Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Koniec z reklamą na pośladkach – Złote wyprzedaże nieetyczne

Obszar ekspozycji reklamy Złote Wyprzedaże został uznany za niezgodny z panującymi obyczajami i odpowiedzialnością społeczną – tak orzekła Komisja Etyki Reklamy. Na nic zdały się tłumaczenia skarżonego – pośladki i klatka piersiowa to nieodpowiednie miejsce na markowe logo.

Zbulwersowana obserwatorka reklamy outdoorowej Złotych Wyprzedaży tak uzasadnia swoje wzburzenie: Akcja, którą opisuję to najbardziej chamskie, prostacko wulgarne i seksistowskie działanie promocyjne z jakim zetknęłam się od dawna. Jest obraźliwa nie tylko dla noszących napisy na pupach, ale dla wszystkich kobiet. Na taką formę uprzedmiotowienia kobiety i kobiecego ciała nie powinno być miejsca w polskiej przestrzeni publicznej!(…) Moja mama poruszona tą formą promocji – zapytała jednej z hostess jak się czuje prezentując napis na pupie – dziewczyna (bardzo jeszcze młoda, zapewnie nie świadoma swoich praw) odpowiedziała całkiem poważnie, że czuje się źle i zdecydowanie wolałaby, żeby napis był na plecach, skoro już musi być na jej ciele.

Skarżony stawił się na posiedzeniu i złożył pisemne odwołanie od stawianych mu zarzutów. Przekonuje, że działania reklamowe były zgodne z obyczajami panującymi w społeczeństwie i nie były dyskryminujące. Dodaje również, że pojęcie dobrych obyczajów może odnosić się do norm moralnych. W takim przypadku powinny być uwzględniane normy powszechnie uznawane w danym społeczeństwie. Ocena zgodności reklamy z dobrymi obyczajami powinna być obiektywna, dokonywana z uwzględnieniem norm, do których stosuje się ogół społeczeństwa, a nie – szczególnej wrażliwości pojedynczych jednostek. Ocena Skarżącej, że reklama umieszczona na częściach garderoby hostess to „chamskie, prostacko wulgarne i seksistowskie działanie promocyjne”, jest raczej wyrazem szczególnej wrażliwości strony skarżącej, niż sygnałem wymagającym interwencji Rady. Skarga nie uwzględnia ugruntowanej praktyki reklamowej.

Pomimo faktu, że ubiór hostess jest często stosowaną forma reklamy, Zespół Orzekający uznał, że miejsce ekspozycji reklamy Złote Wyprzedaże powoduje utrwalanie negatywnych stereotypów i jest niezgodne z dobrymi obyczajami. Tym samym docenił skruchę okazaną przez Skarżonego i zapewnienie, że w przyszłości Złote Wyprzedaże nie będą reklamować się w taki sposób.

Źródło: Rada Reklamy