Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Jak sprzedawać w Etsy?

Bez niego nie byłoby Dawandy czy Pakamery oraz boomu na designerskie rękodzieło. Sklep Etsy.com to największa na świecie platforma zakupowa dla twórców „ładnych rzeczy”, pozwalająca im sprzedawać produkty na całym świecie. Jak wypromować swój sklep na Etsy i dać się odnaleźć wśród tysięcy sprzedających?

O meandrach autopromocji na Etsy najwięcej wiedzą oczywiście sami sprzedający. Choć sama strona nie jest dostępna w języku polskim, także w naszym kraju rośnie grono tych, którzy są chętni prezentować własne produkty właśnie tam. – Warto już na początku poświęcić czas i dokładnie zapoznać się z Etsy Seller Handbook, bo zawiera mnóstwo przydatnych informacji i porad, zwłaszcza w kontekście SEO, tagów i słów kluczowych – radzi Małgorzata Potoczna, twórczyni marki Loff Loff prowadząca sklep na Etsy.

Klienci mogą trafić do sklepu na Etsy przez wyszukiwarkę Google, ale równie ważne jest, żeby odnaleźli produkty na samej platformie. Konkurencja jest ogromna – Etsy skupia 1,5 mln sprzedawców z niemal całego świata oferujących 36 milionów przedmiotów. Jak sprawić, by w tym gąszczu klient trafił właśnie do nas? Jest na to kilka sposobów.

Słowa kluczowe, które przyciągną uwagę

Etsy działa jak standardowa wyszukiwarka – po wpisaniu w okno interesującej nas frazy pokazuje produkty, które najbardziej jej odpowiadają. Część poszukujących pewnie ograniczy się do szukania po frazach ogólnych, takich jak naszyjnik czy kubek, ale większość zechce zawęzić wyniki od razu, precyzując swoje oczekiwania, na przykład dodając do opisu kolor, materiał czy sposób wykonania.

Im bardziej specyficzny jest opis, tym mniejsza liczba produktów mu odpowiada, a co za tym idzie szanse na odnalezienie rosną. Właśnie dlatego tagi, którymi opisujemy produkty, powinny być konkretne i najlepiej wielowyrazowe.

Czemu to tak ważne? – Jeśli sprzedajemy naszyjniki w kształcie kota, użycie tagów „kot” i „naszyjnik” sprawi, że na liście wyszukiwań pojawią się wszystkie produkty mające cokolwiek wspólnego z tymi frazami – tłumaczy Małgorzata Potoczna. Jeżeli natomiast użyjesz tagu „kot naszyjnik”, na liście pojawi się wyłącznie kocia biżuteria.

W opisie produktu można umieścić do 13 tagów o długości nie większej niż 20 znaków przy zachowaniu dowolnej liczby słów. Żeby zwiększyć swoją widoczność w wynikach wyszukiwania, wykorzystaj je wszystkie – każdy tag to dodatkowa szansa na kliknięcie. Lepiej unikać tagów ogólnych i tożsamych z kategoriami. Dobrze działają popularne, ale konkretne, ściśle opisujące oferowane przedmioty. W tagu można dodawać kolory, materiały, sposób wykonania czy specyfikę produktu. Warto również uwzględnić okazję (np. święta, urodziny, ślub, baby shower) oraz przeznaczenie (dla męża, taty, przyjaciela, narzeczonego, itp.) – każda dodatkowa informacja działa na korzyść sprzedającego, oczywiście pod warunkiem, że jest dobrze dostosowana do produktu.

czytaj:   Monitoring reklam w wydaniach tabletowych magazynów – kwiecień 2015

Jeśli brak nam pomysłów na tagi, możemy po prostu wpisać kategorię swojego produktu w wyszukiwarkę Etsy i skorzystać z podpowiedzi, które pomogą stwierdzić, w jakim kontekście nasz produkt szukany jest najczęściej. W ich znalezieniu pomagają również narzędzia, takie jak Marmalead.com (tu podstawowy abonament jest bezpłatny), które analizują tagi, sugerują podobne i pokazują ich popularność. Równie dobrze sprawdza się Etsygadget stosowany w tym samym celu.

Tytuł pełen konkretów

Ustalenie skutecznych tagów jest konieczne do opracowania równie efektywnego opisu/tytułu produktu. Najważniejsze frazy kluczowe powinny znaleźć się na samym początku. Opis produktu na Etsy może być długi – sklep daje na to 140 znaków, które warto wykorzystać mądrze.

Cechy dobrego opisu produktu na Etsy:

  • Zawiera słowa, których potencjalny klient mógłby użyć do wyszukania go
  • Nie pozostawia wątpliwości co do tego, czym jest produkt
  • Zawiera cechy pozwalające wyodrębnić go z grona podobnych, takie jak np. kolor, materiał, sposób wykonania, przeznaczenie
  • Jeśli produkt jest związany z konkretną okazją lub mógłby zostać wręczony jako prezent, opis to odzwierciedla

Jeśli sklep oferuje kilka produktów różnego typu, na przykład koszulki z różnymi nadrukami, każda z nich powinna mieć inny opis oraz tagi. Jeśli opiszemy je identycznie, na liście wyszukiwań pojawi się tylko jeden z nich, co zdecydowanie zmniejsza ekspozycję produktów, a przy okazji również szanse na zdobycie klientów.

Dopieszczona strona sklepu

Na widoczność produktów wpływa nie tylko umiejętna żonglerka słowami, ale również rzetelny opis sklepu i produktów. Etsy premiuje sklepy dbające o rozbudowane opisy, gdzie wypełnione są wszystkie pola, zwłaszcza „O mnie” oraz „Zasady sprzedaży”.

Ważną kwestią jest również regularne dodawanie produktów, ponieważ nowe mają większą szansę na ekspozycję. Z tego względu produkty warto dodawać stopniowo, pamiętając o bieżącym uzupełnianiu już sprzedanych kolejnymi, a więc o odświeżaniu listingów. Liczba produktów w sklepie nie jest kluczowa dla jego popularności, jednak dużo ofert automatycznie zwiększa prawdopodobieństwo wyszukania tej znajdującej się w naszym sklepie.

czytaj:   Sezon festiwalowy 2013 w Internecie

– Bardzo ważne są wszelkie interakcje z ofertami, od dodawania do ulubionych przez komentowanie po zakup – mówi właścicielka Loff Loff. – Ich liczba świadczy o popularności sklepu, więc algorytm Etsy automatycznie uznaje je za potencjalnie lepiej dopasowane do gustów poszukującego produktu z danej kategorii.

Zdjęcia, które chce się oglądać

Kiepskie zdjęcia mogą zniweczyć największy wysiłek włożony w pozycjonowanie sklepu. Nawet jeśli nasz produkt trafi na szczyt listy, nie skłoni klienta do kliknięcia, jeżeli nie będzie atrakcyjnie zaprezentowany. Najwięksi sprzedawcy na Etsy organizują profesjonalne sesje produktów, ale nie każdy może sobie pozwolić nawet na dobry aparat, nie mówiąc o studiu.

W takiej sytuacji warto kierować się kilkoma absolutnie podstawowymi zasadami, dzięki którym zdjęcia z kiepskich staną się co najmniej przyzwoite.

  • Robiąc zdjęcie miejmy w głowie, że na Etsy fotografie wyświetlają się w formie kwadratów
  • Fotografie róbmy w dobrze oświetlonym pomieszczeniu lub innym miejscu, bez flasha i na estetycznym tle, od którego wyraźnie odcina się przedmiot. Dobrym pomysłem jest wybór całkowicie białego tła, które właściwie oświetlimy
  • Zdjęcie głównie nie powinno pozostawić wątpliwości co do tego, co chcemy sprzedać
  • Produkt powinien zdecydowanie dominować nad tłem
  • Zbliżenia pozwalają zobaczyć fakturę, materiał i szczegóły wykonania, dzięki czemu upodabniają kupowanie w sieci do sytuacji, w której możemy wziąć produkt do ręki
  • Jeśli sprzedajemy coś, co można na siebie założyć, sfotografujmy to właśnie tak – bransoletkę na dłoni, opaskę na głowie, sukienkę na modelce, itp. Dzięki temu kupujący łatwej wyobrazi sobie, jak przedmiot będzie wyglądał na nim
  • Podobnie jest z przedmiotami dekoracyjnymi – zaprezentują się lepiej w przeznaczonym dla nich otoczeniu: poduszka na kanapie, obraz na ścianie, dywan na podłodze w pokoju, itd.

Niemal każde zdjęcie wymaga lekkiego retuszu, który można wykonać w prostych w obsłudze, ogólnodostępnych programach graficznych, takich jak Canva, PicMonkey czy Picasa. Przerabiając zdjęcia pamiętaj jednak, żeby modyfikacja nie zniekształciła faktycznego wyglądu produktu – kupujący będzie oczekiwał dokładnie tego, co widzi na zdjęciu.

Lokalność kontra globalność

Etsy to platforma międzynarodowa, dlatego spora liczba sprzedawców używa w opisach języka angielskiego, co pozwala dotrzeć do znacznie szerszego kręgu odbiorców. To ważne, ponieważ wyszukiwarka pokazuje wyłącznie wyniki odpowiadającej konkretnej frazie w danym języku. Jeśli więc tagi, tytuł i opis będą sformułowane w języku polskim, wyszukiwarka znajdzie nasze produkty tylko, jeśli ktoś „zapyta” o nie po polsku.

czytaj:   5 pomysłów na skuteczny content na stronie typu e-commerce

Warto również nie ograniczać się przy zasadach wysyłki. Jeśli zaznaczymy, że produkty wysyłamy tylko do jednego kraju, na przykład do Czech, nasze oferty będą się wyświetlać wyłącznie w sytuacji, gdy zostaną wyszukane w języku czeskim.

Na Etsy globalność to reguła, jednak warto pamiętać o korzeniach. Jedną z opcji wyszukiwania, używaną często zwłaszcza w krajach, gdzie Etsy nie jest ogromnie popularne (na przykład w Polsce), jest wyszukiwanie po lokalizacji sklepu. To częsta opcja w sytuacji, gdy klient nie chce przepłacać za międzynarodową wysyłkę lub preferuje odbiór osobisty.

Sprawdzaj, testuj i szukaj sojuszników

Choć konkurencja na Etsy jest silna, sprzedawcy chętnie dzielą się wiedzą i uwagami, które pomagają w rozwinięciu biznesu. Cennych wskazówek dostarcza również sam sklep.
W ramach Etsy funkcjonują różne teamy, do których warto dołączać, bo ich członkowie dzielą się swoimi sposobami na sprzedaż i pomagają sobie w promocji. – mówi Małgorzata Potoczna. – Etsy prowadzi team Etsy success, do którego dołączyć może każdy. Team regularnie organizuje eventy i czaty online na Facebooku z informacjami o zmianach w Etsy, robi analizy nadsyłanych listingów (można wysłać im linka do swojego produktu i oni radzą, co można jeszcze poprawić), prowadzi tez kanał na YouTube z poradami.

Nie ma jednego, uniwersalnego sposobu na skuteczną promocję w Etsy, dlatego warto dokładnie analizować, jakim powodzeniem cieszą się produkty oraz sklep i modyfikować jego zawartość zgodnie z opisami. Jeśli konkretny produkt z wielu podobnych jest szczególnie popularny, warto porównać jego opis z innymi i zmienić na jego podobieństwo. Może się również okazać, że poszukujący często trafiają na nasze produkty przez tag, który uznaliśmy za mało popularny i uwzględnić go w większej liczbie ofert. Świetne produkty i retoryka w opisie się ważne, ale żeby klient mógł je docenić, najpierw musi na nie trafić.

[podobne_ecommerce]