Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

#BAZAREK – jak internauci ominęli ciszę wyborczą

Cisza wyborcza wyzwoliła kreatywność internautów. W social media głośno komentowano ceny „produktów” na wyborczym bazarku. Na temat samego hashtagu #bazarek pojawiło się aż 4,5 tys. wzmianek – wynika z raportu „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.

Na bazarku nie brakowało polędwiczek, ciastek, muszek, zlewów, swetrów, jabłek czy chlebów razowych. Największą popularnością na Twitterze cieszyły się pistacje – użytkownicy portalu w trakcie weekendu wzmiankowali w nawiązaniu do orzechów aż 2,2 tys. razy. Często w tweetach pojawiały się także ciastka/ciasteczka – 2,1 tys. wpisów i komentarzy. Ponad tysiąc informacji odnotowały pomidory (1,8 tys.), kaczka/kaczki (1,5 tys.) i muszki (1,5 tys.). Rzadziej internautów interesowały ceny grzybów, razowego chleba i ślimaków.

1

Wykres 1. Liczba wzmianek na temat produktów z bazarku na Twitterze – 24-25.10.2015 r. / PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

– Internauci sprytnie obeszli ciszę wyborczą. Nazwy partii zastąpili nazwami produktów spożywczych i publikowali je na Twitterze wraz z cenami – w ten sposób podawali wyniki wyciekające z firm przeprowadzających sondaże exit poll. Bazarek nie jest czymś nowym, funkcjonował już podczas wyborów prezydenckich – tłumaczy Marcin Badurski, politolog.

2

Wykres 2. Najpopularniejsi użytkownicy wzmiankujący na Twitterze o #bazarek – 1-25.10.2015 r. do godz. 21.00 / PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

Hashtag #bazarek najczęściej wywoływał użytkownik @1DEurovisionGag – 55 razy, a następnie @kamil_gie – 50 i @insanegirlx – 45.

3

Wykres 3. Liczba wzmianek na temat partii politycznych w social media – 1-25.10.2015 r. do godz. 21.00 / PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

PiS z ogromną przewagą w social media

Partia Jarosława Kaczyńskiego uzyskała znaczącą przewagę w mediach społecznościowych – prawie 100 tys. wpisów. Tylko w październiku do momentu ogłoszenia wyników na temat ugrupowania pojawiło się 357 tys. wzmianek. Drugie miejsce zajęła opozycja z wynikiem 259 tys. materiałów. Natomiast na trzeciej pozycji uplasował się KORWiN – internauci w nawiązaniu do partii napisali 137 tys. informacji w social media. Tuż za podium znalazły się Nowoczesna, Kukiz’15 i Zjednoczona Lewica.

4

Wykres 4. Podział miejsc sejmowych na podstawie wzmianek w social media – 1-25.10.2015 r. do godz. 21.00 / PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

#wybory2015 najpopularniejszym hashtagiem

Internauci w trakcie weekendu najczęściej używali hashtagów #wybory2015, #wybory, #czasdecyzji, #ciszawybrocza, #twittertypuje czy wspomniany wcześniej #bazarek. Zdecydowanie największa aktywność #wybory2015 przypadła na niedzielę na godziny 20.00-23.00, czyli dotyczyła zakończenia wyborów i ogłoszenia wyników. Pik odnotowano o godz. 21.00. W drugiej połowie dnia wyborczego dużym zainteresowaniem cieszyły się także #bazarek i #czas decyzji.

5

Wykres 5. Zmiany w czasie ukazywania się wzmianek na temat najpopularniejszych hashtagów dotyczących wyborów parlamentarnych – 24-26.10.2015 r. do godz. 9.00 / PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

@tvp_info z największym dotarciem

Najaktywniejszymi internautami na Twitterze w nawiązaniu do #wybory2015 zostali @rafalku – 185 wpisów, @1DEurovisionGag – 130, @nagietka – 81 oraz @insanegirlx – 80, @Duke_Kristof – 80. Na dalszych miejscach znalazły się także Polskieradio.pl (@Wiadomosci_PR), TVP Info (@tvp_info), Radio Szczecin (@radio_szczecin), Wp.pl (wirtualnapolska) oraz Rzeczpospolita (@rzeczpospolita). Największe dotarcie dotyczyło redakcji TVP Info.

6

Wykres 6. TOP 30 najpopularniejszych użytkowników wzmiankujących o #wybory2015 i dotarcie – 24-26.10.2015 r. do godz. 9.00 / PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

Źródło: Mat. pras.