w

Sprzedaż e-booków idzie w górę. Virtualo podsumowuje pierwszy kwartał 2015

Sprzedaż e-booków idzie w górę. Virtualo podsumowuje pierwszy kwartał 2015

Zgodnie z prognozami przedstawionymi przez Virtualo na początku 2015 r. wartość rynku e-booków w tym roku ma wynieść 60 mln zł. Analizując dane sprzedażowe sklepów internetowych należących do sieci dystrybucji Virtualo już po pierwszym kwartale 2015 widać, że najprawdopodobniej prognozy te sprawdzą się ze sporą nadwyżką.

„Patrząc na bieżący rok z perspektywy 2014 i analizując wyniki sprzedaży po I kwartale 2015 widzimy, że polski rynek e-booków wciąż systematycznie rośnie. Książki elektroniczne cieszą się w Polsce coraz większą popularnością, chętnie korzystamy z nowoczesnej, mobilnej formy czytania. Polski rynek e-książki jest aktualnie jednym z najprężniej rozwijających się segmentów w Europie i mam nadzieję, że uda nam się utrzymać wysoką dynamikę wzrostu” – komentuje Robert Rybski, Prezes Virtualo.

Rynek e-booków w liczbach

W ofercie największego dystrybutora e-booków na koniec I kwartału 2015 znajdowało się ponad 38 300 e-booków, ponad 2 700 audiobooków i ponad 1 000 gazet, magazynów i tygodników w wersji elektronicznej opublikowanych przez 580 wydawnictw. W ciągu 3 pierwszych miesięcy nowego roku firma nawiązała współpracę z 20 wydawnictwami m.in. z nowym wydawnictwem Mariusza Szczygła i Wojciecha Tochmana – Dowody Na Istnienie oraz z Tygodnikiem Powszechnym. Jeszcze w kwietniu do oferty dystrybutora wejdą niepublikowane nigdzie wcześniej mangi, a wśród nich m.in. seria Dragon Ball. W ciągu I kwartału 2015 r. Virtualo przygotowało wersje elektroniczne (format EPUB i MOBI) dla 325 książek, zarówno dla nowości jak backlisty, zwiększając konsekwentnie liczbę tytułów e-booków dostępnych w Polsce. Średnia cena pojedynczego e-booka zakupionego w I kwartale 2015 r. wyniosła 21,90 zł.

Najczęściej kupowane e-książki

W pierwszym kwartale 2015 r. wśród czytelników e-booków królowały książki z kategorii kryminał (18% całościowej sprzedaży), literatura piękna i obyczajowa (16 %), fantastyka (11%), erotyka i romans (9%), jak również literatura faktu (9%). Największym bestsellerem minionego kwartału niewątpliwie jest trylogia Zygmunta Miłoszewskiego, czyli tytuły „Uwikłanie”, „Ziarno prawdy” i najnowszy, wydany w październiku 2014 r. „Gniew”. Na kolejnych miejscach uplasowały się tytuły: „Ciemniejsza strona Greya” i „Nowe oblicze Greya” EL James, „Dotyk Crossa. Tom 4. Wybór Crossa” Sylvii Day, „Blackout” Marca Elsberga czy „Droga królów” Brandona Sandersona.

Rynek_ebookow_i_kwartal_2015_infografika_virtualo

Nowe projekty i akcje promocyjne

W I kwartale 2015 Virtualo nawiązało współpracę z portalem aukcyjnym Allegro. W nowo utworzonej kategorii „Ebooki” pojawiły się oferty największych księgarni internetowych. Z tej okazji przygotowano akcję promocyjną, w ramach której wszyscy wielbiciele dobrej literatury mogli kupić najnowszą książkę Jacka Dukaja „Starość aksolotla” w wersji elektronicznej. Książka ta wydana została wyłącznie w postaci cyfrowej na potrzeby tej akcji i jest dostępna wyłącznie w księgarniach internetowych współpracujących z Allegro. Od 10 marca 2015 r. e-booka można kupić w oficjalnym sklepie Virtualo na Allegro. Już w ciągu pierwszych kilku godzin od momentu udostępnienia e-booka, wskoczył on na listę bestsellerów. Obecnie, dzięki współpracy z Allegro i wydawnictwem Fabryka Słów, wszyscy wielbiciele twórczości Andrzeja Pilipiuka mogą przedpremierowo kupić w sklepie Virtualo na Allegro najnowszą książkę autora: „Oko Jelenia. Sowie zwierciadło”. Do książki dołączane jest niepublikowane wcześniej opowiadanie autora „Reputacja”, które również będzie dostępne wyłącznie w wersji elektronicznej.

Nowe rozwiązania w księgarni dystrybutora

Podczas pierwszego kwartału 2015 r. zostały wdrożone również znaczące zmiany w księgarni Virtualo.pl. Wprowadzone pierwsze pakiety e-booków, bardzo wygodne rozwiązanie, które do tej pory było niedostępne w większości internetowych księgarni sprzedających e-książki. Na potrzeby akcji promocyjnych tworzone są specjalne pakiety, będące odrębnymi produktami. Klient ma więc możliwość zakupu całej serii książek w ramach jednego zamówienia. W e-księgarni dystrybutora odświeżony został także wygląd karty produktu i udostępniono wyszukiwanie produktów po serii wydawniczej. Jednym z ciekawszych rozwiązań ostatnich miesięcy jest również wprowadzenie możliwości czytania fragmentów e-booków bez konieczności pobierania plików na dysk. Jest to unikalne rozwiązanie, które jest niedostępne w większości księgarni specjalizujących się w sprzedaży e-booków.

E-booki, jak potwierdzają wyniki sprzedażowe z ubiegłych lat, stanowią już stały element polskiego rynku książki. Mimo iż dane o tradycyjnym czytelnictwie według badań Biblioteki Narodowej nie napawają optymizmem, to książek elektronicznych sprzedaje się z roku na rok coraz więcej. Dystrybutorzy wyspecjalizowani w sprzedaży formatów cyfrowych i świadome potencjału e-książek wydawnictwa promują i chcą aktywnie rozwijać popularność książek elektronicznych. Systematycznie rosnąca sprzedaż e-booków jest procesem, który powoli, ale jednak konsekwentnie rewolucjonizuje polski rynek wydawniczy.

Klasyczna reklama apple sparodiowana przez producenta lodów

Klasyczna reklama Apple sparodiowana przez producenta lodów

8 przykazań efektywnej współpracy z blogosferą

8 przykazań efektywnej współpracy z blogosferą