Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Renault Clio jak „dostawczak”?

Do  Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga wniesiona przeciwko Renault Polska Sp. z o.o. dotycząca reklamy radiowej samochodów marki Renault Clio.

fot. flickr/kappadueinnovazione/CC

Skarżący podniósł, iż  „Renault reklamuje Clio III słowami „zaufaj jakości Renault” – wyraźnie sugerując wysoką jakość. Tym czasem Samochód Renault Clio III ma specyficzną przypadłość, która wyraźnie odbiega od standardów jakie proponują inni producenci. Na wolnych obrotach samochód wpada w wyczuwalne wibracje, fotele drżą aż brzęczą. Renault wie o dolegliwości, bo w odpowiedzi z centrali powiedzieli, że ten model tak ma, bo musieliśmy obniżyć obroty z 800 do 650 na minutę, by spełnić normę emisji spalin euro5. Czyli by dalej można było sprzedawać auto zastosowano rozwiązania konstrukcyjne, które wyraźnie obniżają jakość produktu. Reklamowanie takiego produktu sugerując jego wysoką jakość, jest co najmniej nieetyczne. Kupując auto w XXI wieku mam prawo zakładać, że nie będzie się zachowywało jak „dostawczak” (jest to auto przeznaczone do jazdy po mieście, więc stanie w korkach jest nieuniknione). Renault na moją reklamację odpowiedziało, że wszystko jest ok.”.

Również zdaniem arbitra-referenta reklama radiowa nadużywa zaufania odbiorcy oraz może wykorzystywać jego brak wiedzy lub doświadczenia.

czytaj:   Vifon nie taki seksistowski

Skarżony w odpowiedzi na zarzuty w pierwszej kolejności zauważył, że w reklamie nie pojawia się hasło „zaufaj jakości Renault,” tylko jest użyty slogan: „wybierz jakość Renault””. Według Skarżonego, analizując powyższy slogan reklamowy „Wybierz jakość Renault” należy wnioskować, że celem tego hasła jest wyłącznie zachęcenie klienta do wyboru samochodu marki Renault. Reklama w żaden sposób nie sugeruje, że w przypadku reklamowanego samochodu mamy do czynienia z jakością wyższą od jakości innych marek, czy odbiegającą w znaczny sposób od innych samochodów z tego samego segmentu.

czytaj:   Monika Brodka w reklamie AA +30 i +40
fot. renault.pl

Skarżony podkreślił, iż Renault Clio jest samochodem o dobrej jakości – jakość ta w żaden sposób nie odbiega od innych samochodów w tej samej klasie. Powyższe potwierdzają liczne raporty przygotowane przez podmioty specjalizujące się w ocenie jakości samochodów na rynku polskim i europejskim, takie jak np. koncern Dekra, w których Renault Clio plasuje się w czołówce samochodów posiadających małą usterkowość.

Jednocześnie Skarżony dodal, że kwestionowana przez konsumenta ilość obrotów samochodu jest przyjętym założeniem konstrukcyjnym, które absolutnie nie może być rozpatrywane w kategoriach wady lub złej jakości. Wszelkie założenia konstrukcyjne pojazdu Renault Clio są zgodne z przepisami prawa i zatwierdzone przez odpowiednie organy. Przyjęcie przez konstruktorów Renault określonych parametrów obrotów silnika samochodu jest związane z polityką Renault, polegającą na rozwiązaniach technicznych mających na celu ochronę środowiska. Należy zaznaczyć, że koncern Renault jest jednym z trzech producentów w Europie, których samochody posiadają najmniejszą emisję C02. Bardzo dobre rozwiązania ekologiczne i ochrona środowiska to również elementy jakości Renault.

czytaj:   "Gospodarska wizyta" Marka Zuckerberga w Rosji

Po zapoznaniu się z liną obrony koncernu Renault, Zespół Orzekający nie dopatrzył się naruszeń Kodeksu w przedmiotowej reklamie i tym samym ją oddalił.

Źródło: radareklamy.org