Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

KER mówi NIE Hoop Coli z trójkątem w sypialni

Zespół Orzekający KER uznał, że reklama telewizyjna „Moc pełnej tolerancji” napoju Hoop Cola narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy.

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęły skargi przeciwko firmie Hoop Polska Sp. z o.o. Przedmiotem skarg była reklama telewizyjna Hoop Cola.

Reklama opowiada historyjkę powracającego do domu mężczyzny, który zastaje w dwuznacznej sytuacji swoją partnerkę z obcą osobą. Gdy podnosi kołdrę okazuje się, iż roznegliżowana partnerka leży w łóżku z równie roznegliżowaną kobietą. Mężczyzna z uśmiechem wskakuje do łóżka, w którym leżą kobiety. Hasło spotu brzmi „Moc pełnej tolerancji”.

Skarżący w prawidłowo złożonej skardze podnieśli, iż reklama emitowana jest w ogólnopolskich kanałach telewizyjnych – m.in. TVP1, TVP2, Polsat, TVN o różnych porach dnia – także w czasie chronionym – co oznacza, iż z reklamą mają styczność dzieci, których uwagę przyciąga również animowany wstęp. Reklama ta jest jednak dla nich szkodliwa. Trywializuje ona problem zdrady i oszukiwania bliskiej osoby. Bezkrytycznie ukazuje także – w domyśle – ryzykowne zachowanie seksualne (tj. mające nastąpić stosunki seksualne z więcej niż jedną osobą), które może zostać odebrane przez małoletnich jako godne naśladowania.

Skarżący podkreślił równie, że że kierowanie reklam do małoletnich, których głównym tematem jest seksualny „trójkąt”, dodatkowo z – w domyśle – nieznaną osobą, jest działaniem szkodliwym dla dzieci, gdyż promuje on niewłaściwe wzorce zachowań. Karygodnym jest używanie tego typu treści do sprzedaży zwykłego napoju gazowanego – treści te bowiem nie znajdują żadnego uzasadnienia w charakterze promowanego produktu.”

W czasie posiedzenia skargi przedstawiał i popierał arbiter-referent. Wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami oraz zarzucił, że nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji. Wniósł również o uznanie reklamy za niezgodną z art. 25 Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego „reklamy skierowane do dzieci lub młodzieży muszą uwzględniać stopień ich rozwoju oraz nie mogą zagrażać ich fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi.”.

Skarżony złożył pisemną odpowiedź na skargę i uczestniczył w posiedzeniu. Przedstawiciele firmy wnieśli o oddalenie skargi w związku z brakiem naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy. Według nich spot reklamowy „Moc pełnej tolerancji” jest częścią kampanii, angażującej Wilqa – postaci w wielu kręgach kultowej, a jego komiksy odznaczają się humorem, czasem kontrowersyjnym, bezpardonowym, zawsze celnie punktującym ludzkie słabości i przywary. Autorzy i sam komiks otrzymali wszystkie możliwe polskie nagrody komiksowe.

– Pragniemy zwrócić uwagę na fakt, że w reklamie nie występują treści, które można by uznać za gorszące (nagość, czy epatowanie seksualnością, prezentowanie obrazów aktywności seksualnej). Opis zawarty w przedmiotowej skardze – niestety został zniekształcony poprzez subiektywną percepcję skarżącego – który widzi to czego na spocie nie ma Niestety skarga w dużej mierze opiera się wyłącznie domysły autorów wyobrażających sobie „ryzykowne zachowania seksualne”, „seksualny trójkąt”.

Mimo drobiazgowych wyjaśnień przedstawicieli firmy Hoop Polska Zespół Orzekający dopatrzył się w reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy. Uznał on, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i nie jest zgodna z dobrymi obyczajami. Dodatkowo wziął pod uwagę, że przedmiotowa reklama przedstawia historię mężczyzny który wraca do domu, mija porozrzucane części damskiej garderoby, zaniepokojony zagląda do sypialni, po czym gdy okazuje się, że zastaje swoją partnerkę w łóżku z kobietą, zadowolony ochoczo przyłącza się do kobiet. W opinii Zespołu Orzekającego przedmiotowa reklama trywializuje relacje międzyludzkie i deprecjonuje utrwalone wzorce społeczne oraz powiela negatywne stereotypy.

Zdaniem Zespołu Orzekającego przedmiotowa reklama skierowana do dzieci lub młodzieży nie uwzględnia stopnia ich rozwoju oraz może zagrażać ich fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi.

źródło: Rada Reklamy

czytaj:   Dzień Dziecka w Google