Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Polski​​ YouTube​​ w ​​2018 ​​roku?​​ Branża​​ stawia na ​​wiedzę, ​​jakość ​​i​​ doświadczenie

Poznaliśmy najlepszego, tegorocznego debiutanta na polskim YouTubie.  Nagrodę Grand Video Awards 2017 za debiut roku przyznano twórcom programu, w którym poruszane były zagadnienia z dziedziny gamingu – Gaming Lab​.

Gala, która odbyła się 12 października, wskazuje, że marketingowcy i publicyści zauważyli rosnącą rolę gier wideo oraz e-sportu w Polsce. Nagroda, którą otrzymało Gaming Lag, pokazuje także, że poszukiwani są kreatywni twórcy, którzy dostarczają widzom wartościowych treści. Dodatkowo, na znaczeniu zyskują autorzy o mniejszych zasięgach, ale silnie wyspecjalizowani i aktywnie wspierani przez fanów.

Gaming​ ​Lab

Ideą Grand Video Awards jest uhonorowanie najbardziej pomysłowych, oryginalnych i nowatorskich autorów oraz promocja najlepszych twórców wideo w polskim Internecie. Podczas tegorocznej edycji GVA, Maciej “Sawik” Sawicki i Łukasz Skalik zostali nagrodzeni za serię Gaming Lab – zakupioną i wyemitowaną na stronie głównej portalu Interia.

Założeniem serii liczącej 20 odcinków była edukacja osób, które o gamingu i sportach elektronicznych wiedzą albo niewiele, albo nigdy o nim nie słyszały. Sawik, który pełnił funkcję gospodarza, jednocześnie m.in. odpowiadał za tworzenie scenariuszy, tłumaczył widzom, jak wyglądają turnieje esportowe, na czym polega rozgrywka w sieci oraz jak trenują profesjonalni gracze.

Nowy​ ​obraz​ ​polskiego​ ​gamingu

Kategoria gaming na YouTube i filmy związane z tą tematyką wielu osobom kojarzy się z niską jakością materiałów. Widzowie, którzy nie śledzą na bieżąco branży gier wideo, zarzucają twórcom słabą wiedzę i niewystarczające przygotowanie, brak odpowiedniej oprawy wizualnej i korzystanie z niewystarczającego zaplecza technicznego. Jest to jednak wizerunek wypracowany wiele lat temu, gdy na YouTube królowały filmy autorów, którzy pokazywali swoim widzom głównie zapiski z rozgrywki uzupełnione komentarzem, czyli tzw. gameplay lub let’s play.

– 14 z 20 najpopularniejszych (liczba subskrypcji) kanałów na polskim YouTube dotyczy gier. Tak wielka konkurencja wymusza na twórcach nie tylko jakościową i merytoryczną rywalizację, ale także coraz węższe specjalizacje. Dzięki temu użytkownicy mogą wybierać te treści, które jeszcze precyzyjniej odpowiadają na ich potrzeby. Nagroda GVA tylko to potwierdza i tym samym zachęca twórców, żeby nie bali się eksperymentować ze swoimi formatami – komentuje Szymon Kubiak, Head of Content Creation w MediaCom Warszawa i organizator konferencji Esport Forum.

Obecnie powstaje coraz więcej profesjonalnych materiałów z kategorii gaming. Powstało także wiele firm, które wyspecjalizowały się w obsłudze twórców filmów o grach. Jedną z nich jest warszawska agencja LifeTube, czyli polska sieć wielokanałowa, która funkcjonuje na polskim rynku od 2013 roku.

– Dla osób niezwiązanych z influencer marketing lub e-sportem, gracze gier wideo bywają zupełnie niezrozumiałym środowiskiem. Na temat fanów gier krąży wiele mitów, które nie mają żadnego odzwierciedlenia w rzeczywistości. Przyjęło się, że twórcy z tego segmentu docierają tylko do najmłodszej grupy odbiorców, chociaż jak pokazują statystyki, ich widownia to przede wszystkim osoby w wieku 18-35 lat. Wbrew powszechnemu przekonaniu, nie są to też jedynie mężczyźni – ponad 20% osób zainteresowanych materiałami z gier na YouTube to kobiety – twierdzi Michał Kołodziej, Head of Gaming w LifeTube. – Wizerunek zarówno gamingu na YouTube, jak i całej branży esportowej, bardzo szybko ulega ociepleniu. Marki coraz chętniej korzystają z potencjału tej kategorii i decydują się na świadomą, długoterminową i zaawansowaną współpracę z twórcami oraz reprezentantami tego segmentu. Odchodzi się od założenia, że to dział zarezerwowany tylko dla producentów gier, czy sprzętu komputerowego. Dzięki gamingowi, dociera się przede wszystkim do konsumentów – dodaje Kołodziej.

Trend​ ​wideo​ ​mikroinfluencerów​ ​–​ ​opinia​ ​branży

– Coraz więcej osób zaczyna śledzić nie tylko dużych twórców, ale też małych i średnich, którzy się specjalizują i wypełniają konkretne nisze, bardzo atrakcyjne dla marek. To proces podobny do tego, który zaszedł w tradycyjnych mediach. Marki przestają patrzeć tylko na zasięgi, zwracają również uwagę na zaangażowanie i dopasowanie jakościowe – komentuje Barbara Sołtysińska, założycielka LifeTube i indaHash.

– Większość internetowych twórców skupionych jest na YouTube jako na najpopularniejszej platformie emisji treści wideo na świecie. Tymczasem istnieją inne „wideo-światy”. Pełne prawa do formatu „Gaming Lab” zostały zakupione przez Interię, a następnie w całości wyemitowane na stronie głównej tego portalu, generując momentami większą oglądalność niż kanały gamingowe na YT. Szczególnie odcinek o sukcesach Polaków w sportach elektronicznych czy nominowany na Grand Video Awards w kategorii „Gaming” odcinek o „Gaming House” – podkreśla Łukasz Skalik, twórca i prezes Video Brothers, agencji zrzeszającej YouTuberów.

– Odbiorcą moich materiałów jest wybrana grupa ludzi, która interesuje się gamingiem w kontekście sportowym i biznesowym. Nagrywam o tym, co mnie pasjonuje i mimo, że nie trafiam tym przekazem do milionów odbiorców, to przez ostatni rok udało mi się zbudować grupę lojalnych widzów – komentuje Maciej Sawicki, założyciel SawikTV.

O​ ​zdobywcach​ ​nagrody

Maciej “sawik” Sawicki ​jest związany ​z branżą gamingową od 2005 roku. Współtworzył HeadShot TV, czyli pierwszą, polską telewizję o grach i e-sporcie, a następnie współpracował z Wirtualną Polską. Obecnie prowadzi dom produkcyjny FoszerSawicki oraz tworzy materiały wideo na temat sportów elektronicznych. Był oficjalnym komentatorem Intel Extreme Masters 2017. W czerwcu 2017 roku, wspólnie z domem mediowym MediaCom, zorganizował konferencję Esport Forum. Materiały wideo produkowane przez Sawika można zobaczyć na jego oficjalnym kanale YouTube – SawikTV. Widzowie doceniają go za świetne przygotowanie, ogromną wiedzę oraz dbałość o techniczne aspekty filmów.

– Od wielu lat promuję esport i gaming, pokazując, że jest to rozwijające zajęcie i niezwykle dynamiczna branża. Liczbę osób zainteresowanych esportem w Polsce szacuje się na niemal 700 tysięcy, a krajowa branża generuje blisko 11 milionów dolarów rocznie (raport paypal 2017). Musimy dbać o to, aby kształtować w umysłach osób niezwiązanych z gamingiem wizerunek tej części rynku, którą się zajmujemy – twierdzi Maciej „sawik” Sawicki.

Łukasz Skalik to ​twórca i prezes zarządu Video Brothers, certyfikowanej agencji działającej na licencji YouTube, której celem jest łączenie internetowych twórców z telewizją oraz produkcja formatów wideo we współpracy z digital influencerami. Karierę w mediach rozpoczął ponad dekadę lat temu. W 2005 trafił do portalu Interia, gdzie wdrażał i kierował pierwszą polską telewizją internetową graną „na żywo” – Interia.tv. W 2007 został szefem obszaru multimediów w Wirtualnej Polsce. Odpowiadał m.in. za powstanie i rozwój WP.TV oraz nagradzanej w Polsce i za granicą platformy Tosiewytnie.pl.

– Produkcja formatu „Gaming Lab” była dość szalonym wyzwaniem. W przestrzeni portalu horyzontalnego o szerokiej tematyce, w którym spotyka się dość uniwersalny użytkownik, musieliśmy przygotować format, który zainteresuje i trafi w gusta szerokiego odbiorcy. Dodatkowo, musiał podejmować dość wąską i wyspecjalizowaną tematykę, obfitą w mylne stereotypy. Gratuluję Maćkowi, który wywiązał się z tego zadania wzorowo. Sądząc po wyświetleniach oraz komentarzach internautów w stylu „nie interesuje się grami, ale Wasz program oglądam z zaciekawieniem”, czujemy satysfakcję, że sprostaliśmy naszemu zadaniu – dodaje Łukasz Skalik, autor kreacji i producent serii.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *