W dobie wszechobecnego internetu wiele biznesów funkcjonuje tylko online. A to sprawia, że rozpoczęcie działalności jest łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Co więcej, wraz z przejściem wielu biznesów do internetu, zapotrzebowanie na niektóre zawody rośnie. Sprzedaż online przeżywa właśnie swój prawdziwy rozkwit, a co za tym idzie, potrzebna są osoby, które pomogą przedsiębiorcy opracować strategię i wdrożyć konkretne rozwiązania. Własna agencja marketingowa wydaje się więc dobrym pomysłem.
Spis treści
Czego trzeba, by zacząć?
Jeśli masz doświadczenie w sprzedaży, sporą wiedzę z zakresu marketingu i chęć, by być swoim szefem, własna agencja marketingowa może być dobrym pomysłem. Zapotrzebowanie na tego typu usługi jest wysokie, ale nie brak także ostrej konkurencji. Zanim więc zaczniesz, musisz zwrócić uwagę na kilka aspektów, a przede wszystkim mieć konkretny plan. Realizując go krok po kroku, możesz sprawić, że droga od założenia firmy do zdobycia pierwszych klientów będzie prostsza.
Sprecyzuj obszar działalności agencji
Przeglądając oferty różnych agencji, możesz łatwo zauważyć, że ich propozycje nieco się od siebie różnią. Wprawdzie nie brak też takich z pełnym wachlarzem usług – to już jednak całkiem spore firmy zatrudniające wielu pracowników, dzięki czemu mogą mieć specjalistów w każdej obsługiwanej przez siebie dziedzinie. Oczywiście Twoja własna agencja marketingowa kiedyś też może stać się sporym biznesem. Zwykle zaczynasz jednak jako jednoosobowy przedsiębiorca. Nie możesz być więc ekspertem od wszystkiego. Masz za to do wyboru kilka możliwości:
SEO
to na pewno istotna część działalności w internecie. Wiedząc, jak dobierać słowa kluczowe i umiejętnie wplatać je w tekst, możesz budować ruch organiczny i zwiększać swoją widoczność. Oczywiście do tego niezbędna jest wiedza z zakresu pozycjonowania, umiejętność obsługiwania przydatnych narzędzi i ciągłe aktualizowanie swojej wiedzy, bo algorytmy są stale aktualizowane
Social Media Marketing
niektórzy klienci decydują się na zatrudnienie agencji marketingowej, która rozwinie ich działalność w mediach społecznościowych, umocni relacje, zadba o budowanie świadomości marki czy umacnianie pozytywnego wizerunku w sieci. Facebook, Twitter czy YouTube wyposażone są w narzędzia analityczne, dzięki którym Twoja własna agencja marketingowa może prowadzić bardziej efektywne strategie dla swoich klientów
Marketing treści
tego rodzaju działania opierają się na tworzeniu wartościowych treści, które angażują dotychczasowych odbiorców i przyciągają kolejnych. Marketing treści można prowadzić nie tylko, planując wpisy na firmowym blogu, ale także przygotowując atrakcyjne firmy czy newsletter
Influencer marketing
to obecnie jedno z najbardziej efektywnych narzędzi marketingowych. Influencerzy w ostatnich latach zyskali na znaczeniu i potrafią przynieść niejednej firmie spore zyski. Działalność agencji specjalizującej się w influencer marketingu opiera się na wyszukiwaniu osób najbardziej odpowiednich do współpracy i przekształcanie ich w ambasadorów konkretnej marki.
Biznes marketingowy w pojedynkę?
Jeśli masz wszystkie niezbędne umiejętności, by zacząć, własna agencja marketingowa prowadzona samodzielnie oczywiście nie będzie złym rozwiązaniem. Pomyśl jednak, czy nie lepiej zwiększyć potencjał, współpracując z inną osobą.
Oczywiście na start chcesz uniknąć dodatkowych kosztów, więc zatrudnienie pracownika nie wchodzi w grę. Nie zapominaj jednak, że zamiast tego możesz znaleźć partnera biznesowego! Wspólnie zawiązując spółkę, będziecie dzielić odpowiedzialność, koszty i obowiązki. Zwiększa się też wasz potencjał. Inne spojrzenie na tę samą sytuację często pozwala znaleźć możliwie najlepsze rozwiązanie.
Oczywiście współzałożycielem powinien być ktoś, kto podziela Twoją wizję i z kim dobrze Ci się współpracuje. Połączenie dwóch różnych doświadczeń, kreatywnych umysłów i umiejętności zwiększy wasze szanse na odniesienie sukcesu. Nie oznacza to jednak, że jeśli nie masz nikogo do współpracy, musisz zrezygnować z własnej agencji.
Jeśli dysponujesz dostatecznymi umiejętnościami, zacznij od jednoosobowej działalności. Jeśli z czasem okaże się, że potrzebujesz współpracownika czy osób pod Twoim kierownictwem, zawsze możesz znaleźć je później, gdy agencja będzie się rozwijać.
Nie musisz rzucać się na głęboką wodę
Może masz w głowie pomysł na własną agencję marketingową, ale z drugiej strony obawiasz się, że nie uda Ci się zdobyć klientów i biznes nie wypali? To nie powód, by nie spróbować! Nikt nie każe Ci jednak od razu rzucać wszystkiego i skupiać się na samej agencji.
Możesz przecież wciąż pracować na etacie, a agencję rozwijać „na boku”. Dzięki temu nie będziesz się obawiać o swoją przyszłość finansową. Jeśli coś pójdzie nie tak – po prostu zrezygnujesz. A jeśli odniesiesz sukces, stopniowo przejdziesz z pracy na etacie na własną działalność.
Oczywiście to będzie wymagać od Ciebie sporo wyrzeczeń. Żeby takie rozwiązanie w ogóle przyniosło efekty, popołudnia, a nawet weekendy musisz poświęcić swojemu początkującemu biznesowi. Upewnij się, że masz wystarczająco motywacji i jesteś w stanie zorganizować się tak, by w czasie wolnym zrobić jak najwięcej.
Ilu klientów potrzebujesz na początek?
Dobra wiadomość jest taka, że czasem, by biznes ruszył, wystarczy już jeden klient. Ale oczywiście nie byle jaki, tylko ktoś „duży”. Może Ci się wydawać, że nie masz szans bez doświadczenia na rynku. Ale przecież tak naprawdę nie ma znaczenie, jak długo Twoja własna agencja marketingowa funkcjonuje na rynku.
Klientowi zależy na efekcie końcowym, a nie na zapisach w Twoim portfolio. Jeśli jesteś więc w stanie pomóc dużej firmie, zaproponować jej świeże podejście marketingowe i skuteczną strategię, nie bój się próbować. Ograniczanie się na starcie jedynie do małych zleceń tylko dlatego, że nie masz na koncie wielu zrealizowanych zleceń, to duży błąd. Jeden duży klient może otworzyć Ci drogę do sporych zarobków i zapewnić prestiż.
Najpierw naucz się sprzedawać siebie
Zanim zadbasz o marketing jakiejkolwiek firmy, zatroszcz się o własną sprzedaż. W końcu żeby w ogóle utrzymać się na rynku, Ty i Twoja agencja musicie być zauważalni. Nie koncentruj się więc tylko na realizacji pierwszych zleceń. Dbaj też o to, by coraz więcej osób dowiadywało się o Twoim istnieniu.
Po pierwsze, zyskując widoczność w internecie, udowadniasz w najlepszy możliwy sposób, że rzeczywiście znasz się na swojej pracy. Po drugie – nawet jeśli jesteś ekspertem w swojej dziedzinie, to póki nikt o Tobie nie wie, nie zarobisz i nie będziesz się rozwijać. Zdobywaj więc klientów i zwiększaj sprzedaż, by w przyszłości pomóc osiągać te same cele osobom, które postanowią Cię zatrudnić.
Zobacz też: