Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Reklama na portalach – display i kontekstówka

Firmy i marketingowcy nie ustają w poszukiwaniu nowych, lepszych formatów reklamowych, które mają gwarantować większe zyski i nowych klientów. Te działania mogą przypominać zawracanie kijem Wisły, ponieważ w sieci nadal niepodzielnie króluje reklama display.

Z najnowszych badań wynika, że reklama na portalach należąca do kategorii display wciąż cieszy się największą popularnością wśród reklamodawców, którzy przeznaczają na nią około 40 proc. budżetów na promocję. W tym kontekście wieści o jej schyłku są zdecydowanie przesadzone, podobnie jak opinie krytyków zarzucających jej nieskuteczność.

Morze możliwości

Reklama display daje nadawcom ogromne możliwości dotarcia do ogromnej rzeszy klientów potencjalnie zainteresowanych produktem. Dzięki różnorodności form może być emitowana w zasadzie na każdej stronie internetowej i służyć odmiennym celom, nie tylko typowo sprzedażowym, ale też wizerunkowym. Reklama może pojawić się na wszystkich stronach danego portalu, w wybranych działach czy sekcji, w dowolnie wybranym miejscu. Wybierając firmę, która ma świadczyć tego typu usługi warto sprawdzić, jakie placementy oferuje. Przykładowo, firma Kampanie Online może umieszczać reklamy nie tylko na kilkuset serwisach tematycznych, ale również na największych portalach horyzontalnych, takich jak Onet.pl, Wirtualna Polska, Interia.pl, Gazeta.pl czy o2.pl.
Reklama na portalach należąca do kategorii display zdecydowanie najczęściej występuje w formie graficznej jako billboard, double billboard, rectangle, skyscraper, layer, a także w formach niestandardowych, w tym jako video.

CPM czy CPP?

Z punktu widzenia reklamodawców dużym atutem reklamy tego typu jest różnorodność modeli rozliczeniowych. W grę wchodzi zarówno model CPM, a więc opłaty za wyświetlenia, CPP, czyli opłata za kliknięcie w reklamę, CPA (CPS lub CPL) – opłata za wykonaną akcję, sprzedaż lub lead i Flat fee zależna od czasu emisji (kampania dzienna, tygodniowa, miesięczna lub niestandardowa). Rozliczenia mogą się odbywać również w modelach mieszanych, więc można je dopasować do oczekiwań konkretnego nadawcy.
Wybierając reklamę display mamy wpływ nie tylko na jej formę czy umiejscowienie, ale także sposób prezentacji oraz to, do kogo powinna trafić. Tym celom służy umiejętne targetowanie kampanii, co pozwala między innymi uzależnić wyświetlanie reklamy od położenia geograficznego użytkownika, jego płci, wieku czy zainteresowań, określanych na podstawie zawartości plików cookies (targetowanie behawioralne). Tak precyzyjne określenie grupy docelowej jest możliwe wyłącznie w sieci – nigdzie indziej reklamodawca nie jest w stanie tak dobrze dopasować komunikatu do typu klienta i poznać jego preferencji. Dodatkowo, reklama display umożliwia zmianę profilu odbiorcy, do którego kierujemy komunikat w sytuacji jeśli okaże się, że inny konwertuje lepiej.

Sprytna kontekstówka

Jedną z najskuteczniejszych metod dotarcia do odbiorców jest targetowanie kontekstowe, wykorzystywane w tzw. kontekstówkach, należących do kategorii display. Mówiąc najprościej, reklamy tego typu są dopasowane do treści i kontekstu stron, na których się znajdują. Innymi słowy, jeśli czytamy artykuł dotyczący jedzenia dla kotów, reklamy pojawiające się w jego obrębie będą poświęcone właśnie jemu bądź innym usługom związanym ze zwierzętami. Poza precyzyjnym dotarciem, do zalet kontekstówki należy również jej niska inwazyjność, ponieważ nie musi mieć formy graficznej, ale wyłącznie tekstową, a ponieważ dotyczy treści, z którymi dobrowolnie decyduje się zapoznać użytkownik, lepiej trafia w jego potrzeby.

Kontekstówki mogą występować nie tylko w formie tekstowej (zazwyczaj od 0,15 zł za kliknięcie), ale również tekstowej z małą grafiką (ta sama cena), tekstowo-graficznej (od 0,3 zł/klik), reklamy typu banner (od 0,85 zł/klik), reklamy sródtekstowej (od 0,15 zł/klik), takiej samej z towarzyszącą jej małą grafiką (od 0,15 zł/klik), śródtekstowej o charakterze tekstowo-graficznym (od 0,3 zł/klik), reklamy typu flash (od 0,85 zł/klik) oraz duży flash w cenie zaczynającej się od 2 zł za kliknięcie.

Jak widać, możliwości reklamy display są ogromne, więc można przypuszczać, że długo nie straci pozycji lidera w branży reklamy internetowej. Reklamodawcy coraz lepiej rozpoznają oczekiwania klientów i dbają, żeby ich komunikaty były do nich dopasowane, a ewentualna inwazyjność uzasadniona. Reklama na portalach działa, niezależnie od tego, z jaka mocą internauci twierdzą, że ją ignorują.