Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Jak zachęcić fanów do interakcji? Nieskomplikowana sztuka tworzenia wpisów na Facebooka

Jeszcze kilka lat temu fanpage można było „rozruszać” wpisami o porannej kawusi, radości ze zbliżającego się piąteczku, czy zdjęciem śmiesznego kota. Szybko jednak, zarówno dla fanów, jak i dla osób zajmujących się przygotowywaniem i publikowaniem postów, stało się jasne, że ta droga prowadzi donikąd, a na pewno nie zbyt daleko. Jaki jest bowiem sens śledzenia kilku profili różnych marek, jeśli na każdym z nich będzie kawa, tyle tylko, że w innych kubkach?

W ciągu ostatnich lat wymagania fanów, mających ogromny wybór kanałów, przez które mogą komunikować się z marką, znacznie wzrosły. Dziś oczekują oni, że czas, który spędzają na profilu danej marki czy fanpage’u o wybranej tematyce, będzie czasem efektywnym, wzbogacającym i dostarczającym im nowej wiedzy. Świadomość takiego stanu rzeczy mają również twórcy treści – dlatego o mocy content marketingu i celu publikowania wartościowych treści napisano już bardzo wiele. Czy jednak wszystko, co jest aktualnie potrzebne?

Osoby, które w swojej codziennej pracy zajmują się tworzeniem wpisów na potrzeby kanałów w social mediach, cały czas natrafiają na problemy przy tworzeniu takich postów, które wywołają reakcję, odpowiedź osób obserwujących stronę, a nawet dyskusję. Treści, które sprawią, że fani będą chcieli się nimi dzielić, przekazywać dalej, a także wracać do poszczególnych wpisów, czyli będą prawdziwie angażujące. I chociaż większość social media ninjów teoretycznie wie, że publikowany content powinien być zrozumiały, interesujący, pisany z konkretną intencją, stworzenie wpisu, który poruszy dziesiątki czy setki fanów, jest obecnie prawdziwą sztuką. Tymczasem publikowanie nawet najbardziej wartościowego merytorycznie materiału w social mediach nie ma sensu, o ile nie zostanie on zauważony przez fanów i nie wywoła ich reakcji.

W sytuacji, w której każda marka, sklep, producent czy organizacja prowadzi swojego fanpage’a, wyróżnienie się z tłumu i przyciągnięcie uwagi użytkowników platformy social mediowej wymaga ciężkiej pracy i pomysłów na wyjątkowe treści. Podstawą w tej sytuacji jest jasne określenie strategii prowadzenia profilu, grupy docelowej, sposobu i celu komunikacji oraz tematyki wpisów.

Na końcu pojawia się jednak pytanie, w jaki sposób komunikować się z fanami i osobami zgromadzonymi w naszej społeczności, aby chcieli nam odpowiadać i z zainteresowaniem śledzili kolejne wpisy? Jak sprawić, aby świetne merytorycznie, zgodne z tematyką profilu posty wywoływały reakcje fanów i były przekazywane dalej? Przede wszystkim warto zdać sobie sprawę, że oczekiwania fanów zmieniły się w ostatnich latach.

Dziś każdy z nas bombardowany jest informacjami różnej treści z każdej strony. Czas, jaki spędzamy na przeglądaniu social mediów, wydłuża się, ale zmienia się sposób, w jaki „konsumujemy” zamieszczane tam treści. Nadal głównym celem korzystania z portali społecznościowych jest interakcja – ze znajomymi, rodziną, współpracownikami, a także z markami. Biorąc jednak pod uwagę ogrom treści, jakie są nam serwowane, obecnie liczy się przede wszystkim zwięzła forma, umożliwiająca przyswojenie maksymalnej ilości informacji w jak najkrótszym czasie.

  • Komunikacja wprost – zwięźle i zrozumiale

Przed rozpoczęciem pisania i planowania postów warto przypomnieć sobie wpisy z innych profili, które wzbudziły duże zaangażowanie fanów. Czy były to elaboraty, czy raczej krótsze teksty, proste hasła? Długimi tekstami komunikują się ze swoimi fanami na przykład blogerzy – ich fani oczekują tekstów pisanych w konkretnym stylu, odpowiednim językiem, bo właśnie ze względu na to śledzą ich aktywność w social mediach (choć i to powoli się z zmienia wraz z kolejnymi pokoleniami i ich sposobami na konsumowanie różnego rodzaju treści). Inaczej jest jednak w przypadku marek, profili tematycznych, stron poświęconych jednemu zagadnieniu czy pasji. W trybie odkrywania, w jakim większość z nas korzysta na co dzień z Facebooka, ważny jest bezpośredni kontakt ze znajomymi, szybkie informacje o najważniejszych wydarzeniach. Dlatego w komunikacji z fanami ważny jest zwięzły komunikat. Długi tekst sugeruje czytelnikowi, że będzie się on musiał skupić np. przez 5 minut, odstraszając go w ten sposób – szczególnie, jeśli przegląda on news feed np. podczas czekania w kolejce czy korzystania z komunikacji miejskiej.

  • Liczy się pierwsze wrażenie

Niemniej ważny, niż treść komunikatu, jest jego wygląd. Szczególnie, jeśli mamy do przekazania naszym fanom kilka informacji, czy chcemy coś podkreślić, warto zadbać o stronę wizualną wpisu, stosując chociażby wypunktowania czy odstępy.

Platformy social media dają twórcom treści ogromne możliwości. Jedną z nich jest duży wybór emotikon, które urozmaicają wygląd tekstu, ale też mogą podkreślić jego treść. Warto jednak, stosując emoji, pamiętać o umiarze. Zbyt duża liczba obrazków szybko bowiem może sprawić, że nawet wpis o wysokiej zawartości merytorycznej będzie wyglądać infantylnie i niepoważnie. Warto również pamiętać, że ikony emoji mają być urozmaiceniem komunikacji, a nie jej główną formą.

O wyglądzie całego wpisu decydują również linki, zawarte w treści. Jeśli planujemy w naszym wpisie zawrzeć ich kilka, pamiętajmy, aby najpierw je skrócić i w takiej formie umieścić na platformie.

  • Zadbaj o wiarygodność – postaw na naturalność, a nie stockowość

Na Facebooku, wpisy które zostały opatrzone zdjęciem lub grafiką, generują średnio ponad 2 razy większe zaangażowanie, niż posty składające się wyłącznie z tekstu[1]. Ludzki mózg przetwarza grafikę nawet 60 tys. razy szybciej, niż słowa pisane[2]. Dlatego zawsze warto jest wzbogacić swoje wpisy contentem wizualnym. Dobór zdjęcia jest niezwykle ważnym krokiem – ładne zdjęcie dobrej jakości znacznie podnosi zainteresowanie treścią. Zdecydowanie lepszym wyborem są jednak zdjęcia naturalne, nawet zrobione smartfonem, niż sztywne fotografie stockowe – tym bardziej, że niektóre z nich, te najbardziej rozpoznawalne, już stały się podstawą wielu memów. Odbiorcy wierzą, że osoba odpowiedzialna za prowadzenie danego profilu przygotowuje wpisy specjalnie dla nich, będąc ekspertem w danym temacie i jego pasjonatem. Uzupełnianie postów zdjęciami, które można znaleźć w wielu innych miejscach w Internecie, obniża wiarygodność profilu – szczególnie, jeśli chcemy przekonać użytkowników, że faktycznie znamy dane zagadnienie z doświadczenia, a nie tylko je opisujemy

  • Zachęcaj do rozmowy, nie tylko do słuchania

Profil na platformie takiej, jak Facebook, powinien przede wszystkim służyć komunikacji – oznacza to nie tylko mówienie do fanów, ale przede wszystkim słuchanie ich i reagowanie na to, co i jak piszą. Dlatego nawet w krótkich wpisach warto zachęcać odbiorców, aby wyrazili swoje zdanie, podzielili się swoimi doświadczeniami, czy po prostu dali znać, czy zgadzają się z prezentowaną treścią, czy nie. Należy zachęcić ich do interakcji.

jak tworzyć posty na fb, social media

 

jak tworzyć posty na fb, social media

Zachęta do wypowiedzi, zadawanie pytań, mają wpływ nie tylko na większe zaangażowanie i reakcje na wpis. Rozmowa z odbiorcami to również sposób na zdobycie pomysłów do publikowania treści. Od kogo, jeśli nie od nich, można najlepiej dowiedzieć się, jakie zagadnienia ich interesują, na jakie problemy poszukują rozwiązania? Słuchając odbiorców swojej strony jesteśmy w stanie dostosować język komunikacji do tego, jakim oni się posługują, sprawiając tym samym, że publikowane treści będą dla nich bardziej przystępne, interesujące i naturalne.

  • Opis i początek video to klucz do zainteresowania nim widzów

Ilość postów z video na Facebooku wzrosła aż o 75%[3] zaledwie w ciągu roku. Twórcy platformy już od jakiegoś czasu deklarują, że to właśnie jest format, który najbardziej chcą rozwijać – za słowami idą chociażby inwestycje we współpracę z influencerami, którzy mają promować video na swoich kanałach. Jednocześnie to właśnie filmy generują ogromną część całego zaangażowania fanów[4], a informacje zaprezentowane w krótkim video są lepiej przyswajane, niż te zawarte w postach tekstowych czy graficznych[5]. Początek filmu decyduje o tym, czy użytkownicy będą chcieli go obejrzeć do końca – dlatego warto na wstępie zaprezentować w maksymalnym skrócie najważniejsze informacje z treści materiału lub na tyle zaciekawić i zaintrygować widza, by chciał zobaczyć resztę. Sam film jednak nie wystarczy. Zawsze umieszczając taki materiał na platformie, warto jest dodać krótki opis, zawierający słowa-klucze, które pozwolą odbiorcom zorientować się, czego dotyczy materiał.

  • Zrób research!

Właściwie wydawać by się mogło, że sprawdzenie treści wpisu czy pochodzenia używanej fotografii jest rzeczą oczywistą. A jednak dochodzi do takich sytuacji, jak ta z 2015 roku, kiedy na fanpage’u Żytniej Extra pojawiło się zdjęcie grupy manifestujących, uciekających przed ZOMO, w Lublinie w 1982 roku, z podpisem sugerującym, że mężczyźni wracają z imprezy. Tego typu „wpadka” nie ominęła również chociażby lotniska Luton, które w pozornie zabawnym wpisie dotyczącym śnieżnej pogody umieściło zdjęcie z wypadku samolotu, w którym zginął mały chłopiec. Takie kryzysy ciągną się za markami latami i co jakiś czas ktoś o nich przypomina, dlatego naprawdę przed kliknięciem „Udostępnij teraz” warto jest przeprowadzić mały research w Google i upewnić się, że nie grozi nam wizerunkowa gafa.

Aby odnieść sukces, nie trzeba wymyślać koła od nowa

Wartościowy content pozwala markom wyróżnić się z tłumu i sprawić, że fani będą chętnie wracać na fanpage’a promowanej marki. Tworząc jednak wpisy na taką platformę, jak Facebook, oprócz wartości merytorycznej trzeba mieć na uwadze specyfikę tego, jak użytkownicy z niej korzystają – licząc na szybkie budowanie relacji, proste wyrażenie własnego zdanie i zaspokojenie wiedzy. Tak jak w życiu, również w social mediach najczęściej sprawdzają się proste rozwiązania, oczym świadczyć mogą poniższe przykłady.

Podstawą popularności i dużego zaangażowania fanów największego polskiego fanpage’a w kategorii Żywność[6] –  Pyszności, są krótkie filmy z przepisami. Dzięki temu, że w treści video najważniejsze informacje prezentowane są w formie tekstu, materiały przygotowane są do odtwarzania bez dźwięku. Przeciętny materiał nie trwa dłużej, niż półtorej minuty, a każdy opatrzony jest krótkim opisem, zawierającym kluczowe informacje dotyczące treści. Miesięcznie proste przepisy z tej strony docierają organicznie nawet do kilku milionów użytkowników Facebooka. A ci bardzo chętnie dzielą się swoimi sukcesami  (bądź „sukcesami” 😉 ) kulinarnymi, prezentując chociażby zdjęcia własnych potraw w komentarzach.

jak tworzyć posty na fb, social media

 

jak tworzyć posty na fb, social media

Dość prosty sposób na budowanie zaangażowania fanów ma chociażby Spotify – duża część contentu na fanpage’u tej aplikacji do słuchania muzyki, to po prostu pytania o ulubiony cover czy soundtrack filmowy. Opublikowany w okolicach Walentynek wpis z pytaniem o to, któremu muzykowi fani wyznaliby miłość, sprowokował ponad 1200 komentarzy. Dla wielu odpowiedź na pytanie była prosta, ale chcieli się nią podzielić z innymi, poznać ich zdanie i zobaczyć, czy ich odpowiedź spotka się z aprobatą, wyrażoną lajkami.

Podobny zabieg zastosowano również na fanpage’u płockiej Galerii Wisła. Krótka informacja o tym, że do budynku handlowego można wchodzić z psami, a przy Punkcie Obsługi Klienta będzie na pupila czekać miska z wodą, wywołała ponad 870 komentarzy i niemalże 500 reakcji. Dlaczego? W nawiązaniu do tematyki postu fani profilu zostali poproszeni o wklejenie zdjęcia swojego psa w komentarzu.

Powyższe przykłady pokazują, że przy tworzeniu contentu na fanpage liczy się przede wszystkim pomysł. Czasami jednak nie trzeba wynajdować koła od nowa, wystarczy przygotowywać materiały zgodne z tematyką strony, rozrywkowe, pozwalające fanom dzielić się swoją wiedzą, zdaniem czy opowiadać o swoich upodobaniach, ale przede wszystkim takich, które do nich trafiają.

Autor: Damian Defratyka – założyciel i prezes we killed tv oraz Grupy Popularne Specjalista branded content i influencer marketingu. Świat mediów społecznościowych zna od podszewki. Jest założycielem i prezesem we killed tv oraz Grupy Popularne. Grupa Popularne to spółki prywatne prowadzące działalność mediową i wydawniczą, która jest właścicielem m.in. takich marek jak Pyszności i Popularne. we killed tv to powołany niedawno startup, który ma zrewolucjonizować rynek reklamy video w Polsce, a wkrótce również na świecie.

we killed tv to nowoczesna grupa mediowa, posiadająca kilkanaście tematycznych kanałów online,wokół których skupione są wielomilionowe społeczności. Umożliwia lokowanie produktów w treściach video i inne formy promocji marek, realizowane w sposób niedostępny dotychczas na rynku. Firma oferuje kompleksowe kampanie reklamowe i promocyjne, bazujące na branded content, obejmujące pomysł i kreację, produkcję (przede wszystkim contentu video) oraz ich kompleksową emisję we wszystkich swoich kanałach, takich jak: Pyszności, Popularne, 5 minut dla zdrowia, Partyshaker, Genialne, Nauka jest niesamowita, Kochamy Zwierzaki, Zdrowe Plecy, Fit, Junior, Słodkości, Cześć Piękna czy Mega Mama, które co miesiąc osiągają kilku- a nawet kilkunastomilionowe zasięgi organiczne. we killed tv to lider raportów Sotrendera w wielu kategoriach.

Dowiedz się więcej: https://wekilledtv.pl

 

[1] https://blog.hubspot.com/marketing/visual-content-marketing-strategy

[2] http://contentmarketing.com/2016/09/12/text-vs-visuals-the-advantages-of-each-in-content-marketing/

[3] https://mediakix.com/blog/facebook-video-statistics-everyone-needs-know/

[4] https://www.newswhip.com/2019/02/top-facebook-videos/

[5] https://www.popvideo.com/blog/looking-at-the-facts-why-video-content-has-the-highest-retention-rate

[6] Facebook Trends Polska Czerwiec 2019, Sotrender

Dodaj komentarz