Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Świadomość marki, czyli jak rozpoznawalność przekłada się na zysk

świadomość marki

Na rynku panuje ogromna konkurencja. O ile więc firma nie tworzy zupełnie innowacyjnego produktu, prawdopodobnie istnieje już co najmniej kilka alternatyw dla jej oferty. Zresztą nawet opracowanie autorskiego pomysłu nie zapewnia wyłączności na rynku. Zwykle już po chwili pojawi się podobny produkt i znów trzeba będzie walczyć o uwagę klientów. Na szczęście jest jeszcze świadomość marki. Dzięki niej istnieje duża szansa, że klienci nie będą rozważać zakupu u konkurencji.

Czym jest świadomość marki?

Najprościej rzecz biorąc, można by powiedzieć, że świadomość marki to rozpoznawalność przez klientów. Oczywiście nie chodzi jednak tylko o to, by na widok logo czy nazwy potencjalny klient pomyślał „kojarzę tę firmę”, ale by ta świadomość wpłynęła na jego decyzję zakupową.

Generalnie świadomość marki można podzielić na dwie kategorie. Pierwsza z nich to samodzielna świadomość marki. Dzięki niej można ocenić, w jakim stopniu dany produkt rzeczywiście jest na topie. Na przykład producentowi sprzedającemu odkurzacze będzie zależało, by w odpowiedzi na pytanie „jaka firma pierwsza przychodzi ci na myśl, gdy myślisz o odkurzaczach?”  jak najwięcej osób wspomniało właśnie o nim. Czasem taka generalna świadomość marki wychodzi nawet poza te ramy i nazwa produktu zastępuje oryginalne słowa. Przykładem może być słowo „pampers” używane już nie tylko w kontekście produktów firmy Pampers, ale w odniesieniu do wszystkich tego typu pieluch innych marek czy choćby „adidasy”.

Oczywiście takie generalne budowanie świadomości marki nie jest w zasięgu każdego przedsiębiorstwa. Istnieje jednak jeszcze druga opcja – wspomagana świadomość marki. O ile pierwsze możliwość zarezerwowana jest raczej dla wielkich przedsiębiorstw czy naprawdę innowacyjnych produktów, to praktycznie każda firma jest w stanie wypracować wspomaganą świadomość. Cały sens sprowadza się do tego, by klient mający styczność z kilkoma nazwami czy logo, wybrał właśnie to należące do konkretnej firmy. Taka świadomość marki ma duże znaczenie właśnie w momencie, gdy kupujący stoi przed półkami sklepowymi, w otoczeniu konkurencyjnych produktów albo przegląda oferty w internecie.

Korzyści płynące ze świadomości marki

Po co budować świadomość marki? Odpowiedź niemal od razu się nasuwa. Kiedy klient znajduje się w sklepie i do wyboru ma 10 różnych produktów, musi jakoś podjąć decyzję. Czasami będzie kierował się ceną i wybierze najtańszą propozycję. Jeśli jednak zależy mu na niezawodności, jakości albo na tym, by produkt był jak najlepiej dopasowany do jego potrzeb, cena nie jest dobrym kryterium wyboru.

W takiej sytuacji najmniejsze ryzyko błędnie podjętej decyzji klient poniesie, wybierając produkt, który już jest mu znany. I chodzi tu zarówno o rozpoznawalne logo, jak i pewne wcześniejsze doświadczenia z marką. Może dana firma kojarzy mu się z jakością, ekologią albo innymi konkretnymi cechami? W takim wypadku odrzuci 9 pozostałych propozycji i bez dłuższego zastanawiania pójdzie do kasy. Jeśli uda się wypracować taką reakcję nie u jednego, ale u tysięcy klientów, może się to przełożyć na naprawdę duże zyski.

Świadomość marki jest też świetnym wyznacznikiem tego, czy podejmowane inicjatywy marketingowe rzeczywiście zdają egzamin. W sytuacji, gdy przedsiębiorca zauważy poprawę świadomości marki, wie, że jego kampania reklamowa w internecie czy inne podejmowane działania rzeczywiście mają sens. Jeśli natomiast nic się nie zmienia, może to być znak, że czas opracować nową strategię.

Jak zwiększyć świadomość marki?

Skoro wiadomo już, że świadomość marki ma duże znaczenie, to pozostaje jeszcze pytanie, jak ją budować. Zdecydowanie najlepszym sposobem będzie wdrożenie starannie zaplanowanego programu marketingowego. Strategię można opracować samodzielnie albo rozważyć zatrudnienie agencji marketingowej, która dzięki doświadczeniu przy realizacji podobnych przedsięwzięć będzie w stanie zaproponować odpowiedni plan działania.

Oczywiście warto przy tym pamiętać, że strategie marketingowe można podzielić na te krótko- i długoterminowe. Świadomość marki najlepiej budować, dzieląc swoje wysiłki między obie to możliwości, zamiast skupiać się tylko na jednej z nich. Taktyk na osiągnięcie celu jest kilka. Wśród nich znajduje się przede wszystkim:

One Ping

  1. Pingback:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *