Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Trendy w social media w 2018 roku

Powoli kończy się 2017 rok i zbliża 2018, zapytaliśmy więc specjalistów od mediów społecznościowych o to jakich trendów w social media spodziewają się w nadchodzącym roku. Eksperci z agencji Brandbay.pl wskazali na 6 trendów coraz mocniej zauważanych przez marketingowców z całego świata, które to trendy mogą stać się szczególnie istotne dla prowadzenia fanpage na Facebooku, profilu na Instagramie, czy w innych portalach społecznościowych w 2018 roku.

 

1. „Video first”, czyli używanie wideo, a zwłaszcza wideo na żywo

Od początku 2017 roku na coraz większą popularnością cieszy się format wideo. Prowadzenie fanpage na Facebooku z wykorzystaniem przekazu wideo, a w szczególności transmisji wideo na żywo wydaje się zajmować generalnie coraz ważniejsze miejsce w działaniach marketingowych. W 2018 trend ten ma być jeszcze bardziej widoczny. Transmisje na żywo są szczególnie interesujące z punktu widzenia biznesowego wykorzystania social media, gdyż wpisują się dodatkowo w trend związany ze wzrostem zainteresowania tzw. contentem efemerycznym (treścią, która dostępna jest tylko przez chwilę i wymaga od odbiorcy większego skupienia, wzbudza większe emocje związane z uczestniczeniem w czymś unikatowym oraz obawy przed „przegapieniem” interesującej treści). W związku z tym, jeżeli ktoś jeszcze nie zaczął, to warto już teraz zacząć wykorzystywać wideo na swoim fanpage na Facebooku oraz w innych mediach społecznościowych.

2. „Mobile first”, czyli optymalizacja treści pod urządzenia mobilne

Coraz więcej osób korzysta z portali społecznościowych na urządzeniach mobilnych, dlatego wszyscy więksi gracze stawiają na dostosowywanie swoich portali do potrzeb smartfonów czy tabletów. Trend ten utrzyma się w 2018 roku w związku z czym treści publikowane na fanpage na Facebooku czy Instagramie powinny być przyjazne dla urządzeń mobilnych (m. in. krótkie teksty, większy nacisk na przekaz przy pomocy obrazu).

3. „Personalized content”, czyli treści dopasowane do preferencji użytkowników

Dzięki, między innymi, coraz lepszej analityce zachowań odbiorców oraz wykorzystaniu uczenia głębokiego (deep learning – odmiana uczenia maszynowego szególnie trafna przy dużej ilości danych) w 2018 roku spodziewany jest wzrost spersonalizowanego contentu w mediach społecznościowych. Jest to szczególne ważne, gdyż odbiorcy coraz bardziej doceniają treści, które są dla nich osobiście istotne (treści te zyskują większą liczbę polubień, udostępnień, etc.). Warto w związku z powyższym, np. prowadząc fanpage na Facebooku, mocniej przyglądnąć się posiadanym danym dotyczącym reakcji na nasze wpisy (dokonać odpowiednich analiz) oraz zwiększyć liczbę bardziej szczegółowych postów związanych z zainteresowaniami i preferencjami konkretnej grupy odbiorców/fanów na której najbardziej nam zależy. Można też zapytać wybranych użytkowników na ile (i w jakich sytuacjach) publikowane przez nas treści okazały się dla nich przydatne.

4. „Instant response 24/7”, czyli biznesowe wykorzystanie chatbotów

Dzięki rozwojowi sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, a zwłaszcza rekurencyjnym sieciom neuronowym z pamięcią długo- i krótkotrwałą (long-short term memory – LSTM), powstające chatboty stają się coraz lepiej dopasowane do potrzeb biznesu. W 2018 tradycyjne prowadzenie firmowego fanpage na Facebooku będzie coraz częściej zintegrowane z biznesowym wykorzystaniem chatbotów, które będą w stanie odpowiedzieć na podstawowe pytania klientów/fanów 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Już teraz warto obserwować możliwości pojawiających się ogólnodostępnych chatbotów oraz przygotowywać się do uzupełnienia swojego profilu o takie narzędzie (czyli np. tworzyć schematy odpowiedzi chatbota: ustalić potencjalne intencje pytającego, ogólne i szczegółowe konteksty, możliwe odpowiedzi, etc.). Trend ten w Polsce może pojawić się trochę później niż w krajach anglojęzycznych, gdyż większość sztucznych inteligencji stosowanych w chatbotach trenowanych jest na tekstach angielskich, w związku z czym mogą się pojawiać problemy przy wykorzystaniu ich w języku polskim.

5. Sztuczna inteligencja i rozpoznawanie obrazu

Od dobrych kilku lat widoczne jest stosowanie sztucznej inteligencji do analizy obrazu. Dzięki najnowszym technikom opartym na konowlucyjnych/splotowych sieciach neuronowych (convolutional neural networks – CNN) wykorzystanie sztucznej inteligencji analizującej obraz w celach biznesowych staje się coraz bardziej przydatne. Wielu ekspertów uważa, że w 2018 wykorzystanie tego typu programów w biznesie stanie się jeszcze bardziej popularne.

Techniki rozpoznawania obrazu mogą zostać wykorzystane do wyszukiwania produktów firmowych pojawiających się na wrzucanych do mediów społecznościowych zdjęciach. Byłaby to dodatkowa informacja do wykorzystania przy prowadzeniu Facebooka czy Instagrama. Zdolność do wyszukiwania produktów danej marki i rozumienia kontekstu (oraz zabarwienia emocjonalnego), w którym się one pojawiają może być ważnym atutem przy tworzeniu wartościowych dla użytkowników treści.

Dodatkowo, przykładowo, wykorzystanie AI do odnajdywania na Facebooku (czy w innych portalach społecznościowych) zdjęć z produktami danej marki opatrzonymi np. pytaniem: „Gdzie mogę to kupić?” (czyli gdy w tekście nie ma informacji o marce) daje możliwość szybkiego odpowiadania na tego typu zapytania potencjalnych klientów.

6. Marketing wieloplatformowy ze zróżnicowanym contentem

Różnice pomiędzy użytkownikami Facebooka, Instagrama, Snapchata, Twittera czy Google+ są widoczne od samego początku istnienia tych platform. Przykładowo w jednym z badań w USA okazało się, że Instagrama częściej używa bogatsza młodzież, a Facebooka młodzież mniej zamożna. Wiele firm wciąż jednak tworzy bardzo podobne treści do publikowania we wszystkich mediach. W 2018 roku coraz bardziej widoczne ma być jednak różnicowanie treści pod kątem różnych platform, które mają różne grupy użytkowników. Ma to być efektem lepszej analityki oraz mocniejszego nacisku na zwrot z ponoszonych przez firmy inwestycji w działania związane z mediami społecznościowymi. Już teraz warto więc dokładniej przeanalizować czym różnią się fani naszej marki z Facebooka, Instagrama, Twittera, etc. i dostosowywać treść zarówno pod kątem możliwości danej platformy jak i właśnie różnorodności fanów z innych portali.

Brandbay.pl to agencja social media, która pracowała między innymi dla takich marek jak: Kei, Domowa Apteczka, Vision Optyk.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *