Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Jak kulturyzator Frugo ukulturalniał Wykop.pl – case study

„Kulturyzator Frugo” na Wykopie to akcja wykreowana przez agencję The Addictives, a za całą kampanię „Owoc Kultury” – agencja PZL.

Agencja + Wykop.pl przygotowali dla Wykopowiczów akcję, której celem była promocja napoju i podniesienie kondycji polszczyzny w naszym kraju. Zamiast przekleństw widzieliśmy podmienione, za pomocą Kulturyzatora Frugo, o wiele bardziej kulturalne słowa.

Akcja Kulturyzator Frugo trwała w serwisie Wykop.pl od 3 czerwca. Przez kolejne dni użytkownicy pisząc w znaleziskach niecenzuralne komentarze mogli przekonać się o prawdziwej sile Frugo! Odkrywali nowe słowa dzięki Kulturyzatorowi, który zamieniał wszelkie wulgaryzmy na kwieciste wyrazy. W specjalnie przygotowanym słowniku znalazło się ponad 450 przekleństw, a dla każdego z nich został opracowany odpowiedni zamiennik. I tak zamiast wulgaryzmów w komentarzach przewijały się słowa i frazy typu stryjenka, huncwot, bździągwa, pomioty ladacznicy, z nerw na licu czerwony itd.

czytaj:   Agencja Nie Do Ogarnięcia dla Frugo

Ale jak to działa?

Użytkownik, który na Wykopie, w szczegółach znaleziska, dodał wulgarny komentarz otrzymywał alert z informacją o wykryciu przekleństwa. Wykop wówczas pouczał takiego osobnika, że niecenzuralne słowa są niemile widziane w serwisie. Ich używanie prowadzi do obniżenia pozycji w rankingu, a nawet może grozić zablokowaniem konta. Użytkownik miał do wyboru dwie opcje – albo poprawia tekst albo, mimo zastosowanego wulgaryzmu, dodaje komentarz. W przypadku wprowadzenia poprawek nie działo się nic szczególnego, ale w przypadku upartego Wykopowicza, który mimo wszystko nie zastosował się do apelu Wykopu, zaczynała się akcja… Treść wulgaryzmu została zamieniona na słowa ze słownika Frugo! Cenzurę widziały wszystkie osoby, w tym również te niezalogowane w serwisie, a więc zdecydowana większość użytkowników portalu!

czytaj:   Jak wypromować nowy produkt w social media? Świetna kampania Nescafe

A oto przykład Frugo-cenzury:

Raport Kulturyzator Frugo
źródło: Raport Kulturyzator Frugo
Wspólna akcja Frugo i Wykopu trwała 10 dni, a w tym czasie postawiono na formaty reklamy half page oraz double billboard, które emitowano na stronie głównej, w wykopalisku oraz w szczegółach znaleziska.

Raport Kulturyzator Frugo
źródło: Raport Kulturyzator Frugo
W trakcie trwania kampanii użytkownicy serwisu Wykop napisali ponad 81 tys. komentarzy, z czego ponad 7 tys. zawierało słowa, które zostały zmienione przez aplikację Frugo. Co ciekawe liczba ocenzurowanych komentarzy wzrosła o 123 proc., co świadczy o dużym zainteresowaniu aplikacją przygotowaną przez Frugo. Format half page dotarł do 1 mln zalogowanych unikalnych użytkowników, którzy wygenerowali blisko 5,5 mln odsłon. Osobom niezalogowanym, których było 660 tys. (unikalnych userów) wyświetleń half past było 3,2 mln. Double billboard wygenerował 3 mln odsłon i 650 tys. unikalnych użytkowników.

czytaj:   Kampanie nastawione na zwiększenie instalacji aplikacji mobilnej - case study EcoCar

Akcja zastępowania wulgarnych słów bardziej kulturalnymi zamiennikami spotkała się z przychylnymi reakcjami userów, m.in. „Reklama frugo miażdży system” czy „Dość oryginalna reklama i nawet jej nie zablokuję w AdBlocku:)”. Pojawiło się także wiele pozytywnych opinii w mediach, m.in. na portalu gazeta.pl czy w serwisie branżowym Marketing przy Kawie.

Raport Kulturyzator Frugo
źródło: Raport Kulturyzator Frugo
Dziękujemy za materiały: Wykop.pl