Public relations stanowią ważny aspekt budowania wizerunku marki. PR pozwala na budowanie i utrzymywanie pozytywnych relacji biznesowych z sojusznikami oraz klientami. Decydując się na współpracę z agencją PR, możesz znacząco poprawić swoją pozycję na rynku. W jaki sposób? O tym poniżej.
Spis treści
Działania wewnętrzne i zewnętrzne
Choć wydawać by się mogło, że budowanie relacji z otoczeniem jest dla firmy najważniejsze, nie zawsze okazuje się to całkowitą prawdą. Oczywiście, działania mające na celu budowę spójnego wizerunku marki i nawiązanie relacji biznesowych oraz mające pomóc w zdobyciu kolejnych klientów, są bardzo ważne. Okazuje się jednak, że bez wewnętrznych działań PR, firma może naprawdę wiele stracić. Dlatego też agencja PR w równym stopniu skupia się na działaniach wewnętrznych i zewnętrznych.
Zaniedbując wewnętrzne relacje między szeregowymi pracownikami, kadrą zarządzającą, szefami poszczególnych działów i dyrektorami, narażamy firmę na negatywne konsekwencje. Mogą do nich należeć np. zmniejszenie się grona odbiorców i pogorszenie się reputacji firmy. Dobrze prowadzone wewnętrzne działania PR z pewnością poprawią atmosferę panującą w firmie, a także pozytywnie wpłyną na lojalność pracowników i ich zaufanie do szefostwa. Odpowiednia atmosfera i zaufanie są niezbędne dla poprawy wydajności pracy. Co więcej, pracownicy stają się bardziej lojalni wobec firmy, dla której pracują. Agencje PR pomogą opracować i wdrożyć odpowiednie strategie, które znacząco poprawią wewnętrzne relacje.
Działania zewnętrzne mają na celu zbudowanie siatki odbiorców i uzyskaniu wartościowych sojuszników biznesowych. To dzięki nim firma może poprawić swoją pozycją rynkową i dotrzeć do szerszego grona klientów. Można stwierdzić, że działania PR są niejako uzupełnieniem strategii marketingowej. Jeśli działania marketingowe realizowane są według dobrze opracowanej strategii, do pewnego stopnia to specjaliści od PR nadają kierunku działaniom promocyjnym.
Poszczególne działania agencji PR
Agencje PR zajmują się m.in. PR-em korporacyjnym. Jest to strategia pozwalająca na dotarcie do wszystkich grup odbiorców: pracowników, ekspertów, partnerów biznesowych i co najważniejsze – klientów. Celem działań należących do PR-u korporacyjnego jest budowanie i wzmacnianie wizerunku firmy, tak, żeby była ona wiarygodna dla odbiorców.
Z kolei PR produktowy skupia się na promowaniu konkretnej usługi lub produktu. Bardzo często wykorzystuje się go również do budowania wizerunku rynkowych nowości. Dalej mamy public affairs, który w pewien sposób przypomina PR korporacyjny. Jest jednak dużo subtelniejszy i kierowany do węższej grupy odbiorców. Działania z zakresu public affairs mają na celu wprowadzenie działań i strategii, które umożliwią rozwój firmy, np. poprzez nawiązanie współpracy z lokalnymi władzami.
Istnieje jeszcze PR kryzysowy. Specjaliści z tej dziedziny zajmują się opracowywaniem różnych scenariuszy, które pomogą firmie wyjść z kryzysowych sytuacji. Działania obejmujące PR kryzysowy pozwalają nie tylko pokonać kryzys i wyjść z niego obronną ręką, ale również zdobyć doświadczenie i uniknąć tego typu sytuacji w przyszłości.
Partnerem artykułu jest PR Calling – Agencja Public Relations.
Zobacz też:
Jakie narzędzia marketingowe warto zastosować w relacjach B2B?
2 komentarze
Dodaj odpowiedź