Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Marketing internetowy w pigułce: czym jest, jakie narzędzia wchodzą w jego skład i jakie korzyści za sobą niesie?

co to jest marketing internetowy

Obecnie chyba nikt nie potrafi już sobie wyobrazić świata bez internetu. Jest on obecny w każdym obszarze życia – od rozrywki, przez informacje aż po sprzedaż. Nic więc dziwnego, że współcześnie większość działań promocyjnych też prowadzi się online. A to oznacza, że obecnie każda osoba mająca swój biznes czy działająca w sieci, powinna wiedzieć, co to jest marketing internetowy, jakie niesie korzyści, a także – w jaki sposób z jego pomocą można promować swoje treści.

Co to jest marketing internetowy?

Marketing internetowy (inaczej digital marketing czy marketing cyfrowy) to wszystkie te działania związane ze sprzedażą, które obywają się z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, a więc komputerów, telefonów czy innych mediów elektronicznych. Krótko mówiąc, chodzi tu o każdą formę sprzedaży i promocji, która wykorzystuje w tym celu internet.

Celem tych działań nie musi być przy tym bezpośrednia sprzedaż, choć wszystkie podejmowane działania będą docelowo z nią związane. Poprzez marketing internetowy można więc np.:

  • promować produkty i usługi,
  • budować świadomość marki,
  • tworzyć zaangażowaną społeczność,
  • zdobywać zaufanie wśród klientów (kreować siebie jako eksperta),
  • zwiększać swoją widoczność w sieci.

Z jakich kanałów korzysta marketing internetowy?

Wiadomo już mniej więcej, co to jest marketing internetowy. Teraz więc czas przyjrzeć się narzędziom, z których korzysta. Biorąc pod uwagę, jak wszechobecny w życiu społeczeństwa jest internet, sam digital marketing też może być prowadzony na wielu płaszczyznach. Nie bez powodu zresztą na ten temat powstają całe kursy, książki czy cykle artykułów.

Główne kanały, z których korzysta marketing online, to natomiast:

  • SEO,
  • content marketing,
  • social media marketing,
  • PPC (SEM),
  • e-mail marketing.

Warto pokrótce przyjrzeć się każdemu z nich.

1. SEO

Pierwsza kwestia to SEO marketing, czyli pozyskiwanie tzw. ruchu organicznego. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że jest to pisanie tekstów z uwzględnieniem fraz pokrywających się z tymi, jakie klienci wpisują w wyszukiwarkę.

Google dopasowuje bowiem treści pojawiające się w wynikach wyszukiwania tak, by były z jednej strony wartościowe, a z drugiej – możliwie najbardziej dopasowane do oczekiwań użytkowników. Wiedząc więc, jak dobierać słowa kluczowe, a więc co wpisują użytkownicy internetu, można stopniowo zwiększać swoją widoczność w sieci i osiągać wyższe wyniki w Google.

2. Content marketing

Widoczność w wyszukiwarce to jedno, ale samo pisanie treści „pod frazę” nie przyniesie jeszcze świetnych rezultatów. Artykuły tworzone tylko po to, by wpleść w nie słowa kluczowe może i początkowo przyciągną na stronę, ale potem prawdopodobnie czytelnik szybko kliknie przycisk „wstecz”.

Żeby utrzymać przy sobie danego użytkownika sieci, trzeba dać mu „wartość”. Krótko mówiąc – stworzyć treści, które będą dla czytelnika użyteczne, rozwiążą jego problemy czy zaspokoją konkretne potrzeby. Przykładem content marketingu może być więc m.in. poradnik dotyczący meblowania kuchni czy tekst w prosty sposób wyjaśniający skomplikowane zagadnienia prawne.

Wszystko opiera się na prostej idei – trzeba dać czytelnikom jakąś wartość zupełnie za darmo, by w ten sposób wzbudzić ich zaufanie, zbudować autorytet i sprawić, że w przyszłości skorzystają z oferty. Content marketing wymaga więc cierpliwości i długofalowego działania, a co za tym idzie – nie przynosi efektów z dnia na dzień. Jest jednak opłacalną strategią marketingową – nie bez powodu powtarza się, że „content is the king”.

3. Social media marketing

Chyba trudno obecnie wyobrazić sobie funkcjonowanie bez social media. Facebook ułatwia komunikację, YouTube to źródło rozrywki, ale także wielu ciekawych podcastów czy wywiadów, a konto na LinkedIn często pozwala nawiązać świetne współprace bez wysyłania CV.

Social media odgrywają także dużą rolę, jeśli chodzi o promocję swojej firmy w internecie czy zdobywanie zasięgów. Coraz więcej osób woli zajrzeć na firmowy fanpage na Facebooku danej restauracji niż przeglądać menu na stronie internetowej. Podobnie sprawa wygląda w innych branżach – użytkownicy sieci przyzwyczaili się, że social media dostarczają im większości informacji, jakich potrzebują.

Co więcej, media społecznościowe pozwalają zmniejszyć dystans, budować społeczność i poznać markę od „ludzkiej strony”. To doskonałe narzędzie komunikacji. I choć nie dla każdej firmy odpowiedni będzie np. Instagram, to być może w jej przypadku świetnie sprawdzi za to wspomniany LinkedIn albo YouTube. Jedno jest pewne – social media marketing ma ogromną moc.

4. PPC (SEM)

Po wspomnieniu o ruchu organicznym, nie można zapomnieć o PPC. Jest to jeden z elementów wchodzących w skład SEM – odnoszącego się do wszystkich działań związanych z promocją w wynikach wyszukiwania. O jednym składniku SEM była już mowa w punkcie pierwszym. Jest to bowiem SEO, czyli właśnie pozyskiwanie ruchu organicznego.

Nie można jednak zapomnieć o płatnych rozwiązaniach, czyli właśnie o reklamach PPC. Koncept jest bardzo prosty: dany przedsiębiorca przygotowuje reklamę, która będzie widoczna w wyszukiwarce. Nie płaci jednak za samo umieszczenie jej w sieci. Rozlicza się za „kliki”. Tym samym płaci tylko wtedy, gdy reklama odniesie skutek, a więc ktoś wejdzie w link.

5. E-mail marketing

Nie można też zapomnieć o e-mail marketingu. Ta forma promocji, mimo że znajduje zastosowanie od naprawdę wielu lat, wciąż cieszy się dużą skutecznością. Wszystko dlatego, że pozwala zdobywać lojalnych klientów i utrzymywać ich przy sobie.

Wysyłając dobrze zaplanowany newsletter, da się osiągnąć kilka różnych celów. Wśród nich można wymienić m.in. zwiększenie szansy, że odbiorcy tych treści dokonają zakupu – wszystko dzięki informowaniu ich o nowościach czy specjalnych okazjach w sklepie.

E-mail marketing to także sposób na budowanie pewnej społeczności czy stwarzanie poczucia wyjątkowości – np. poprzez oferowanie rabatów czy dodatkowych bonusów tylko dla subskrybentów. Warto też wspomnieć, że newsletter nie musi pełnić bezpośredniej funkcji marketingowej. Czasami świetnie sprawdzi się także jako sposób na budowanie więzi z odbiorcami czy jako forma content marketingu, z tym że w formie mailowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *