w

Sportowcy i storytelling – jak najefektywniej się reklamować?

Storytelling w sporcie

Kierunek

Storytelling jest kierunkiem w sztuce reklamy, który wykształcił się w ostatnich latach. Jego znaczenie w dzisiejszych uwarunkowaniach jest naprawdę bardzo duże; odbiorcy mają już dość tradycyjnych form reklamowych, które nakłaniają do zakupienia produktu w oczywisty sposób, nie wywołując w odbiorcy jakiegokolwiek poruszenia.

W natłoku tego rodzaju komunikatów reklamowych musiało wykształcić się coś, co byłoby alternatywą dla nieskutecznego reklamowania. Zdaje się, że w taki sposób powstał storytelling – opowiadanie historii w służbie reklamy – aczkolwiek nie jest to oczywiście jego jedyne źródło.

Dlaczego jest efektywny?

Dobrze skonstruowana strategia storytellingowa, a w tym: identyfikacja wizualna oraz dobór bohatera i opowiadanie historii sprawiają, że firma czy marka może być kojarzona z pozytywnymi i silnymi emocjami, które – w przeciwieństwie do innych form reklamowych – w dużym stopniu poruszają odbiorcę. Najlepszymi bohaterami storytellingu są sportowcy, ponieważ są rozpoznawalni (w przypadku sławnych sportowców mówimy tu o skali globalnej) i bardzo łatwo można zbudować wokół nich historię zwycięzcy, która poruszy odbiorców.

Sport dla storytellingu jest jak gdyby naturalnym środowiskiem. Wiele większych firm, które sponsoruje bądź sponsorowało indywidualnego sportowca bądź drużynę, pokusiło się o wzmocnienie działań sponsoringowych świetnym storytellingiem. Przykłady mogliśmy zobaczyć chociażby w czasie ważnych imprez sportowych.

Kolejną sprawą jest to, że emocjonalne komunikaty zostają o wiele łatwiej zapamiętywane. Warto zestawić to z tradycyjnymi formami reklamy w telewizyjnych blokach reklamowych – storytelling w otoczeniu komunikatów nakłaniających w bardzo bezpośredni sposób do zakupu zyskuje jeszcze na efektywności.

Czym jest?

W storytellingu główną rolę odgrywa nie firma czy produkt, a historia i bohater. Marka zdaje się połyskiwać w tle, i to nie zawsze, a w niektórych momentach. Wyeksponowana na końcu historii, wówczas kiedy miejsce ma puenta i emocje są najbardziej intensywne, identyfikacja wizualna pozwala na łatwiejsze zapamiętanie firmy – zapamiętywaniu formy i treści komunikatu nie trzeba pomagać.

Agencje reklamowe dostrzegłszy ten trend, skrupulatnie podążają w jego kierunku. Storytelling możemy coraz częściej dostrzec w reklamowych blokach w telewizji, nawet jeśli trwają kilka sekund. Można pokusić się o stwierdzenie, że storytelling podzieli los tradycyjnych komunikatów reklamowych, ale przez długi czas będzie jeszcze królował jako najlepsza forma reklamy, której koszty są porównywalne z reklamą tradycyjną.

Warto jednak podyskutować, czy historia opowiadana jako storytelling musi być prawdziwa. Z jednej strony zaznaczenie, iż dane fakty wydarzyły się naprawdę jeszcze bardziej wzmacniają emocje i całą opowieść, aczkolwiek trudno jest znaleźć prawdziwe historie, które można w odpowiedni sposób przystosować do formy reklamowej. Z drugiej zaś strony storytelling nie ma obowiązku być reportażem, w którym główną rolę odgrywają prawdziwe wydarzenia i są jak gdyby furtką do uznawania reportażu za literaturę faktu, o ile oczywiście mówimy o reportażu prasowym.

Tak czy inaczej, storytelling jeszcze przez długi czas będzie miał się dobrze. Może warto z niego skorzystać?

Sportowcy i storytelling – jak najefektywniej się reklamować?Więcej informacji
Artykuł został przygotowany przez Magazyn Tenisa – profesjonalny sprzęt do gry w tenisa ziemnego zarówno dla amatorów, jak i zawodowców.

[nokaut-offers-box url=’/książki/marketing/’ limit=’5′]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Czyste tatry z rezigiuszem

Czyste Tatry z ReZigiuszem

Value media

Value Media z tytułem Domu Mediowego Roku – po raz pierwszy w historii nagroda trafia w ręce niesieciowej agencji.