Smartfon towarzyszy nam na każdym kroku, a mały ekran bywa bliższy niż własny dom czy biuro, gdzie spędzamy mniej czasu. Grono użytkowników smartfonów rośnie w siłę – szacowana liczba Amerykanów korzystająca z sieci za pomocą tych urządzeń wzrosła z 21% w 2010 roku do 63% obecnie. Wszyscy wiedzą o konieczności dostosowania contentu do tych zmian, a tymczasem równie ważna jest oprawa wizualna spójna z rozmiarem ekranu smartfona. Na temat logotypów i trendów z uwzględnieniem rozwoju technologii mobilnej wypowiedział się Bill Gardner, przewidując trendy w logotypach w 2014 roku.
Rozwój technologii mobilnej polegał dotychczas na maksymalnym uproszczeniu tzw. favicons, teraz czas na logotypy. Bill Gardner przyznaje, że sama skalowalność logo nie wystarcza – musi być ono maksymalnie spłaszczone, a linie obramowania cienkie. Proste projekty typograficzne, które na pierwszy rzut oka wyzwalają reakcję i interpretację zyskują na znaczeniu. Równie popularne są jasne i lekkie kolory. Jednym słowem – minimalizm w projektowaniu logotypów ma się naprawdę dobrze.
Co w logotypach piszczy?
1. Nade wszystko prostota
Proste projekty bazujące na niezbyt grubych liniach, bez wypełnienia. Logotypy tego rodzaju być może nie są wyrafinowane, ale na pewno nie
przytłaczają i pozostawiają pewną dowolność w doborze innych elementów identyfikacji wizualnej.
2. Literki w centrum uwagi
Duże litery, stanowiące całość projektu. Nie zawsze największe znaczenie ma rodzaj czcionki, a raczej jej rozmieszczenie w formie klocków. Nie jest rozwiązanie innowacyjne, ale przyciąga uwagę odbiorców.
3. Odręczne pismo
Nie powinno być niespodzianką, że tego typu projekty nadal są modne. Czy kiedyś znudzą się grafikom?
4. Błąd, który popłacił
Trend zaprezentowany w kolejnych logotypach to wynik błędu, w efekcie którego nie wszystkie literki były widoczne. Obecnie ta technika stanowi inspirację dla twórców logotypów.
5. Płaskie, ale w 3D
Kolejne projekty przedstawiają trend płaszczyznowy, czyli czyli tworzenie form imitujących bryły. Dzięki temu zabiegowi udaje się uzyskać efekt 3D przy użyciu technik dwuwymiarowych.
6. Kształty geometryczne
Nieprzypadkowo pojawiają się w logotypach firm architektonicznych lub związanych z nauką, ponieważ można je interpretowac jako siatki figur geometrycznych, szkice archtektoniczne lub łączenia cząsteczek znane z chemii.
7. Menażeria
Płaskie i przejrzyste, a w centrum uwagi jeszcze zwierzęta. Brzmi dziwnie, ale wygląda całkiem ładnie.
8. Fale
Na pierwszy rzut oka użycie wzoru fal tak, by nie kojarzył się z symbolem Wi-Fi, wydaje się trudne. Umiejętne wykorzystanie tej kombinacji daje efekt budzący skojarzenia z łącznością, komunikacją i cywilizacją.
9.Sześciokąty
Wiedza, którą pszczoły zdobyły dużo wcześniej niż ludzie – szcześciokąty są uniwersalnym kształtem do budowania. Również logotypów, o czym wiedzą już niektórzy graficy.
10. Geografia
Umiejętne wykorzystanie geograficznych skojarzeń polega na bazowaniu na symbolach nie do końca oczywistych. Nie wszystkim projektantom się to udaje, a ci, którzy sprostali zadaniu, zostali ujęciu w tym zestawieniu.
11. Pompony
Projekty sprawiające wrażenie trójwymiarowości, nieregularność lub całkowita precyzja, mnogość kolorów lub oszczędność w barwach – elementem wspólnym są pompony o oryginalnych, często nieregularnych kształtach.
12. Druty
Wzory przypominające tradycyjne, druciane konstrukcje robione na drutach są kolejnym trendem w logotypach tego roku. Różne rodzaje splotów, nawiązujące do technik krawieckich, czynią projekty ciekawszymi.
13. Stany
Kwintesencja prostoty. Jeden kolor, bez gradientów, symboliczny kształt, krótki i konkretny tekst. Przypominają często zarysy poszczególnych Stanów w USA. Są ostoją minimalizmu w obecnie projektowanych logotypach.
14. Połączenia
Logotypy należące do tej kategorii mają nieostre kształty, przypominające nieco dziecięce zabawki. Proste połączenia są wręcz nadużywane w branżach, w których istotne jest wzbudzenie zaufania wśród odbiorców.
15. Symbole mobilności
Większość z projektów należących do tej kategorii zostało stworzonych z wykorzystaniem ikon stosowanych dla mediów cyfrowych. Jest prosto i nienachalnie, ale czy ładnie?
Więcej informacji znajdziecie tutaj>>