Reader’s Digest prezentuje wyniki badania European Trusted Brands 2014.
Bronisław Komorowski, Kamil Durczok, Janusz Gajos, Adam Małysz, Krzysztof
Penderecki oraz Jan Kulczyk – to ich Polacy darzą największym zaufaniem.
Każdy z wymienionych otrzymał w badaniu najwyższe noty w swojej kategorii.
Kamil Durczok, prezenter Faktów w TVN, jest dziennikarzem telewizyjnym,
któremu Polacy ufają najbardziej. Ceniony redaktor, komentator i
publicysta, a także laureat kilku Telekamer, Wiktorów, nagrody Mediator
oraz Grand Press, w badaniu European Trusted Brands zdobył poparcie co
czwartego Polaka. Jest to wynik zbliżony do ubiegłorocznego – wówczas Kamil
Durczok otrzymał 26% głosów. Wśród osób godnych zaufania
w kategorii Dziennikarz telewizyjny często wymieniani byli również: Piotr
Kraśko (11%), Krzysztof Ziemiec (8%) i Tomasz Lis, którego wybrało 7%
respondentów.
Najbardziej zaufanym aktorem został Janusz Gajos, który w porównaniu
do poprzedniej edycji badania zdobył niemal dwa razy więcej głosów (9%).
Artysta już od 50 lat występuje zarówno na deskach teatrów, jak i w
telewizji, a jego ubiegłoroczna główna rola w filmie „Układ zamknięty”
spotkała się z ogromnym uznaniem publiczności. Aktorami często wskazywanymi
przez badanych byli również: Marek Kondrat, którego wybrało 7%
ankietowanych oraz Artur Żmijewski (6%).
Wzrosło również zaufanie Polaków do polskiego kompozytora i dyrygenta –
Krzysztofa Pendereckiego (8%), który został tegorocznym laureatem w
kategorii Muzyk. Artysta otrzymał więcej głosów niż w roku ubiegłym (6%),
przeważnie wybierały go osoby w wieku powyżej 50 lat. Kolejne miejsca w
rankingu zajęli: były członek zespołu Piersi, Paweł Kukiz (4%), który
najczęściej wybierany był przez mężczyzn, ubiegłoroczny zwycięzca
plebiscytu – kompozytor Piotr Rubik (3%), darzony największym zaufaniem
wśród kobiet, oraz wskazani przez identyczny procent badanych: Kazik
Staszewski, Zbigniew Wodecki, Grzegorz Markowski i Kamil Bednarek.
W sondażu Polacy zostali poproszeni także o wskazanie najbardziej zaufanych
polityków. Zwycięzcą został prezydent RP Bronisław Komorowski, którego
wybrało 14% respondentów. Niemal równie często wymieniani byli: Ryszard
Kalisz (13%) oraz premier Donald Tusk (12%). Jarosław Kaczyński zdobył tylko 8% wszystkich głosów.
Respondenci 14. edycji badania European Trusted Brands wybierali również
najbardziej zaufane osoby w świecie sportu i biznesu. Wśród sportowców
największe zaufanie wzbudzają polscy medaliści: Adam Małysz (18%), Justyna
Kowalczyk (16%) oraz Tomasz Majewski (8%). Najbardziej zawierzonym polskim
przedsiębiorcą, podobnie jak w roku ubiegłym, okazał się Jan Kulczyk,
wskazany przez 24% badanych. Zdeklasował on drugiego na podium Romana
Kluskę, którego wybrało 8% Polaków. W dalszej kolejności wymieniani byli
Zygmunt Solorz-Żak (7%) oraz Leszek Czarnecki (4%).
European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych
badań konsumenckich w Europie. Jego organizatorem jest Reader’s Digest.
Oprócz tematyki marketingowej, coroczne badanie European Trusted Brands
porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących
nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze
opinie i decyzje, a także zaufanie do różnych aspektów życia.
Badanie European Trusted Brands przeprowadzono po raz pierwszy w 2001 roku.
Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna,
czternasta już edycja badania, została przeprowadzona w 10 krajach: Austrii,
Finlandii, Francji, Niemczech, Polsce, Portugalii, Rumunii, Rosji, Słowenii
oraz Szwajcarii. Wzięło w nim udział 17 676 respondentów.
Głosowanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych.
Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil
badanej populacji.
European Trusted Brands 2014