Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Okiem specjalistów, czyli jakie trendy będą obowiązywały w 2013 roku?

Okiem specjalistów, czyli jakie trendy będą obowiązywały w 2013 roku? 1

Z okazji zbliżającego się Nowego Roku poprosiliśmy specjalistów z dziedziny reklamy i komunikacji internetowej o udzielenie odpowiedzi na pytanie: Jakie trendy będą obowiązywały w mediach interaktywnych w 2013 roku? Oto co nam powiedzieli.

Renata Stefankowicz - Community Manager Glaubicz Garwolińska Consultants

 

Renata Stefankowicz – Community Manager Glaubicz Garwolińska Consultants

Wieszczone od jakiegoś czasu załamanie fali Facebooka nie będzie miało miejsca w najbliższym okresie. Król „lajków” utrzyma się w dobrej formie. Komunikacja nabierze wielokanałowego wymiaru. Rosnąca w lawinowym tempie sprzedaż smartfonów oraz wzrost mobilnej dostępności do Internetu przesunie w te strony klienckie budżety agencji interaktywnych.

Będziemy śmielej i chętniej korzystać np. z „check-in’ów” dostępnych na FB, 4sq czy nowym Yelpie. Wzrost aktywności Internautów przyczyni się z kolei do ich lepszej targetyzacji. Kampanie reklamowe mogą nabrać niemal utopijnego charakteru; celne sprofilowanie odbiorców może przyczynić się do znaczącego wzrostu efektywności reklamy.Dojdzie również do jeszcze większej integracji telewizji nadawanej na kilku ekranach. Widzowie formatów TV z klasycznego odbiornika nierzadko przesiądą się na smartfony i tablety. Internet oraz dedykowane mu kampanie będą nadal rosły w siłę. Reklamodawcy coraz większą wagę będą przywiązywać do „nasłuchu” w social mediach.

 

Okiem specjalistów, czyli jakie trendy będą obowiązywały w 2013 roku? 2

 

Bartek Pawluk – Prezes Zarządu zjednoczenie.com

Mobile
Już od kilku lat tzw. „mobile” jest wskazywany jako przyszłość reklamy. Często przywoływane przykłady zagraniczne, szczególnie z Azji, oraz ciągłe zwiększanie liczby smartfonów i tabletów wskazuje, że zdecydowanie jest to przyszłość. Czy ona definitywnie nadejdzie już w 2013? Zobaczymy. Na prawdziwe jej upowszechnienie, pewnie jeszcze poczekamy, ale mobilny Facebook może być magnesem, który przyciągnie sporo reklamodawców do tego kanału.

Content
Tworzenie i dostarczanie oryginalnych treści w komunikacji marek już jest bardzo ważne, szczególnie w social media. Znaczenie „contentu” będzie jednak rosło w reklamie.

Twitter
Pierwsza fala mody na mikroblogowanie w Polsce nie przyniosła wielkich efektów. Wykorzystanie mikroblogów w działaniach reklamowych nie stało się powszechne. Zasięg twittera jednak rośnie. Może dostanie drugą szansę?

Performance
Jeśli słychać o spowolnieniu gospodarczym, to należy się spodziewać większej presji ze strony reklamodawców na działania mierzalne, nastawione na efekty i za efekty wynagradzane.

Hmm.. same obco-brzmiące pojęcia… przydałyby się jakieś rodzime określenia. Może to jest materiał na noworoczne postanowienie?

Łukasz Lewandowski - Wiceprezes Zarządu K2

 

Łukasz Lewandowski – Wiceprezes Zarządu K2

W 2013 widoczny będzie bardzo wyraźnie trend pogłębiający się od kilku lat – polegający na tym, że interakcja przenika do wszystkich mediów. W jaki sposób radio najczęściej komunikuje się ze swoimi słuchaczami? Przez Facebooka. Wpisy są odczytywane na antenie, zadawane są pytania, słuchacze mają możliwość wpływać na audycję.

W jaki sposób stara dobra prasa staje się interaktywna? Poprzez kody mobilne, które odsyłają czytelnika bezpośrednio z papieru do Internetu. Czym kończyły się trzy największe kampanie telewizyjne browarów podczas euro 2012? (Tyskie, Carslberg, Warka)? Wezwaniem „wejdź na stronę i zaangażuj się dalej” np. wpisz kod, kibicuj na wirtualnym stadionie, zaśpiewaj hymn itd. Jak dodamy do tego fakt, że w obecnie produkowanych telewizorach można instalować aplikacje internetowe i coraz więcej osób ogląda telewizję z drugim ekranem na kolanach lub w dłoni (tablet, komórka) to dochodzimy do jednego wniosku – to możliwości interakcji z odbiorcą, które daje technologia, ciągną cały rynek reklamy do przodu.

Równolegle z tym procesem zmienia się rola agencji na rynku. Agencje interaktywne stają się coraz skuteczniejsze w realizacji całościowej kampanii tam gdzie jej sercem jest interakcja z odbiorcą. Oczywiście wciąż jeżeli podstawą kampanii (zjadającą 90% budżetu) jest wypchnięciu do telewizorów spotu „X jest tani. Kup X” to agencje ATL są lepszym partnerem.

Jeżeli jednak chcemy odbiorcę zaangażować w kampanię w różnych punktach styku i TV czy prasa to tylko brama wejściowa a kluczowa cześć kampanii rozegra się w Internecie i wymaga użycia technologii to agencje interaktywne sprawdzą się lepiej.

Norbert Kilen – Strategy Director w agencji social mediowej – Think Kong

 

Norbert Kilen – Strategy Director w agencji social mediowej – Think Kong

Jestem przekonany, że nadal będzie rosnąć znaczenie social mediów, aczkolwiek nie oczekuję wielkich rewolucji na tym polu. Facebook nadal będzie wiódł prym i rok 2013 nie przyniesie większych zmian. Ale nie byłbym tego taki pewien, jeśli rozmawialibyśmy o 2014 r.

Nie wierzę w dominację jednego serwisu utrzymującą się przez więcej niż następne 2-3 lata. Inwestorzy naciskają na zyski, ludzie się szybko nudzą, równolegle rodzą się nowe pomysły – już teraz mówi się o powrocie do węższych społeczności.

Dość oczywistym trendem jest z pewnością mobile marketing. Co prawda mówi się o nim już od kilku lat, ale mam nadzieję, że w 2013 mobile odegra większą rolę. Wg różnych prognoz wydatki na reklamę w USA do 2016 wzrosną w tym kanale ponad pięciokrotnie. W mobile są bardzo wysokie wskaźniki CTR, konwersji.

Tymczasem w Polsce do tej pory wszystko toczyło się jednak bardzo powoli. Wciąż zdarzają się np. sytuacje, w których największe marki zachęcają do skanowania kodów, przekierowujących nas np. na flashowe strony produktowe. Mam nadzieję, że w nowym roku marketing będzie dużo bardziej świadomie korzystać z technologii mobilnych.