Mieszkają na wsi lub w dużym mieście, najczęściej na Mazowszu, Śląsku i w Małopolsce, mają 25-34 lata – te kobiety najczęściej zaglądają do aptek internetowych oraz na strony poświęcone zdrowiu i medycynie.

Ponad 40 proc. polskich internautów korzysta z portali poświęconych zdrowiu i medycynie, a prawie 10 proc. z aptek internetowych – wynika z analizy przygotowanej przez Gemiusa za styczeń 2013 roku. Wśród nich dominują kobiety (57 proc.). Prawie jedna trzecia to osoby w wieku 25-34 lata (29 proc.), z wykształceniem wyższym (32 proc.) i średnim (40 proc). Są to głównie mieszkańcy wsi (32 proc.) i miast powyżej 500 tys. mieszkańców (17 proc.) w województwie mazowieckim (14 proc.), śląskim (13 proc.) i małopolskim (11 proc.).
Dr Krzysztof Puchalski, socjolog zdrowia z Instytutu Medycyny Pracy im. prof. Jerzego Nofera w Łodzi, tłumaczy, że kobiety są generalnie bardziej zainteresowane kwestiami zdrowia niż mężczyźni. To one zazwyczaj pełnią funkcję „lekarza pierwszego kontaktu” w rodzinie. Natomiast osoby lepiej wykształcone, jak wyjaśnia, chcą wpływać na swoje zachowania zdrowotne, są otwarte na wszelkie informacje dotyczące odpowiedniego stylu życia. – Z kolei mieszkańcy wsi mają utrudniony dostęp do usług związanych ze zdrowiem, w tym także aptek, podczas gdy osoby z dużych miast, ze względu na tryb życia, chętniej korzystają z informacji i zakupów online – dodaje socjolog.
Analizy przeprowadzone przez Gemiusa pokazują także sezonowość w korzystaniu z portali zdrowotnych i medycznych. Okazuje się bowiem, że Polacy rzadziej zaglądają na te strony we wrześniu, natomiast zimą, szczególnie w styczniu i lutym, robią to znaczenie częściej. W pierwszych miesiącach roku serwisy z kategorii „zdrowie i medycyna” odwiedza niemal co drugi użytkownik sieci, podczas gdy w okresie letnim liczba internautów spada nawet o sześć punktów procentowych.
Dane pochodzą z ogólnopolskiego badania oglądalności witryn i aplikacji internetowych, z których korzystają użytkownicy sieci – Megapanel PBI/Gemius. Uczestniczyła w nim grupa osób, reprezentująca całą populację internautów w Polsce. Badanie było realizowane metodą panelową na reprezentatywnej próbie kilkunastu tysięcy internautów, obejmowało blisko 18 tysięcy polskich stron www.
Źródło: mat. pras.