Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Pierwsze kuszenie konsumenta

Jak komunikować nowe produkty, by skraść serca klientów?

Współczesnego konsumenta ciężko jest zaskoczyć. Marki jednak każdego dnia podejmują rękawicę i próbuje sprostać wyzwaniu tworząc personalizowane produkty czy sięgając po coraz bardziej kreatywne formy komunikacji. I bądźmy szczerzy – patrząc na kampanie marketingowe pojawiających się na rynku produktów i usług, udaje im się to całkiem dobrze.

Rola marketingu znacząco zmieniła się na przestrzeni lat. Kiedyś wzbudzał on potrzeby u potencjalnych klientów, dziś to konsumenci dyktują warunki. Innowacje takie jak np. carsharing, czy elektryczne auta na minuty to doskonały przykład odwrócenia tych ról. Konsumenci chcą być „eko” i żyć „eko friendly”, ale też nie czują potrzeby posiadania pojazdów na własność, dlatego współczesny rynek dostrzegając trendy proponuje im rozwiązania i produkty, które zaspokoją ich potrzeby i wpiszą się w to co nazywamy lifestylem.

Dopasuj się lub zgiń

Lifestyle to zdecydowanie jedno z najważniejszych haseł współczesnego marketingu. To nasz harmonogram dnia, rzeczy, których potrzebujemy, jedzenie, które lubimy, aktywności, które sprawiają nam frajdę, ale także nasze podejście do życia. I właśnie dlatego marki muszą nieustannie śledzić trendy, jakie w dzisiejszym świecie tworzą sami konsumenci. Trendy, które towarzyszą ich codzienności.

Przykłady? Młodzi ludzie z jednej strony mają dużą potrzebę mobilności, z drugiej posiadanie własnego samochodu to dla nich za duży wydatek. Dlatego powstały: Traficar, 4 moving i Panek, czyli auta, które można wynająć na minuty. Kolejny przykład to wszechobecna moda na bycie fit. W szaleńczym pędzie życia niewiele osób ma czas, aby zdrowo się odżywiać, dlatego na rynku pojawiły się firmy oferujące diety pudełkowe dostarczane klientom do domów lub biur. Podobnie jest w przypadku produktów typu superfood, takich jak np. koktajle, które w szybki sposób można zrobić na śniadanie, obiad czy kolację. Bez wysiłku, dla wszystkich, którzy nie mają czasu na codzienne gotowanie. A to wszystko z „obietnicą” zdrowej diety.

Jednak dobry produkt odpowiadający na potrzeby konsumentów to już nie wszystko. Trzeba go jeszcze odpowiednio zakomunikować tak, aby przebić się przez szum komunikatów konkurencji i przykuć uwagę klientów. I właśnie dlatego na przykład marka Nivea przygotowała drukowaną reklamę serii kremów do opalania dołączaną do kolorowych magazynów. Strona reklamowa wykonana była z grubszego papieru i posiadała wbudowany panel słoneczny oraz wejście USB, przez które można było ładować telefon np. na plaży.

Zaskakującą kampanię stworzyła także Skoda odwracając nieco zasady klasycznego product placementu. Zamiast umieszczać swoje auta w filmach i serialach postanowiła nagrać własną mini produkcję. Internetowy serial komediowy „Zakręcone” składał się z 6 odcinków kręconych „w” lub „przy” modelach Skody. Do współpracy przy produkcji marka zaprosiła gwiazdy z polskiego kina, m.in. Magdalenę Różczkę, Katarzynę Bujakiewicz oraz Agnieszkę Więdłochę. Uroczysta premiera serialu odbyła się w kinie. Każdy epizod w humorystyczny sposób przedstawiał perypetie Pań, prezentując przy tym zalety i udogodnienia samochodów marki. „Zakręcone” zgromadziły imponującą widownię. Pierwszy odcinek, który można zobaczyć np. na kanale YouTube https://www.youtube.com/watch?v=G1qaBjM6PSI obejrzało ponad 80 tysięcy internautów.

Obecnie siłą marek wprowadzających nowe produkty na rynek jest dbanie o detale. Nie tylko te, które możemy dostrzec na pierwszy rzut oka. Dziś emocje i idee stają się ważne jak nigdy dotąd. Dla współczesnego konsumenta istotne są takie kwestie jak ekologia, prawa człowieka, wspieranie małych firm i młodych przedsiębiorców, czy społeczne zaangażowanie. Zarówno biznes jak i marketing stawiają na klientocentryzm – skupiają się na człowieku. Skoro dzisiaj klient wie, czego chce i zaczyna dyktować warunki, to rynek musi się nieco nagimnastykować, aby odpowiedzieć na jego wymagania i nie zniechęcić go do oferowanych nowości.

Śledź, analizuj i odpowiadaj na potrzeby

Tak właśnie brzmi współczesny kodeks marketera. Obserwacja konsumentów, analiza ich nietypowych potrzeb i zachowań to klucz do ich zrozumienia, a także stworzenia kampanii lub produktu, o którym nikt do tej pory nie pomyślał.

Komponada to idealny przykład na to, że na rynku nadal znaleźć można wiele niezagospodarowanych nisz, a proste pomysły mogą okazać się tymi najlepszymi.

Każdy z nas pamięta smak prawdziwego babcinego kompotu. Do tego skojarzenia odwołał się producent Komponady zamykając w pełni naturalny owocowy smak z dzieciństwa w poręcznej butelce. Za marką stoi dwóch studentów z Trójmiasta, którzy odkryli, że tak uwielbianych domowych kompotów nie można nigdzie kupić. Tworząc swój produkt odwołali się do jednego z najbardziej skutecznych „narzędzi” marketingowych – nostalgii (emocji). Komu z nas smak kompotu nie kojarzy się z domem i beztroskimi chwilami dzieciństwa?

W promowaniu nowego produktu firma postawiła na social media. Brand stworzył kreacje odwołujące się do motywu podróży. W postach widzimy więc Komponadę odwiedzającą różne miejsca w Trójmieście, ale także i całej Polsce. Na tej mapie znaleźć można również lokale, w których produkt jest dostępny w stałej sprzedaży. Prosty i przyjemny w odbiorze przekaz został pozytywnie przyjęty przez internautów.

Personalizacja, handmade i inne nowości

Jeśli kilka lat temu powiedzielibyśmy naszym rodzicom, że w niedalekiej przyszłości będziemy hodować lasy w słoikach, nosić gumowe torby, a zegarki czy okulary będą wykonane z drewna to… No właśnie, zapewne nastała by wymowna cisza okraszona lekką dozą niedowierzania. Dziś Jar of forest, Obag i Plantwear oferujące właśnie takie produkty cieszą się wielką popularnością. Marki te pokazały, że handmade wraca do łask konsumentów.

Obag stworzyła produkt oryginalny, a zarazem urzekający w swej prostocie. Najbardziej rozpoznawalnym dzieckiem firmy są torby wykonane ze specjalnego materiału – EVA. Jedni dziwią się, jak można nosić gumowe torby, inni są w nich dosłownie zakochani, a wręcz od nich uzależnieni.

Obagi to przede wszystkim możliwość całkowitej personalizacji. Torebki tego brandu składają się z konkretnych komponentów o różnorodnym designie, które można zestawiać ze sobą w dowolny sposób. Daje nam to niezliczone możliwości kombinacji, a co za tym idzie poczucie wyjątkowości i indywidualności. Poza torbami brand produkuje także zegarki, okulary oraz bransoletki, które również można modyfikować.

Obag promuje się głównie w social mediach. Marka zgromadziła jak do tej pory ponad 128 tys. fanów na Facebooku, a w jej postach zobaczyć można m.in. Barbarę Kurdej-Szatan czy Małgorzatę Sochę.

Jar of forest to firma, która postanowiła sprzedawać lasy w słoikach. W dobie rosnącej eko-świadomości szybko okazało się, że taki produkt jest po prostu w modzie. Małe lasy w słojach to coś intrygującego i zachwycającego. Wszyscy ci, którzy na co dzień otoczeni są przytłaczającą miejską rzeczywistością mogą dzięki nim odnaleźć na swoim biurku, parapecie czy stoliku kawałek natury. Dodatkowo każdy jest unikalny, więc możemy cieszyć się posiadaniem czegoś wyjątkowego.

Marka obrała świetną drogę komunikowania swoich produktów poprzez stworzenie wizerunku marki „eko friendly”. Dla przykładu na ich Facebooku znajdziemy konkurs z okazji międzynarodowego dnia patrzenia się w niebo. Uczestnicy konkursu musieli zamieścić w komentarzu zdjęcie lub opis tego, co sami wypatrzyli nad głowami. Osoba z najciekawszym komentarzem została obdarowana jednym z lasów w słoiku. Akcja choć prosta, skutecznie podkreśliła wizerunek marki, wygenerowała ruch na stronie i zwiększyła tym samym zainteresowanie wśród potencjalnych konsumentów. Brand świetnie wykorzystuje również Święta i rodzinne okazje w celach komunikacyjnych. „Kiedy Twoi dziadkowie nie mogą pójść do lasu…przyjdź z lasem do nich!!!” – takie hasło promowało ich produkty jako prezenty z okazji Dnia Dziadka i Dnia Babci.

Połączenie współczesnych trendów: oryginalności i bycia eko, wykorzystała firma Plantwear tworząc serię zegarków oraz okularów wykonanych całkowicie z drewna. Ręczna robota i wyjątkowy materiał – czego chcieć więcej? Marka ma już prawie pół miliona followersów na Facebooku.

Plantwear stara się rozwijać nie tylko w kraju, ale również za granicą. Hasło, którym skutecznie trafiają do świadomości fanów to „Solid product/no cheap slogan”.

Świetny zabieg promocyjny to zamieszczanie zdjęć zwykłych ludzi noszących ich produkty oraz prezentujących proces produkcji. Dodatkowo Plantwear swoimi akcjami komunikacyjnymi podkreśla, że natura nie jest im obojętna. Obecnie marka dzięki współpracy z The Nature Conservacy Foundation sadzi w Brazylijskim lesie tropikalnym 50 drzew miesięcznie. Jak sami piszą „Oddajemy matce naturze o wiele więcej niż zabieramy”.

Bonus to jest to!

Platformy takie jak Netflix, HBO GO czy Tidal znalazły idealny sposób na dotarcie do konsumentów. Łączą oni siły z innymi usługodawcami oferując wartość dodaną i trafiając dzięki temu bezpośrednio do odbiorców. Netflix wszedł we współpracę z LG i tak oto wszyscy, którzy zdecydowali się w 2017 roku na zakup telewizorów LG OLED lub Super UHD otrzymywali za darmo dostęp do platformy. Podobnie HBO połączyło się z Orange Love i dzięki temu abonenci tejże usługi otrzymują dostęp do HBO oraz HBO GO. Muzyczne platformy streamingowe takie jak np. Tidal dołączane są z kolei jako bonusy do abonamentów telefonicznych. Dzięki temu klienci sieci Play mogą korzystać z powyższego serwisu za darmo.

Warto jednak zdać sobie sprawę, że w czasach, w których otacza nas tak wiele pokus produktowo-usługowych warto rozejrzeć się za kolejnymi nowinkami, które dostarczą wspomnianą wartość dodaną. Na rynku pojawia się bowiem coraz więcej przydatnych rozwiązań. Jednym z nich jest platforma MAM, która pozwala obniżać i opłacać rachunki za media złotówkami pozyskanymi przy okazji dokonywanych zakupów.

Odkrywca – czujny i wymagający

Choć z biegiem lat role na linii marketing-klient się odwróciły, równowaga została zachowana, a współpraca pomiędzy konsumentami i markami kwitnie w najlepsze. Konsumenci stali się odkrywcami, bardziej czujnymi i wymagającymi, ale rynek podąża za ich ludzką naturą i staje się tak samo ludzki jak oni. Dostrzega istotne dla nich wartości oraz potrzeby i stara się je zaspokajać. Zamiast łowcą stał się dla konsumenta partnerem w tej krętej i pełnej zmieniających się potrzeb życiowej drodze. Dodatkowo zmienia się podejście do sposobu komunikacji nowości. Marki odchodzą od nachalnego stylu oraz wykorzystywania tradycyjnych narzędzi, a zamiast tego podążają ścieżką jaką wyznaczają im potencjalni klienci – ścieżką social mediów, innowacji i technologii. Dzięki temu są na co dzień wszędzie tam, gdzie skierowane są oczy, uszy i serca konsumentów.

Autorka:

Patrycja OgrodnikPatrycja Ogrodnik – Head of marketing platformy do obniżania i opłacania rachunków MAM. Odpowiedzialna za opracowanie strategii komunikacji platformy MAM oraz marek w portfolio New Media Ventures. Z wykształcenia marketingowiec i psycholog biznesu. Pasjonatka zachowań konsumenckich oraz warunkowania decyzji zakupowych. Praktyk marketingu komunikacji, od początku pracy zawodowej, związana z rynkiem e-commerce, w którym widzi olbrzymi potencjał sprzedaży na kolejne lata. Doświadczenia zdobywała m.in. w portalach horyzontalnych, platformach e-commerce koordynując wszystkie działania marketingowe w digital i offline. Od kilku już lat dzieli się swoją wiedzą na temat działań marketingowych i sprzedażowych na wydarzeniach branżowych.

Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *