w ,

Trendy w świecie zdjęć i grafiki według Shutterstocka

Trendy w świecie zdjęć i grafiki według shutterstocka

Serwis Shutterstock przenalizował swoją bazę liczącą 47 milionów zdjęć, grafik oraz filmów i na tej podstawie przygotował raport dotyczący światowych trendów w fotografii i innych dziedzinach.

Shutterstock to jeden z największych serwisów stockowych świata. Codziennie pojawia się na nim ok. 20 000 nowych zdjęć. Do bazy można również wgrywać grafiki wektorowe, ilustracje, filmy i muzykę. Z Shutterstocka korzystają internauci z ponad stu krajów. Analitycy portalu sprawdzili, jakie najczęściej hasła wpisywali użytkownicy do wyszukiwarki Shutterstocka i wskazali na trzy główne trendy w fotografii, obróbce zdjęć i grafice.

W 2014 r. o 66% wzrosła liczba zapytań z wyrażeniem „top view”, związanym ze zdjęciami pokazującymi ludzi, przedmioty i krajobrazy z góry. Bardzo popularne stały się fotografie z miękko rozmytym tłem zwane bokeh (wzrost o 144%). O tym, że jednym z globalnych trendów estetycznych jest dążenie do prostoty świadczy wzrost liczby zapytań ze zwrotem „line icon” (ikony w formie zarysów) o 921%.

Shutterstock a

Shutterstock sprawdził ponadto, jakie najczęściej hasła były wyszukiwane i przypisywane do zdjęć w poszczególnych krajach. Niestety, nie poznaliśmy wyników dla Polski. Wiemy za to, że w Argentynie na topie są fotografie z kategorii „tropiki”, w Brazylii „vintage”, w Australii „zdrowe jedzenie”, w Kanadzie „marketing cyfrowy”, w USA „technologie”, w Korei Południowej „przyroda”, w Japonii „spa”, we Francji „geometria”, w Niemczech „styl życia”, w Rosji „filtry zdjęciowe”, W Wielkiej Brytanii „sport”, a we Włoszech „jedzenie”.

Kolejną poddaną analizie dziedziną były trendy designerskie. Najwięcej, bo o 740%, wzrosła liczba wyszukiwań z hasłem „podwójna ekspozycja” (nałożone na siebie zdjęcia, które się przenikają). Dalej w kolejności znalazły się obrazy powiązane ze słowami kluczowymi „hipster” (+431%), „low poly” (+420%, trójwymiarowe obiekty o małej liczbie wielokątów), „długi cień (+215%) oraz „zentangle” (+214%, artystyczne wzory geometryczne).

Jeśli chodzi o kategorię wideo na Shutterstocku, to w ubiegłym roku najchętniej oglądano i pobierano animacje, filmy w zwolnionym tempie, z lotu ptaka, materiały dotyczące mody oraz ujęcia poklatkowe. Najpopularniejszymi melodiami mogącymi służyć za podkład do prezentacji czy filmu były te noszące nazwy „Dziwaczny”, „Optymistyczny”, „Błogi” oraz „Radosny”.

Shutter

Jak podają autorzy raportu, coraz szybszy rozwój technologii wpływa w istotny sposób na trendy kulturowe. Dowodem na to jest bardzo częste wyszukiwanie w Shutterstock takich zwrotów, jak „selfie” (wzrost o 2116%), „technologie wearable (+746%, smartwatche, Google Glass itp.), „Internet rzeczy” (+581%, poszerzanie zastosowań sieci o komunikację pomiędzy urządzeniami), „emoji” (+581%) oraz „analiza danych” (226%).

Analitycy Shutterstock zwracają uwagę, że ważnym trednem społecznym jest swoista komunikacja obrazkowa. Przywołują tutaj nie wyniki własnych badań, ale statystyki Twittera, z których wynika, że wpisy ze zdjęciami są 35% razy chętniej udostępniane dalej od zwykłych, zawierających sam tekst. Podobnie wygląda to w przypadku tweedów z filmami (+28%).

Z pełnymi wynikami raportu można zapoznać się na stronie Shutterstock.

Ii kongres ehandlu – spotkanie tych, którzy muszą się wyróżnić

II Kongres eHandlu – spotkanie tych, którzy muszą się wyróżnić

Superbohater spełnia marzenia

Superbohater spełnia marzenia