Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Kiedy w mediach społecznościowych piszemy o piwie?

– Gdy przymierzałem się do podjęcia tego tematu, wydawało mi się, że internauci o piwie zaczynają się rozpisywać w środę, a już prawdziwa kulminacja następuje w piątek – i to przed 20.00, bo potem zamiast o nim pisać zaczynają po prostu je konsumować – komentuje Kamil Mirowski, 365piw.pl, MrSocial.pl, ambasador marki Newspoint.

Newspoint admonkey

– Okazuje się jednak, że jego spożywanie wcale nie oznacza nie pisanie o nim. Wręcz przeciwnie. O piwie mówimy właśnie wtedy, kiedy je pijemy lub, gdy mamy zamiar skonsumować je w niedalekiej przyszłości. I tu znów niespodzianka. Wydawałoby się, że najlepszym czasem na dyskusje o dobrym porterze jest weekend. Otóż nie do końca – dodaje.

Poniższe wnioski zostały wysunięte na podstawie danych pochodzących z systemu Newspoint, służącego m.in. do monitoringu portali i social media. Przeanalizowane zostało słowo kluczowe „piwo” oraz wszelkie możliwe jego odmiany w języku polskim (np. piwie, piwem, piwko, piweczko; w granicach błędu statystycznego również mogły się pojawić w badaniu takie słowa jak piwonie, czy nazwiska zaczynające się od „piw”) zamieszczone w tekstach opublikowanych w lutym 2013 roku. Pod uwagę zostały wzięte jedynie serwisy społecznościowe oraz mikroblogi.

Co ciekawego wynika z przeprowadzonej analizy?
Łącznie w lutym system monitoringu Newspoint wyłapał w mediach społecznościowych ponad 40 000 postów o piwie. Daje to średnio 1 500 wpisów o piwie dziennie. Najgorzej wypadły: niedziela 10 lutego – 677 postów, poniedziałek 4 lutego- 754, oraz środa 13 lutego – 775. Tymczasem najwięcej o piwie pisano we wtorek 12 lutego – 3 172 tekstów, czwartek 14 lutego – 2190 i w sobotę 23 lutego – 1896.

Newspoint admonkey
Wykres 1. Liczba wzmianek o piwie na przełomie miesiąca z podziałem na poszczególne dni.

Sporym zaskoczeniem okazał się bardzo duży wzrost aktywności we wtorek, 12 lutego. Po zapoznaniu się z wydarzeniami z tamtego dnia, wszystko stało się jasne. To właśnie wtedy rozpoczęła się faza pucharowa Ligii Mistrzów i przeciwko sobie na boiskach stanęły Valencia CF i Paris Saint-Germain oraz Celtic FC i Juventus Turyn. O piwie zaczęto pisać po godzinie 16.00, kiedy w TV już nadawano programy z rozgrywkami piłki nożnej. Rozmowy dotyczyły więc piłki i piwa. Liczba wzmianek po godzinie 17 zaczęła maleć, jednak cały czas utrzymywała się na wiele wyższym poziomie niż w jakikolwiek inny wtorek. Nic więc dziwnego, że o piwie w tym czasie internauci pisali zdecydowanie najwięcej. Zapewne tego dnia sprzedaż tego trunku również znacząco wzrosła.

Newspoint admonkey
Wykres 2. Godzinowy rozkład wzmianek o piwie 12.02.2013

Niby ta informacja nie powinna nikogo dziwić. Przecież od dawna wiadomo, że rozgrywki piłki nożnej w naszym kraju skorelowane są bezpośrednio ze wzrostem sprzedaży oraz konsumpcji piwnych trunków. Ciekawe jest jednak to, że w tym samym czasie dyskusje w mediach społecznościowych nie dotyczyły tylko piłki nożnej, ale również napojów chmielowych. To informacja, która może się przydać wszystkim markom piwnym, barom, itp. Jeżeli tylko znajdą odpowiednią, kreatywną agencję i obdarzą ją zaufaniem – Liga Mistrzów może być dla polskich marek piwnych niczym SuperBowl dla Oreo.

Newspoint admonkey
Kreatywna reakcja Oreo na twitterze w chwili, gdy na stadionie podczas SuperBowl zabrakło prądu.

Pomijając wtorek (12 lutego) najwięcej postów o piwie zostało napisanych w sobotę oraz w czwartek. Najmniej natomiast w poniedziałek. Czyżby pierwszy dzień po weekendzie nie sprzyjał piwnym pogaduszkom? Jeżeli spojrzymy na cały tydzień to zobaczymy, że już w niedzielę po weekendowym odpoczynku przychodzi spadek liczby „piwnych” publikacji. Przyciszenie jednak nie trwa długo – od wtorku zaczynamy bowiem wracać do tematu jasnego pełnego.

Newspoint admonkey
Wykres 3. Liczba wzmianek o piwie w podziale na dni tygodnia.

Na szczególną uwagę zasługuje rozkład godzinowy wzmianek o piwie. Czy posty o piwie pojawiają się nocą, czy raczej w ciągu dnia? Otóż okazuje się, że o złocistym trunku dyskusję pojawiają się już od godziny 7.00 rano. Z biegiem czasu rozmowy nabierają tempa, by nagle o godzinie 16.00 wystrzelić w górę, jak z procy. To przełomowy moment, kiedy większość wychodzi z pracy i symbolicznie wyłącza komputery. Wtedy też pojawiają się myśli o zimnym, orzeźwiającym piwie. Największy odsetek internetowych rozmów przypada jednak na godzinę 20.00. Wydawałoby się, że to moment, kiedy zamiast pisać o piwie ludzie powinni je… po prostu pić. Jak widać polscy internauci potrafią robić te dwie rzeczy jednocześnie;) Duży spadek publikacji przypada na godzinę 23.00. Wtedy chyba już mniej piszemy, bardziej się bawimy. O samym piwie jednak postujemy aż do 2.00 w nocy. Największa cisza przypada na czas między 2.00 a 6.00. Mało kto wtedy chce rozmawiać o piwie.

Newspoint admonkey
Wykres 4. Średni godzinowy rozkład wzmianek o piwie.



A jak to wygląda na przestrzeni całego weekendu? Tu raczej nie ma niespodzianek. W piątek już od rana pojawiają się posty o piwie. Pierwszy, największy skok odnotowujemy o 17.00, więc jednak dopiero po pracy 😉 A potem to już, jak na morzu – w dzień odpoczywamy, w nocy się bawimy… i rozpisujemy się o piwie w mediach społecznościowych. Co ciekawe – w niedzielę skoki odnotowujemy w godzinach porannych – 11.00, obiadowych – 14.00 i wieczornych – 19.00. Czyżby wiązało się to z etapami wstawania po sobotnich spotkaniach towarzyskich i leczenia niedogodności jasnym, pełnym?

Newspoint admonkey
Wykres 5. Godzinowy rozkład wzmianek o piwie na przełomie weekendu

W mediach społecznościowych piszemy o piwie w tym samym czasie, gdy je spożywamy. Najbardziej do wspominania o nim motywują nas rozgrywki piłkarskie. Nie zapominając również o weekendzie. Sobotni wieczór to moment kulminacji, jeśli chodzi o rozmowy o porterze. Dlatego też, prowadząc działania dla marki lub miejsca związanego bezpośrednio bądź pośrednio z piwem (marki piwne, bary, restauracje, pizzerie), warto wziąć pod uwagę to, kiedy ludzie mówią o piwie, a następnie sprawić, by marka również uczestniczyła w tych rozmowach.

Newspoint_infografika_piwo admonkey

Źródło: mat. pras.