w ,

Nietypowe kampanie rekrutacyjne

Coraz więcej firm podejmuje się niestandardowych działań mających na celu pozyskanie nowych pracowników. Do lamusa przechodzą ogłoszenia zamieszczane w Internecie lub w prasie. Teraz, żeby pozyskać nowe osoby do zespołu pracodawca musi nie tylko wymyślić kampanię, która realizowałaby cele firmy, ale też budowała pozytywny wizerunek jego samego, czyli tzw. employer branding.

Nietypowe kampanie rekrutacyjne
Źródło: youtube. Com

Jedną z ciekawszych kampanii rekrutacyjnych jest kampania firmy IKEA. W związku z wejściem IKEA na rynek australijski wymyślono ciekawy sposób na znalezienie nowych pracowników. Jaki? Do produktów firmy IKEA dołączono karteczkę z informacją, że firma poszukuje pracowników. Na arkuszu zamieszczono dokładne informacje co należy zrobić, żeby móc ubiegać się o pracę w IKEA. Informacja o tym, że szwedzki potentat w dziedzinie produkcji mebli poszukuje nowych pracowników rozeszła się błyskawicznie. Koszt samej kampanii był bliski zeru, bo trzeba jeszcze doliczyć cenę wydrukowanych kartek, które dołączono do produktów firmy IKEA. Za to pomysł i realizację wyceniam na 5 z plusem!

 

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qwmXRAGDHeo&feature=player_embedded#![/youtube]

 

Inne przykłady na nietypowe kampanie rekrutacyjne? Np. „jak znaleźć zdolnego copywritera”? Po co spotykać się osobiście z setką kandydatów, jeśli można w prostszy sposób (nie zawsze dla kandydatów;) znaleźć najbardziej odpowiedną osobę na stanowisko copywritera. Wystarczy sobie zadać pytanie, jaka ona/on musi być? Przede wszystkim : kreatywna! Zatem niech proces rekrutacyjny też taki będzie. Agencja reklamowa  JWT z Warszawy wymyśliła, że przepustką do ich firmy będzie…krzyżówka.

Krzyżówka została opublikowana w styczniowym numerze magazynu „Brief”. Wszystkie pytania wiązały się z reklamą– od „Najstarsza agencja reklamowa świata” do „Najbardziej nagradzany Jay w Cannes 2011”. Pytań było ponad 120, więc średni czas wypełnienia całej krzyżówki wynosił około 3 godzin. Następnie do 200 wybranych copywriterów wysłano mailem darmowy egzemplarz magazynu „Brief” i poproszono o rozwiązanie krzyżówki. Ci, którzy prawidłowo rozwiązali krzyżówkę, otrzymywali hasło, które brzmiało: „Zamaluj wszystkie litery A”. W ten oto sposób zwykła krzyżówka zamieniała się w QR code, ten zaś wyświetlał numer wprost na biurko dyrektora kreatywnego JWT Warszawa.

Nietypowe kampanie rekrutacyjne
Źródło: brief. Pl

Jak wyglądał efekt końcowy całej kampanii??

W momencie oddawania do druku marcowego wydania „Briefu” (nr 149/2012) licznik wejść na stronę z numerem telefonu pokazywał ponad 300, czyli tyle osób wykazało się determinacją i uzupełniło krzyżówkę oraz zeskanowało powstały w ten sposób QR code. Ale najważniejsze jest to, że dzięki temu niebanalnemu pomysłowi agencji JWT Warszawa udało się zatrudnić równie niebanalnego copywritera.

Powyższe kampanie pokazują, że czasami prościej oznacza lepiej. Planując kampanię rekrutacyjną wystarczy zadecydować, który z aspektów pracy w naszej firmie chcemy promować na rynku pracy. Kampania musi być zrozumiała przede wszystkim dla odbiorców, czyli naszych potencjalnych pracowników. Dlatego czasami prosty przekaz okazuje się lepszy niż żargon marketingowy. Tutaj sami pracodawcy muszą „wyczuć’ grupę docelową i zaplanować kampanię w taki sposób, aby osiągnąć zamierzony cel.

Simon on the streets – kody qr w kampanii społecznej

Simon on the Streets – kody QR w kampanii społecznej

Kot rysiek z reklamy heyah oczyszczony z zarzutów

Kot Rysiek z reklamy Heyah oczyszczony z zarzutów