w

Leki OTC w mediach: WoM i reklama – dobrana para?

leki otc w mediach: wom i reklama – dobrana para? 1

Grypa i przeziębienie to najczęstsze choroby, które dopadają Polaków w okresie jesienno-zimowym, dlatego w tym czasie możemy zaobserwować wzmożoną walkę producentów leków na te schorzenia o uwagę i zainteresowanie klientów.

gripex_admonkey

Leczony katar trwa 7 dni, nieleczony tydzień
– Kto przeziębienie, kaszel czy katar uważa za CHOROBĘ – za coś, co trzeba leczyć (zamiast przyjąć, że samo przejdzie!), o czym warto dyskutować. Konfrontacja tych dwóch filozofii (leczyć vs samo minie), to także potencjalny punkt wyjścia do przeprowadzenia i analizy kampanii leków OTC – zauważa prof. dr hab. Dariusz Doliński oraz dr Jacek Wójcik.

Wydatki reklamowe
Największe wydatki reklamowe zanotowały marki: Aflofarm, Berlin Chemie AG, GlaxoSmithKline, Nepentes S.A., Novartis, Nycomed, Polpharma, Procter & Gamble, Reckitt Benckiser, US Pharmacia. Warto odnotować przypadek PGT Healthcare, ponieważ firma ta, stanowiąca spółkę joint venture Teva Pharmacuticals i Procter&Gamble, ma w portfolio tylko jeden środek z badanej kategorii – Vick.

wydatki imm admonkey

– Obserwując poziom wydatków reklamowych i poziom sprzedaży określonych marek można by stwierdzić, że na rynku wygrywają zawsze Ci, którzy dysponują największymi środkami na inwestycje w komunikację. Ale to tylko część prawdy. Konsekwentnie realizowana strategia marki, budowana w oparciu o wyrazisty wizerunek racjonalny i emocjonalny oraz umiejętne zarządzanie portfolio produktów, to czynniki bez których trudno wyobrazić sobie sukces rynkowy. Dobrymi przykładami są tutaj liderzy kategorii tacy jak Gripex czy Rutinoscorbin. Podsumowując, warto zabiegać nie tylko o obecność w przestrzeni komunikacyjnej, ale także o wewnętrzną spójność, konsekwencję i określony wizerunek marki – mówi Dorota Cudna-Sławińska, Millward Brown Healthcare Poland


Popularność
Wykres ten ukazuje najczęściej komentowane w internecie środki na grypę i przeziębienie poszczególnych producentów. Zauważyć można, że popularność w internecie niekoniecznie jest związana z wydatkami reklamowymi firmy.

raport imm admonkey

Sezon na grypę – czyli kiedy?

Wykres ten ilustruje liczbę publikacji internetowych na temat poszczególnych środków na grypę i przeziębienie badanych producentów dla każdej marki w poszczególnych miesiącach. Wyraźna jest tendencja wzrostowa w październiku i styczniu, spadkowa zaś w grudniu.

raport imm 2 admonkey

Męska grypa – hit czy kit?

Męska Grypa zyskała pewną popularność w mediach, głównie społecznościowych, głównie dzięki konkursowi i konieczności zbierania głosów internautów. Artykuły promocyjne prezentujące różne warianty męskiego przeżywania grypy zostały opublikowane kilkanaście razy, głównie w prasie lokalnej. Kampania wykorzystująca stereotypy płciowe spotkała się z głosami sprzeciwu niektórych odbiorców.

raport imm 3 admonkey

raport imm 4 admonkey

Metodyka badań
Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował wydatki reklamowe związane z emisją reklam leków, obecność marek w mediach społecznościwoych oraz wziął na warsztat kampanię Gripex’u „Męska Grypa”. W raporcie uwzględniono ponad 12,8 tysięcy materiałów internetowych, w których pojawiały nazwy produktów na przeziębienie i grypę.

Raport obejmuje okres od 1 września 2012 roku do 31 stycznia 2013 roku.

Wydatki reklamowe producentów leków zliczono w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględnienia rabatów.

Pełna wersja raportu dostępna na stronie Instytutu Monitorowania Mediów.

Autor: Nina Olszewska, Instytut Monitorowania Mediów


Co myślisz?

McDonald’s killer

grywalizacja w miejscu pracy - innowacyjny sposób na motywację pracowników 8

Grywalizacja w miejscu pracy – innowacyjny sposób na motywację pracowników