Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Jak zweryfikować, czy nowy sklep internetowy został dobrze zaprojektowany

Sklep internetowy to nie lada wydatek. Niektóre firmy robią sklepy za parę tysięcy złotych, ale żeby otrzymać satysfakcjonujący rezultat trzeba zapłacić zazwyczaj kilkanaście lub więcej. Niestety często bywa tak, że i sklep za kilkanaście tysięcy złotych jest wadliwy.

Decydując się na ten krok należy dołożyć wszelkich starań, aby otrzymany produkt był poprawny, zoptymalizowany i pomagał generować sprzedaż zamiast sprawiać kłopoty. Oto kilka porad, jak sprawdzić, czy odbierany sklep internetowy został przygotowany starannie, z zachowaniem dobrych praktyk.

Aby w pełni przeanalizować sklep internetowy, należy zlecić stosowny audyt. Niemniej część rzeczy można sprawdzić samodzielnie. Zlecając audyt także trzeba wiedzieć, co powinien zawierać i jakie obszary badać. Ponadto rozmawiając z wykonawcą warto go spytać o kilka zagadnień omówionych poniżej – łatwo będzie się zorientować, czy ma w tym zakresie pojęcie, czy nie.

Przyjrzyjmy się kolejno takim aspektom jak optymalizacja pod kątem wyszukiwarki, użyteczność, dostosowanie do urządzeń mobilnych, a także optymalizacja pod działania marketingowe takie jak content marketing i marketing w mediach społecznościowych.

SEO – optymalizacja pod kątem wyszukiwarek i pozycjonowania

Oczywiście bez działań marketingowych ciężko będzie o bardzo duży ruch, ale dobrze jest mieć odpowiednio zoptymalizowany sklep, aby chociaż w jakimś stopniu pozyskiwać klientów „za darmo” – z organicznych wyników wyszukiwania.

Pozycjonowanie to jedno, ale każda strona ma jakiś, określony potencjał do samoczynnego pozyskiwania ruchu. Od tego jak jest zoptymalizowana zależy, czy ten darmowy ruch (bez pozycjonowania) będzie większy, czy mniejszy.

Do głównych czynników (w obrębie samego sklepu) wpływających na SEO należy zaliczyć:

– strukturę tytułów – każda podstrona powinna mieć inny tytuł, który precyzyjnie definiuje jej zawartość;

– linkowanie wewnętrzne – najważniejsze strony powinny być podlinkowane w menu; poza menu również powinny pojawiać się linki (np. polecenia między podobnymi lub komplementarnymi produktami);

– strukturę nagłówków – każda podstrona powinna posiadać nagłówki informujące o jej zawartości;

– duplicate content – aby uniknąć wielokrotnego indeksowania tych samych treści należy zastosować linki kanoniczne;

– szybkość witryny – ma znaczenie nie tylko w SEO, ale także dla użytkowników. Istnieją narzędzia pozwalające sprawdzić szybkość witryny i poprawność kodu – np. Pingdom lub Google Page Speed;

– optymalizację obrazów – powinny być stosunkowo lekkie (bardzo ważna jest kompresja) oraz posiadać odpowiednio wypełniony atrybut alt, który informuje Google, co przedstawia grafika.

Ciężko będzie Ci samemu ocenić jakość tych elementów, ale są w sieci poradniki, jak samodzielnie wykonać darmowy audyt SEO np. przy wykorzystaniu Google Webmaster Tools. Często zdarza się, że sprzedawane sklepy są nieodpowiednio skonstruowane i w skrajnych przypadkach na dzień dobry mogą spowodować otrzymanie kary od Google. Dlatego warto powiedzieć „sprawdzam” kupując taki sklep.

UX – użyteczność sklepu

Badania użyteczności to bardzo specjalistyczna dziedzina, niemniej można samodzielnie sprawdzić, czy nie popełniono w obrębie sklepu kardynalnych błędów. Po pierwsze – z poziomu każdej strony powinna być możliwość powrotu do strony głównej.

Przy poruszaniu się po kategoriach i produktach należy zastosować tzw. okruszki chleba – czyli breadcrumbs (pl.wikipedia.org/wiki/Okruszki_chleba_(nawigacja)). Do dokonania zakupu powinien skłaniać wyraźny przycisk z elementem CTA (ang. call to action), czyli wezwaniem do działania.

Użytkownik musi mieć świadomość, w którym miejscu w sklepie się znajduje oraz musi być prowadzony do realizacji celu – zakupu. Jeśli cokolwiek go rozprasza, to sklep nie spełni swojej roli.

Nie ignoruj tego aspektu! Wiele sklepów internetowych ponosi porażkę właśnie dlatego, że nie są poprawnie zaprojektowane w zakresie UX. To właśnie od jakości tych czynników zależy, czy spośród stu użytkowników odwiedzających sklep zakupu dokona jeden, czy pięciu. Mówimy tu o współczynniku konwersji na poziomie 1% lub 5%. Przy większej skali ma to kluczowe znaczenie dla Twojego biznesu. Przy ruchu na poziomie 10 000 użytkowników ta różnica wynosi już 500 – 100 czyli 400 sprzedanych produktów więcej!

Analityka

Zastrzeż sobie, aby firma stawiająca sklep poprawnie wpięła kod Google Analytics i przyznała Ci uprawnienia administratora. To punkt wyjścia do późniejszych działań analitycznych i marketingowych.

Mając dostęp do Google Analytics można sprawdzić skąd przychodzą użytkownicy, co robią w obrębie sklepu, które źródła w większym stopniu przyczyniają się na sprzedaż, a które są mniej skuteczne. Ponadto można analizować rentowność działań marketingowych, sprawdzać w pewnym stopniu, kim są użytkownicy odwiedzający sklep – to wszystko niezbędne informacje do późniejszej optymalizacji działań marketingowych.

Dostosowanie do urządzeń mobilnych

W 2015 roku nie może być mowy o kupowaniu sklepu bez wersji mobilnej. Jeśli ktoś powiedział, że nie jest ona jeszcze tak bardzo potrzebna, to po prostu kłamał. Dobrze zaprojektowana wersja mobilna (najlepiej RWD) ma wpływ zarówno na SEO, jak i na doświadczenia użytkowników. Ruch z urządzeń mobilnych jest coraz większy.

Ludzie coraz częściej korzystają z Google za pomocą smartfonów, a w mediach społecznościowych coraz częściej mobile już dominuje nad ruchem z komputerów. Jeśli zamierzasz podjąć jakiekolwiek działania marketingowe – SEO, AdWords, marketing na Facebooku, e-mail marketing etc., to nie mając odpowiedniej wersji mobilnej będziesz wyrzucać pieniądze w błoto.

Pamiętaj, że nie wystarczy, aby strona dostosowywała szerokość do wymiarów ekranu. Rozmieszczenie elementów musi być przemyślane i podobnie jak w wersji komputerowej, prowadzić do sprzedaży.

Jakość treści

Treści w obrębie sklepu mają ogromny wpływ zarówno na pozycjonowanie w Google, jak i marketing w mediach społecznościowych i ostatecznie na zachowania użytkowników. Treści w obrębie sklepu powinny być unikalne – bardzo ważne są samodzielnie przygotowane opisy produktów. Ponadto zadbaj, aby w obrębie sklepu znalazło się miejsce na blog – sekcję z artykułami, gdzie będzie można publikować wartościowe treści dla użytkowników.

Ponadto zarówno w widoku treści informacyjnych, jak i przy produktach powinna być możliwość udostępnienia w mediach społecznościowych. Ludzie mogą chcieć się pochwalić, co kupują lub zasugerować, co chcieliby dostać. Tak, czy inaczej przekłada się to na darmową ekspozycję sklepu na Facebooku lub innych serwisach. Aby efekt był satysfakcjonujący, należy zdefiniować, co się pojawi po umieszczeniu konkretnego adresu www na profilu społecznościowym. Służą do tego Open Graph Protocol i Twitter Cards.

Infrastruktura techniczna

Zadbaj wcześniej o odpowiedni hosting. Będzie miał znaczenie pod paroma względami. Po pierwsze, bardzo ważna będzie szybkość serwera – przełoży się to na czas ładowania strony, a zatem na pozycjonowanie oraz na doświadczenia użytkowników (szczególnie mobilnych).

Ponadto odpowiednio dobrane rozwiązanie pozwoli uniknąć sytuacji, że sklep przestaje działać, bo jakaś kampania marketingowa okazała się na tyle skuteczna, że ruch w obrębie sklepu się podwoił z dnia na dzień. Tutaj warto wziąć pod uwagę elastyczne rozwiązania chmurowe.

Kompleksowe badanie sklepu

Czynników wpływających na jakość sklepu jest sporo. O ile zrozumiałe jest to, że przedsiębiorca zamawiający taki sklep może nie wiedzieć, od czego zależy późniejsza wydajność e-sklepu, o tyle bardzo niepokojący jest fakt, że wiele firm dostarczających rozwiązania e-commerce nie posiada takiej wiedzy. Dlatego, aby nie musieć płacić dwa razy za to samo, warto zaangażować specjalistę, który zweryfikuje projekt sklepu lub przeprowadzi audyt na etapie jego odbioru, dzięki czemu będzie można wyegzekwować od wykonawcy stosowne poprawki.

Takaoto.pro
Artykuł został przygotowany przez takaoto.pro – marketing & e-commerce – firmę specjalizującą się w inbound marketingu i audytach sklepów internetowych pod kątem SEO i UX. Dbamy, aby sklepy przyciągały wartościowy ruch i efektywnie sprzedawały.