Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Cyfrowe życie. Szukamy balansu w sieci i poza nią. Raport Euro RSCG Sensors.

prosument raport euro rscg

Rozwój technologii, internet społecznościowy oraz wszelkiego rodzaju nowoczesne udogodnienia wyraźnie przeobraziły sposób w jaki się komunikujemy i pozyskujemy informacje. Jest łatwiej, szybciej, ale też coraz częściej intensywniej i bardziej różnorodnie.

prosument raport euro rscg
źródło: http://blog.sensors.pl

Nasze nowe, cyfrowe życie spowodowało powstanie kolejnych norm społecznych, które coraz mocniej wpływają na naszą egzystencję: zachowania, oczekiwania i relacje. Technologie, pełniące początkowo głównie użytkowe funkcje, teraz codziennie mobilizują nas do stałego utrzymywania kontaktu z ludźmi (bliższymi i dalszymi znajomymi) oraz z markami. Dynamika zmian spowodowała jednak, że wielu z nas, coraz częściej zaczyna odczuwać przesyt.

Jak pokazują wyniki najnowszego globalnego raportu Prosumer Report: „Cyfrowe życie”, Polacy pomimo tego, że coraz częściej korzystają z technologicznych udogodnień, postrzegają je jednocześnie jako głównego winowajcę rosnącego tempa życia.

Badani (53% prosumentów i 45% konsumentów) czują się zmęczeni nadmiarem technologii, a ponad połowa z nich narzeka na ogrom napływających zewsząd informacji. Co ciekawe, jednocześnie aż 75% prosumentów i 41% konsumentów uważa, że obecność w mediach społecznościowych czyni ich lepiej poinformowanymi.

Jednak i tu jest mały haczyk – obecność sieciowa sprawia, że Polacy, „podglądający” życie swoich znajomych, stają się jednocześnie mniej zadowoleni ze własnego życia. Badani uważają też, że rozwój technologii może prowadzić do zaniku prywatności – 32% respondentów (w tym 30% prosumentów i 32% przeciętnych konsumentów) przyznaje, że przynajmniej raz żałowali zamieszczenia w sieci poufnych informacji o sobie i jest zdania, że powinno się w większym stopniu chronić naszą prywatność.

Korzystanie z internetu społecznościowego i technologii ułatwiających komunikację ma też niewątpliwie korzyści towarzyskie – 70% prosumentów i 60% konsumentów podkreśla, że dzięki sieci mogą być w stałym kontakcie z rodziną i znajomymi, nawet wtedy, gdy dzieli ich znaczna odległość. Z drugiej jednak strony większość z nich (91% prosumentów i 82% przeciętnych konsumentów) niepokoi się o zanik bezpośrednich kontaktów międzyludzkich.

Wyniki raportu Prosumer Report: „Cyfrowe życie” dały też odpowiedź na to, jak badani postrzegają rozwój technologii w kontekście warunków życia na Ziemi.

balans sieciowy - raport
źródło: http://blog.sensors.pl

Wśród prosumentów panuje bowiem przeświadczenie, że w dłuższej perspektywie, nasze „rabunkowe” podejście do życia nie zapewni zrównoważonego rozwoju. Aż 90% prosumentów i 82% konsumentów obawia się destrukcyjnego wpływu postępu technologicznego na środowisko i zmiany klimatyczne.

Patrząc na najnowszy Prosumer Report: „Cyfrowe Życie” w kontekście rosnącego tempa technologicznego warto zastanowić się już nie tylko jak dotrzeć do konsumentów i wejść z nimi w interakcję, ale też jak sprawić, by prowadzone działania nie były dla nich obciążeniem, a wręcz – pomogły odnaleźć życiowy balans. W przeciwnym wypadku, prosumenci zamiast interakcji i relacji zwyczajnie wybiorą przycisk „wyłącz”.



źródło: Euro RSCG