Kobiety rzadziej występują w telewizyjnych serwisach informacyjnych – to fakt, który wynika z danych zawartych w raporcie „Na szklanym ekranie – wizerunek kobiety w przekazie telewizyjnych serwisów informacyjnych”. Badanie przeprowadziła agencja informacyjna PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.
Rezultaty badania zaprezentował wiceprezes i dyrektor generalny Sebastian Bykowski podczas konferencji „Media Równych Szans” w Kancelarii Premiera.
Jak wynika z badania, w czterech głównych serwisach informacyjnych częściej decydowano się na przytaczanie opinii mężczyzn niż kobiet. Spośród wszystkich wypowiedzi, jakie pojawiły się w styczniu 2013 roku aż 76,41 proc. to głosy męskie. Obecność kobiet w badanym okresie to zaledwie 23,59 proc.
Najchętniej z wypowiedzi mężczyzn korzystają dziennikarze Panoramy (1237 razy), nieco rzadziej – Wydarzeń (1175), a najrzadziej – Faktów (1015) i Wiadomości (1011). Natomiast kobiece wypowiedzi najczęściej pojawiały się w dzienniku telewizyjnym Polsatu – 403 oraz w Panoramie – 392. W Faktach odnotowano 294 wypowiedzi pań, a w Wiadomościach 281.
Panie częściej niż panowie były prowadzącymi główne wydania serwisów informacyjnych (prezenterki łącznie – 55,26 proc. wszystkich przekazów, mężczyźni 44,74 proc.).
Autorami reportaży, jakie emitowały TVP1, TVP2, TVN i Polsat częściej byli mężczyźni (aż 49,75 proc. wszystkich materiałów). Panie natomiast są autorkami 34,14 proc. minireportaży. Materiały odredakcyjne stanowią 16,11 proc. przekazu.
Najaktywniejszą reporterką okazała się Justyna Dobrosz-Oracz z Wiadomości – 19 reportaży. Niewiele mniej materiałów zrealizowała Agnieszka Milczarz z Wydarzeń oraz Anna Hałas-Michalska z TVP1 – obie po 18, natomiast najbardziej pracowitym reporterem był Piotr Michalak z Wydarzeń – 22 reportaże.
Cały raport jest dostępny pod linkiem: http://www.press-service.com.pl/gfx/pressservice/files/4_stacje/na_szklanym_ekranie_wizerunek_kobiety_w_przekazie_telewizyjnych_serwisow_informacyjnych_styczen_2013.pdf
Źródło: mat. pras.