w

Seksistowski materiał Play

seksistowski materiał play 1

Do Komisji Etyki Reklamy trafiła skarga wniesiona przeciwko P4 Sp. z o.o. dotycząca reklamy internetowej umieszczonej w portalu Facebook, przedstawionej na poniższym zdjęciu:

seksistowski materiał play 2
źródło: Facebook.com

Trójka skarżonych wniosła, iż przedmiotowa reklama jest mocno seksistowska. Zdaniem jedego z konsumentów „taki przekaz jest niedopuszczalny w masowym przekazie. Czym innym bowiem jest reklamowanie męskiego czasopisma (na poziomie), a czym innym sieci telefonii komórkowej. Pokazanie pary w łóżku, gdzie pan wygląda na zadowolonego, a pani wydaje się zdruzgotana i wykorzystana uderza w poczucie dobrego smaku i tworzy złe skojarzenia. Poza tym hasło reklamowe „ON założył własną firmę i kończy kiedy chce” uwłacza kobietom, pokazując, że tylko mężczyźni są w stanie założyć własny biznes, a kobiety są jedynie wykorzystywane.” Pozostali skarżący również wnosili iż reklama jest dyskryminująca i obraża kobiety.

Linia obrony, którą przyjął skarżony opierała się na stwierdzeniu, iż materiał zamieszczony na tablicy Facebook`a nie jest reklamą. Jego zdaniem, komunikacja w mediach społecznościowych w dużej mierze nie jest działaniem z zakresu marketingu czy reklamy, lecz działaniem o charakterze wizerunkowym.


Umieszczenie tak kontrowersyjnego „materiału” na tablicy skarżony tłumaczył pozytywnym odzewem jaki przynoszą te treści wśród internautów. Oficjalne komunikaty spółki czy też odsyłacze do reklam telewizyjnych nie cieszą się taką popularnością w sieci jak przekazy ironiczne lub pikantne . Powołując się na sukces serwisu demotywatory.pl, skarżony stwierdził, że w komunikacji z internautami warto wykorzystywać treści o charakterze humorystycznym, ponieważ są najczęściej „like’owane” i rozsyłane dalej w sieci.

Ze względu na stosowany przez reklamodawcę layout reklamowy, Zespół Orzekający stwierdził, że przedmiotowy materiał jest przekazem reklamowym. I to przekazem dyskryminującym kobiety, prowadzonym bez poczucia odpowiedzialności społecznej.  Zespół Orzekający stwierdził również, że użycie medium społecznościowego nie zwalnia reklamodawcy z odpowiedzialności za przekaz reklamowy.

Co myślisz?

reklama z „miauczącym akcentem” 9

Reklama z „miauczącym akcentem”

mcdonald`s w nowej odsłonie 10

McDonald`s w nowej odsłonie