Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Plebiscyt na najlepsze logo banku – znamy wyniki

Znane są już wyniki I edycji plebiscytu „Najciekawsze Logo Banku 2012” Banking – Magazine. Werdykt jury zaskoczył nawet organizatorów tego wydarzenia. Panie i panowie, zwycięski logotyp należy do…

Noble Banku! Rozłożyste, złote drzewo najbardziej przemówiło do większości członków kapituły konkursowej, pomimo, że na tle innych, kolorowych i bardziej odważnych logotypów, propozycja Noble Banku prezentowała się dość skromnie.

Drugie miejsce na podium przypadło PKO Bankowi Polskiemu. O wysokiej pozycji tej instytucji finansowej zdecydował prosty przekaz i dobra symbolika. Litery ułożone na kształt skarbonki i moneta dają poczucie, że pieniądze zdeponowane w tym banku są bezpieczne. Ostatnie logo na podium należy do Alior Banku. Dość nietypowy, jak na instytucję finansową znak zachwycił oceniających swoją kolorystyką i nowatorską formą. Co ciekawe, zaraz za podium uplasowało się logo debiutującego dopiero Alior Sync. Ciekawa czcionka i pomysłowe „S” bardzo dobrze oddają charakter tego nowoczesnego, innowacyjnego banku.

W przypadku zmiany logo marki, bardzo często popełnianym błędem jest ocenianie nowej koncepcji jedynie przez pryzmat jej walorów estetycznych. Ostatnie głośne rebrandingi dużych instytucji finansowych, takich jak PKO PB, czy PZU są związane z szeroko zakrojonym planem budowania odświeżonego wizerunku. Sprowadzanie tych zmian jedynie do poziomu rozwiązań graficznych pozbawia je szerszego kontekstu, co utrudnia właściwą ocenę. Logo stanowi jeden z elementów realizacji określonej strategii i w jej kontekście powinno być ocenianie – powiedział nam Jacek Kłosiński ze Studia brandingowego Engram

Wybór najlepszego, najciekawszego i najlepiej prezentującego się logotypu instytucji finansowej był bardzo trudny. Kapituła konkursowa, złożona z dziennikarzy, grafików i osób związanych z tematyką finansową, musiała wziąć pod uwagę wiele różnych czynników i przede wszystkim zastanowić się, jakie cechy ma reprezentować logo banku.

czytaj:   Jak Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy grała na Facebooku i Instagramie?

– Znak graficzny instytucji finansowej powinien być dokładnie przemyślaną formą identyfikacji wizualnej i komunikacyjnej z klientem. Musi też wyróżniać się na tle konkurencji – mówi Rafał Tomkowicz – Jednym słowem musi zapadać w pamięć. Jesteśmy wzrokowcami i najchętniej „konsumujemy” to, co się nam najbardziej podoba, skład chemiczny czytamy zazwyczaj, kiedy mamy już puste opakowanie.

czytaj:   Ahlens - Shot It Got It CASE

Pierwszy plebiscyt na najciekawsze logo banku już za nami, ale organizatorzy nie zamierzają zasypiać gruszek w popiele i już planują następną odsłonę tego wydarzenia. Zdaniem twórców plebiscytu w sektorze bankowym szykują się kolejne akcje rebrandingowe, co może zaważyć na przyszłorocznych wynikach.

Plebiscyt na „Najciekawsze Logo Banku 2012” jest pierwszym tego typu wydarzeniem w Polsce. Zapytaliśmy Rafała Tomkowicza, skąd zaczerpnął pomysł na organizację takiej akcji.

Zawsze interesowało mnie jak każdy z nas odbiera znaki graficzne banku. Obcujemy z nimi codziennie, są właściwie w każdym miejscu, co jest efektem zintensyfikowanych działań marketingowych instytucji finansowych. Sam byłem pracownikiem banku i chętnie słuchałem opinii klientów o tym, jaki jest jego znak graficzny i jak ma się on do polityki prowadzonej przez tą instytucję. Dlatego postanowiłem zorganizować taką formę oceny logotypów. Poprzez plebiscyt, w którym kapitułę oceniającą tworzą dziennikarze, którzy według mnie naprawdę kreują rzeczywistość wśród swoich odbiorców, osoby na co dzień obcujące z reklamą i marketingiem oraz zarządzające przedsiębiorstwami, które mają za sobą kilkunastoletnie doświadczeniu w budowaniu własnej marki – przyznaje Rafał Tomkowicz – Spotkałem się z opiniami, iż takie gremium nie może się znać na rzeczy i oceniać znaki graficzne instytucji bankowych. Odpieram ten zarzut, ponieważ praca grafika, który zaprojektuje dany znak graficzny zawsze musi być zaakceptowana przez zarządzającego. Następnie oceniana jest przez pryzmat dziennikarski. Cieszę się, że udało się w sposób całkowicie niezależny i kompleksowy ocenić znaki banków, które przecież są instytucjami zaufania publicznego i ważne jest, jak są postrzegane przez innych.


Przyłączamy się do zdania pana Rafała, a zwycięzcom plebiscytu serdecznie gratulujemy. Z niecierpliwością wyczekujemy kolejnej edycji plebiscytu.