścią.

Jak to zwykle bywa, zaliczyliśmy drobną obsuwę z publikacją teasera i strony informującej o przedsięwzięciu, ale ostatecznie jesteśmy dokładnie na tym torze, na którym chcieliśmy być. Teraz zmierzamy prosto do celu – na premierę w Katowicach 6. kwietnia, na X Targach eHandlu. W bardzo krótkim czasie udało nam się zebrać 14 tekstów – za przygotowanie części z nich odpowiadałem osobiście, resztę przygotowali zaprzyjaźnieni autorzy, wśród których mamy takich ekspertów, jak Szymon Słowik, Paweł Szymoniak, Bartłomiej Piechota czy Maciej Potępa.

OKLADKA EHANDEL

Jakie pomysły dotyczące zawartości braliście pod uwagę?

Problem z planowaniem treści e-commerce’owych jest taki, że w polskim internecie znajduje się masa artykułów, blogów i garść portali publikujących teksty z zakresu e-handlu – nie chcieliśmy się powtarzać. Z drugiej strony, z racji popularności tematu, często teksty ogólnie związane na przykład z marketingiem „sprzedawane” są jako e-commerce’owe.

Za punkt wyjścia przyjęliśmy więc zrównoważenie artykułów inspirujących e-handlowców oraz istotnych dla branży, z tekstami o stricte poradnikowym charakterze. Ludzie poszukują konkretnej dawki wiedzy oraz odpowiedzi na codzienne problemy. Naszą największą zajawką jest dostarczanie właściwych rozwiązań i zaspokajanie ciekawości.

W pierwszym numerze pojawi się zarówno tekst szeroko omawiający kwestię nowoczesnych form komunikacji młodych ludzi w kontekście docierania do nich z komunikatem sprzedażowym, jak i wsparty zrzutami ekranów materiał o tym, w jaki sposób wykorzystać dane dostępne w Google AdWords w procesie optymalizacji witryny. Inspirują nas nowe kierunki prezentacji treści w sieci, dlatego będziemy miksować formy znane z online i offline; dobrym przykładem będzie chociażby SLACK#TALKS, dział, w ramach którego zapraszamy na dedykowany kanał na Slacku ekspertów z danego obszaru i prowadzimy moderowaną rozmowę.

Mój background zawodowy to dziennikarstwo internetowe, dlatego zależy mi, by publikowane materiały charakteryzowały się rzetelnością, dotykały istoty omawianego zagadnienia i nie stanowiły miejsca autopromocji. Jesteśmy pewni, że takie podejście, w połączeniu ze ścisłą współpracą z osobami wprost ze środowiska e-commerce, zapewni nam dobrą pozycję na rynku wydawniczym.

Nie jestem naiwny – dziś każdy bombardowany jest masą contentu. Jeżeli ktoś decyduje się na poświęcenie swojego czasu na lekturę magazynu EHANDEL, chciałbym, aby czuł, że zainwestował te minuty (czy godziny) w najlepszy możliwy sposób. Mówiąc krótko – chcemy dostarczać najciekawsze, najlepiej opowiedziane historie w branży, ubrane w wysokiej jakości druk.

Czy w tej sytuacji nad czasopismem pracuje duży zespół?

Ten magazyn to w pewnym sensie start-up, w pełni rozwijany według idei bootstrappingu, dlatego na razie nie budujemy stałej redakcji, tylko organizujemy sieć freelancerów, copywriterów i przedstawicieli branży. Myślimy o stałej redakcji, ale w przypadku magazynu wydawanego co dwa miesiące duży zespół zatrudniony na stałe nie jest jeszcze potrzebny. Planujemy jednak uruchomić także stricte branżowy portal, będący wsparciem działalności wydawniczej, aczkolwiek na tym etapie nie chcę zdradzać nic więcej.

Czy e-handel faktycznie potrzebuje takiego czasopisma papierowego? Jaka jest rola tego tytułu?

Pytanie o to, czy e-handel potrzebuje papierowego czasopisma jest de facto pytaniem o to, czy w ogóle ktokolwiek dziś potrzebuje papierowych magazynów. W mojej opinii – jak najbardziej. Jestem daleki od fetyszyzowania papieru i uwielbiam lekturę z czytników czy tabletów, ale ponownie powraca problem jakości treści. Skrajnie zdemokratyzowany internet pozwala na publikację wszystkiego, dlatego chcemy przyjąć rolę „filtra”. Magazyn z zasady ma ograniczoną objętość, co wymusza na nas konieczność restrykcyjnego doboru materiałów. Chociaż „wymusza” może nie jest dobrym słowem. To raczej luksus polegający na wybieraniu spośród nadsyłanych propozycji tych najlepsze i komponowaniu ich w spójny materiał.

10584472_1232625136750894_1618853079_n

Oczywiście, liczymy się z tym, że periodyk ukazujący się co dwa miesiące (z przerwą na wakacje) może nie nadążyć za gorącymi newsami. Właśnie dlatego zupełnie nie koncentrujemy się na tego typu treściach. Nie jesteśmy gazetą, stawiamy raczej na przekrojowe teksty, na tyle uniwersalne, by nie traciły na istotności w ciągu dwóch miesięcy.

Chcę podkreślić, że poprzez EHANDEL wprowadzamy nową jakość na rynku wydawnictw związanych z e-commerce. Jeżeli już decydujemy się na druk czyjegoś tekstu, to chcemy mieć pewność, że nie będą to powtarzane wszędzie naokoło banały, czy też eksploatacja wyświechtanych tematów. Sami jesteśmy zmęczeni przedzieraniem się w poszukiwaniu wysokiej jakości tekstów przez content, który każdego dnia pojawia się w social mediach, newsletterach i tym podobnych źródłach. Chcemy, by nasi autorzy zadawali pytania tak długo, aż dotrą do samego sedna problemu, a następnie dokładnie go opiszą.

Jestem przekonany, że wkrótce każdy świadomy branży e-handlowiec będzie trzymał na półce nasz magazyn – a przynajmniej taka jest nasza misja.

Daniel Kotliński -redaktor prowadzący EHANDEL MAGAZYN. Wcześniej dziennikarz związany z takimi tytułami prasowymi i portalami, jak Wprost oraz INNPoland; zainteresowany nowymi technologiami, marketingiem treści i futuryzmem.

[podobne_ecommerce]