w ,

Zakupy przez telefon – przyszłość czy teraźniejszość?

Zakupy przez telefon

Coraz więcej Polaków korzysta z możliwości jakie daje mobilny Internet. Mobile commerce, czyli kupowanie w Internecie przez telefon, to w szybkim tempie rozwijająca się część rynku e-commerce. Na rynku pojawiają się smartfony i tablety wyposażone w systemy operacyjne, dzięki którym użytkownicy mogą być non stop online i tym samym odbierać powiadomienia o usługach i towarach.

W 2008 r. w Polsce smartfony stanowiły zaledwie 3% rynku telefonów. Rok później było to już 5%, natomiast 2010 r.  już 13%. Obecnie liczba ta wynosi 40% i co najważniejsze wciąż notuje tendencję wzrostową.

Również dla Ceneo, jednym z głównych priorytetów jest dynamiczny rozwój mobilnych aplikacji. Eksperci z Ceneo postanowili zatem sprawdzić jak użytkownicy radzą sobie z mobilnymi aplikacjami i opcjami porównywania cen przez telefon. Wyniki zaprezentował w raporcie.

Dużym plusem urządzeń mobilnych jest fakt, że Internet można zabrać ze sobą już praktycznie wszędzie. Rośnie nie tylko zasięg mobilnego Internetu, ale pojawiają się też nowe technologie, jak choćby LTE. Dzięki nim, na urządzenia mobilne można pobierać niezwykle szybko nawet bardzo duże pliki oraz wykorzystywać nawet bardzo skomplikowane aplikacje.

Wzrost zainteresowania mobilnym Internetem pokazują rankingi popularności telefonów komórkowych. Jeszcze dwa lata temu w serwisie Ceneo najpopularniejsze były telefony klasyczne. W pierwszej piętnastce znalazły się zaledwie 4 smartfony.

Z kolei w lutym 2012 roku, wśród 15 najpopularniejszych modeli są tylko dwa tradycyjne telefony. Pozostałe to smartfony. Szacuje się, że odsetek smartfonów w Polsce wynosi ponad 40%. Według firmy badawczej Pyramid Research, w 2015 r. smartfony stanowić będą nawet 60% polskiego rynku, a ich sprzedaż może osiągnąć poziom nawet 8 mln sztuk. Dzięki temu Polska ma się stać najszybciej rozwijającym się rynkiem smartfonów w Europie Środkowo-Wschodniej.

Aplikacja – porównywanie cen bez komputera

Wyniki pokazują jak bardzo popularyzują się smartfony w polskim społeczeństwie i że Polacy coraz chętniej sięgają po takie urządzenia. Naprzeciw tym trendom wychodzą także producenci, którzy wypuszczają na rynek coraz więcej modeli w przystępnej cenie. Dotychczas bowiem wysokie ceny były jedną z największych barier. Obecnie natomiast w niektórych abonamentach można kupić nowoczesne smartfony nawet za złotówkę. Dzięki temu na rynku pojawia się coraz więcej tego rodzaju sprzętu.

W 2010 roku Ceneo, jako pierwsza porównywarka, uruchomiła aplikację na urządzenia z systemem iOS – czyli na iPhone’a i iPada, która umożliwia skanowanie kodów kreskowych i w ten sposób ułatwia wyszukiwanie produktów. Tego typu rozwiązania mogą zrewolucjonizować branżę e-commerce gdyż użytkownik, który do tej pory był klientem tradycyjnej sieci marketów, będzie miał szybki podgląd cen w sklepach internetowych.

Pierwsza aplikacja przyjęła się doskonale. Już po 3 tygodniach korzystało z niej 10 tys. użytkowników!

W marcu 2011 Ceneo wypuściło więc drugą aplikację. Tym razem na bardzo popularny system w Polsce – Symbian. Cztery miesiące później powstała długo oczekiwana aplikacja na Androida. A już w grudniu 2011 dodano dwie kolejne – na systemy Windows Phone 7 i MeeGo.

Obecnie liczba pobrań wszystkich aplikacji Ceneo osiągnęła już ponad 155 tys.! To wynik trzykrotnie lepszy niż liczba pobrań aplikacji innych porównywarek.

Aplikacje – popularne systemy

Aplikacje mobilne Ceneo służą przeglądaniu produktów i sklepowych ofert. Posiadają też udogodnienie, dzięki któremu nie trzeba wpisywać nazwy produktu, którego cenę chcemy porównać. To co jest bowiem najważniejszą zaletą aplikacji to skanowanie kodów. Każda z aplikacji umożliwia zeskanowanie kodu produktu w sklepie, a następnie porównanie ceny we wszystkich sklepach internetowych oferujących ów produkt.

Na Ceneo zasada jest bardzo prosta – aplikacja wykorzystuje wbudowany w urządzenie aparat fotograficzny, robi zdjęcie kodu, dopasowuje go do kodu znalezionego w bazie Ceneo, a następnie prezentuje wynik w postaci porównania cen w sklepach internetowych. Obecnie w bazie Ceneo swoje unikalne kody produktowe ma ponad półtora miliona produktów.

Na podstawie ilości pobranych aplikacji i zeskanowanych produktów można zobaczyć na jakich systemach operacyjnych pracują telefony użytkowników Ceneo.

Czego szukamy przez telefony?

Ceneo przyjrzało się również temu jakie produkty interesują użytkowników Internetu mobilnego. Okazuje się, że najczęściej wyszukiwane są produkty z kategorii będących zarazem jednymi z najpopularniejszych w całym serwisie Ceneo.pl.

Nie zmienia się znacząco lista produktów, które najczęściej wybierają Internauci. Najpopularniejszą kategorią są komputery, sprzęt RTV i sprzęt AGD.

Na dalszych miejscach telefony, dom i ogród oraz fotografia. Nieco mniejsze zainteresowanie kategorią ubrań i butów sugeruje, że oglądanie tych produktów na ekranie telefonu nie wytrzymuje konkurencji z oglądaniem i przymierzaniem produktów w sklepie. To się jednak może zmienić. Coraz więcej znanych marek odzieżowych otwiera swoje sklepy internetowe i coraz częściej ceny oferowane w Internecie są niższe, niż te na sklepowych półkach.

Plany na przyszłość

Obecnie trwają prace nad aplikacjami na nowe systemy operacyjne oraz nad jeszcze lepszym przystosowaniem wersji lżejszej serwisu (mCeneo) do urządzeń mobilnych. Wkraczamy obecnie w erę zupełnie nowego sposobu dokonywania zakupów. To już nie tylko wielogodzinne zakupy w marketach lub zakupy z wykorzystaniem komputera w domu. Teraz te dwa sposoby łączą się w jeden.

Spacerując po jednym ze sklepów, dzięki mobilnym aplikacjom mamy dostęp do cen w setkach sklepów internetowych. Aby znaleźć najlepszą i najtańszą ofertę nie trzeba już odwiedzić kilkudziesięciu sklepów. Wystarczy wejść do jednego i wziąć ze sobą smartfon ze specjalną aplikacją. Tak wyglądają nowoczesne zakupy.


  1. Grać, grać i jeszcze raz grać! 🕹️🇵🇱 Raport Huawei
  2. W branży e-commerce przygotowania do świąt zaczynają się już kilka miesięcy wcześniej. O czym pamiętać przy tworzeniu strategii marketingowej?
  3. Dla konsumentów ważna jest nie tylko jakość czy cena, ale także czas realizacji. Właśnie dlatego na popularności wciąż zyskuje q-commerce
Brand new galaxy

Marketing rekomendacji – wielka siła pozyskiwania konsumentów

Serce i rozum

Przeprowadzka Serca i Rozumu