Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Najciekawsze case studies z wykorzystaniem LinkedIn

program afiliacyjny

LinkedIn daje ogromne możliwości, czego potwierdzeniem są udane kampanie firm, które stosują to narzędzie do poprawy wizerunku lub promocji konkretnych produktów. Ciekawe (i skuteczne) pomysły na wykorzystanie profesjonalnej sieci kontaktów zaprezentowały między innymi Adobe Polska, HP, Volkswagen oraz Philips.

Adobe Polska

Adobe Polska postanowiło wykorzystać potencjał LinkedIn do promocji niszowego produktu – oprogramowania do przeprowadzania analiz ruchu na potrzeby marketingu online. W tym celu przeprowadzono kampanię z pomocą narzędzia InMail, czyli wiadomości wysyłane bezpośrednio do skrzynek mailowych wyselekcjonowanych wcześniej odbiorców.

Każda wiadomość była imienna i spersonalizowana oraz umożliwiała odbiorcy pobranie raportu po przejściu na firmowy landing page i pozostawieniu swoich danych. InMaile zostały wysłane do 2300 specjalistów, ich otwieralność przekroczyła 41%, a wskaźnik klikalności wyniósł 20%. Kampania Adobe Polska została przeprowadzona we współpracy z siecią reklamy premium BAN.pl, wyłącznym partnerem LinkedIn w Polsce.

Adobe na LinkedIn

HP

Profil HP na LinkedIn powstał w 2010 roku, a dzięki intensywnym działaniom marketingowym w 2013 roku, był pierwszym z obecnych na platformie, który przekroczył granicę miliona followersów. Wzrost był możliwy między innymi dzięki użyciu reklam, a konkretnie formatu Follow Ads, za sprawą którego liczba obserwujących profil HP na LinkedIn zwiększyła się o 300 000 osób w zaledwie 2 miesiące. Ponad ponad milion followersów firmy ma w sumie 43 miliony kontaktów pierwszego stopnia oraz 138 milionów kontaktów drugiego stopnia, co oznacza, że ta liczba pozwala na dotarcie do ponad połowy wszystkich użytkowników serwisu, w którym dziś swoje konta ma około 260 milionów ludzi z całego świata.

LinkedIn - HP

Goshido

Przykład startupu Goshido pokazuje, że LinkedIn może pomóc w osiągnięciu celu bardzo prostymi środkami. W 2010 roku szef projektu Frank Hannigan postanowił wykorzystać serwis, by znaleźć chętnych do zainwestowania w nowy produkt. Z własnej puli kontaktów wyselekcjonował 700 osób, którym przesłał prywatne wiadomości opisujące projekt i zachęcające do przekazania informacji innym. Akcja trwała 8 dni i zakończyła się spektakularnym sukcesem – Hanninganowi udało się zgromadzić ponad 160 tysięcy euro, przy czym 30% z tej kwoty pochodziła od osób, z którymi nie miał bezpośredniego kontaktu.

Serwis Goshido

Vestas

Firma Vestas, specjalizująca się w budowie elektrowni wiatrowych, wybrała LinkedIn, by przeprowadzi kampanię, która okazała się największą w historii jej istnienia. Celem akcji miało być skłonienie firm do zamiany energii węglowej na wiatrową, przy czym jej targetem były osoby powiązane z podmiotami, które wcześniej wyraziły chęć lub podjęły kroki na drodze dokonania takiej transformacji.

Kampania Vestas na LinkedIn

Kampanię przeprowadzono z pomocą usługi InMail oraz banerów. Spersonalizowane wiadomości trafiły na prywatne skrzynki 662 osób z 50 firm, które po kliknięciu w adres internetowy były kierowane na spersonalizowaną wersję strony internetowej. Banery wyświetlające się na profilach tych firm w LinkedIn również zawierały ich nazwy. Zasięg kampanii obliczono na 400 tysięcy użytkowników, a personalizacja pomogła Vestas osiągnąć ponadprzeciętne (choć nie ujawnione) wskaźniki CTR.

Volkswagen

W 2011 roku niemiecka marka kojarzona z solidnością postawiła na lekką i rozrywkową kampanię na LinkedIn, zrealizowaną przy pomocy narzędzia Linkedin API. Aplikacja porównywała profile dwóch wybranych osób z bazy kontaktów użytkownika na zasadzie rywalizacji o większe doświadczenie zawodowe, liczbę kontaktów czy rekomendacji. Zwycięzca w nagrodę dostawał najnowszy model wirtualnego Volkswagena Passata. Zabawa miała zmobilizować użytkowników serwisu, by przykładali więcej uwagi do uzupełniania swoich profili, a przy okazji wypromować nowy model Volkswagena.

Kampania Volkswagena na LinkedIn

Grupy inspirują

Jednym z ciekawszych narzędzi marketingowych dostępnych w ramach LinkedIn są grupy, skupiające użytkowników zainteresowanych konkretnym tematem. Wielu markom udało się wykorzystać ich potencjał dla podniesienia prestiżu i wiarygodności.

Philips Healthcare

W 2009 roku Philips postanowił podnieść wiarygodność medycznej odnogi swojej działalności wykorzystując LinkedIn. By tak się stało, założono otwartą grupę „Innovations in Health” wraz z prywatnymi podgrupami skupionymi na onkologii, kardiologii, radiologii oraz zdrowiu kobiet. Dzięki sprawnemu zarządzaniu grupa zgromadziła blisko 80 000 członków, którzy do tej pory zaangażowali się w prawie 4,5 tysiąca dyskusji. Popularność grupy miała bezpośrednie przełożenie na wzrost zainteresowania profilem Philipsa, który obserwuje ponad 280 tysięcy osób.

Grupa Philips Healthcare na LinkedIn

Citigroup

W 2012 roku instytucja finansowa postanowiła wzmocnić swoją popularność wśród kobiecej części LinkedIn. W tym celu powstała grupa „Connect: Professional Woman’s Network by Citi”, w ramach której uczestniczki (i uczestnicy) mogą się dzielić zawodowymi refleksjami. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. W ciągu zaledwie kilku miesięcy do grupy przystąpiło ponad 30 000 osób – dziś ich liczba wynosi 215 tysięcy. Dyskutujący pozostawiają ponad 1000 komentarzy tygodniowo, co plasuje „Proffesional Woman’s Network” w czołówce najaktywniejszych grup na LinkedIn.

Grupa Proffesional Wimen's Network by Citi na LinkedIn

Polskie grupy na LinkedIn

Choć LinkedIn działa w polskiej wersji językowej dopiero od 2012 roku, w serwisie funkcjonują polskie grupy powstałe kilka lat wcześniej. Jedną z najaktywniejszych jest JOBS.pl – Jobs in Poland, założona w 2009 roku przez portal rekrutacyjny Jobs.pl. Obecnie grupa liczy blisko 20 000 członków, którzy inicjują średnio 20 dyskusji tygodniowo, generujące nawet do 100 komentarzy w każdym miesiącu.Stosunkowo nową, ale prężnie promującą się grupą jest „Przerwa na kawę” założona przez Raiffeisen Polbank. Jak wskazuje nazwa, jej profil jest ogólny i nastawiony na nowinki z dziedziny gospodarki, finansów i bankowości.

Grupa Przerwa na Kawę na LinkedIn

Grupa założona w lipcu 2013 roku w kilka miesięcy przyciągnęła 1200 członków, w tym aż 140 w pierwszym tygodniu grudnia, co pokazuje jej rosnącą dynamikę. Przy stosunkowo niewielkiej liczbie dyskusji (maksymalnie 8 miesięcznie), na grupie pojawia się sporo komentarzy – od początku grudnia wystawiono ich 38.