Media społecznościowe pozwalają na bardzo efektywne prowadzenie kampanii reklamowych. Ich wirusowy charakter pozwala (przynajmniej teoretycznie) na szybkie i łatwe udostępnianie (czyli rekomendowanie) treści wszystkim znajomym.
Dodatkowo dzięki nim na linii konsument – marka możliwy stał się rzeczywisty dialog. Niestety dialog nie zawsze układa się w sposób jaki życzyłaby sobie marka, internauci są w stanie bardzo szybko rozprzestrzeniać między sobą negatywne informacje na jej temat – to zjawisko nazywane jest kryzysem.
Specjaliści z IRCenter oraz Sointeractive opracowali raport na temat kryzysów w social media. Opracowanie przybliża źródła kryzysów oraz ich dynamikę.
Przedstawia profile osób zaangażowanych w tworzenie kryzysu i wskazuje na dominująca rolę liderów opinii w rozprzestrzenianiu się kryzysu. W dalszej kolejności przedstawione zostały czynniki wpływające na rozwój kryzysu oraz jego skutki.
Ponadto w raporcie zamieszczone zostały przykłady sytuacji kryzysowych, które spotkały firmy Play (case: Play – Oszukani) i Adidas (case: Adisucks).
Przesłanie raportu jest czytelne: w obecnych czasach problemy marek w świecie realnym coraz częściej są przenoszone do sieci. Dlatego marki powinny dbać o swój wizerunek w sieci – monitorować go i reagować gdy zauważą rozprzestrzeniający się kryzys. Jedynym słusznym wyjściem jest przemyślany dialog z internautami. Inne sposoby jak ignorowanie problemu lub usuwanie „niewygodnych” wpisów tylko zaogniają negatywne nastawienie do marki.
Zapraszamy do lektury całego raportu: www.adwatch.pl/raport/kryzysy-w-social-media