Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Jak ich nie zanudzić czyli lifestylowe treści w komunikacji B2B

Tworzenie contentu w komunikacji B2B nie jest tak sexy i nie wymaga takiego poziomu kreatywności jak w wypadku komunikacji B2C. Tak myśli większość marketerów. Ale nie my.

Warto nie zapominać, że za literkami w skrótach zawsze i niezmiennie stoją ludzie. Niezależenie więc czy to C jak Klient czy B jak Biznes –odbiorcą komunikacji jest nie marka, nie logotyp, czy kapitał zakładowy, a człowiek. Ta myśl stała u podstaw koncepcji na komunikację 30 lecia oprogramowania dla biznesu marki Teta.

Użytkownik/decydent

Oczywistym jest, że komunikację należy kierować do grupy odbiorców. W wypadku oprogramowania dla biznesu mamy dwie ważne grupy – decydentów, którzy uczestniczą w procesie zakupu oprogramowania i użytkowników, którzy następnie z tego oprogramowania korzystają. Jest też zbiór wspólny, szczególnie w sytuacji gdzie oprogramowanie służy do zarządzania procesami HRowymi w firmie. W takim wypadku odbiorcą komunikacji jest każdy pracownik, który będzie z tego softu korzystał. Biorąc pod lupę heavy userów oprogramowania HRowego łatwo dojść do wniosku, że są nim pracownicy działu zarządzającego kadrami. Do tego wystarczy dołożyć powszechnie znaną wiedzę, że w działach kadrowych panuje podobny parytet jak np. w obsadzie przedszkoli, a więc mamy do czynienia ze środowiskiem sfeminizowanym.  Czyli mówimy o 30leciu oprogramowania do HRu do kobiet zajmujących się HRem. Pytanie jak im o tym powiedzieć, żeby zechciały posłuchać?

Treść/komunikat

Dochodzimy tutaj do sedna, a więc treści i formy komunikacji. Jubileusze w korporacjach bardzo często sprowadza się do drukowania niezmiernie bogatych merytorycznie i wydanych na pięknym papierze folderów okolicznościowych, których nikt nigdy nie przeczytał. My chcielibyśmy stworzyć treść bliską odbiorcy, ciekawą, atrakcyjną i lekką. Tok myślenia zacieśniał się wokół 30 lat- czasu, który upłynął i zmian jakie przyniósł. I tu przyszła konkluzja, że Teta była z kadrowymi od samego początku takiej funkcji w polskich realiach biznesu.

W dużej mierze dzięki rozwojowi oprogramowania, zmieniał się sposób pracy, typ zadań i kompetencji osób pracujących w działach kadrowych. Tak doszliśmy do wniosku, że chcemy pokazać właśnie te przemiany. Aby zrobić to w formie znanej i atrakcyjnej dla naszej grupy docelowej sięgnęliśmy po znany na YouTube format „100 lat mody” prezentujący rozwój mody/makijażu/danej części ubioru na przestrzeni stulecia.

Tak powstał koncept filmu „30 lat mody i stylu pracy kobiet HR w Polsce” stanowiącego oś komunikacji jubileuszu.

Dotarcie

Materiał został opracowany we współpracy z kostiumologami i scenarzystami, z wielką dbałością o autentyczność i detal. Każda z „epok” prócz mebli i gadżetów z danego okresu miała też swoją ścieżkę dźwiękową, która podkreślała efekt podróży w czasie. Film swoją premierę miał w czasie największego i jubileuszowego (25. edycja) wydarzenia dla specjalistów HR w Polsce – Kongresu Kadry. Żeby wejść w interakcję z uczestnikami eventu wyprodukowaliśmy monidła przedstawiające modelkę w strojach z różnych okresów, tak aby każdy mógł zrobić sobie zdjęcie w takiej odsłonie. Kolejnym krokiem była mocno targetowana kampania digitalowa i mailingowa kierująca do strony http://teta30lat.pl/  W rezultacie po 3 miesiącach działań film wywołał przeszło 1000 pozytywnych reakcji na Facebooku (w tym wiele udostępnień i rekomendacji), przeszło 82 000 wyświetleń, których liczba stale rośnie(aktualnie wynosi ponad 92 000), pomimo zakończenia kampanii w czerwcu 2017.

Jak to robią inni

Pomysł dla jubileuszu Teta był unikatowy, bo łączył w sobie dobre zrozumienie potrzeb targetu i potencjału komunikacyjnego wykorzystanego formatu. Inne przykłady podobnego zabiegu to np. kampania promująca oprogramowanie SLACK do zarządzania projektami. Tutaj twórcy nawiązali do formatu seriali komediowych i w efekcie uzyskali materiał lekki, komunikatywny i z potencjałem wirusowym.

HP poszło na całego w swojej komunikacji B2B i zrealizowało video z Christianem Slaterem w roli głównej. W blisko 7 minutowym materiale serialowy Mr Robot wyjaśnia jak kruchy jest system bezpieczeństwa w firmie, całość zachowana w konwencji znanej z serialu.

Oczu się od tego filmu nie da oderwać:

karolina kubara

Autorką tekstu jest Karolina Bielecka, dyrektor kreatywna agencji HIGHLITE.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *