Obecnie chyba już nikt nie wyobraża sobie prowadzenia biznesu online bez obecności w mediach społecznościowych. Konta na Instagramie i LinkedIn, kanał na YouTube albo firmowy profil na Facebooku to obecnie siła napędowa wielu działalności, sposób na dotarcie do większej liczby klientów i budowania więzi z odbiorcami. A jak czerpać największe korzyści z takiej aktywności? Tym właśnie zajmuje się marketing w social media.
Czym jest social media marketing?
Social media marketing czy – mówiąc po polsku – marketing w mediach społecznościowych to nic innego jak wykorzystywanie social media do prowadzenia działań marketingowych. Może to oznaczać np.:
- promowanie produktów lub usług,
- budowanie zaangażowanej społeczności,
- zdobywanie nowych klientów,
- zwiększanie ruchu na stronie,
- budowanie świadomości marki,
- pozyskiwanie leadów.
…i wiele innych. Rzadko kiedy bowiem działalność w mediach społecznościowych skupia się tylko na jednym z tych celów.
Czy marketing w social media jest skuteczny?
Odpowiedź na to pytanie raczej nikogo nie zaskoczy: tak!
Po pierwsze, gdyby tak nie było, firmy nie poświęcałyby tyle czasu, budżetu i energii w rozwijanie swoich kont w mediach społecznościowych.
Co jednak ważniejsze, media społecznościowe to miejsce, w którym obecna jest znaczna większość osób z grupy docelowej. To sprawia, że przy wykorzystaniu profilów w social media znacznie łatwiej można do tych ludzi dotrzeć. Poza tym jest to prostsze. Media społecznościowe mają to do siebie, że skracają dystans. A kiedy potencjalny klient czuje się bliżej produktu i całej marki, łatwiej o jego zaangażowanie.
Jak stosować skuteczny marketing w mediach społecznościowych?
1. Dobra znajomość odbiorców i swojej firmy to podstawa
Jak zawsze, gdy chodzi o sprzedaż i promocję swojej oferty, nie obędzie się bez stworzenia odpowiedniej strategii marketingowej.
Punktem wyjścia powinno być oczywiście poznanie swoich odbiorców (potencjalnych klientów) – ich przyzwyczajeń, preferencji. Potem warto zastanowić się nad własnymi produktami, przekazem firmy itp. Na tej podstawie można ustalić, które platformy będą najlepsze do promowania swoich usług.
Dobry marketing w social media to nie tylko ten skuteczny, ale przede wszystkim skoncentrowany na efektywnych działaniach. Po co angażować się w prowadzenie zarówno profilu firmowego na Facebooku, jak i konta na Instagramie, jeśli tylko ten pierwszy przynosi duże korzyści? Czy nie lepiej w takim przypadku porzucić drugą platformę i całą swoją energię skupić na działalności Facebookowej?
Dobór odpowiedniej platformy będzie mieć więc znaczenie. Zdecydowanie nie ma też co rozmieniać się na drobne. Znacznie lepiej skupić się na jednej/ dwóch platformach pozwalających osiągnąć maksymalne korzyści niż chwytać się każdego rozwiązania (i tym samym żadnego konta tak naprawdę nie prowadzić dobrze).
2. W jaki sposób będzie mierzona skuteczność?
Skąd wiedzieć, czy social media marketing przynosi efekty? Na to pytanie odpowiedź trzeba znać jeszcze przed podjęciem jakichkolwiek działań. Bez tego nie sposób będzie ocenić, czy stosowana strategia działa.
W tym miejscu warto przyjrzeć się temu, jakie wskaźniki rzeczywiście będą dobre. Można np. łatwo zdobyć wielu obserwatorów (po prostu ich kupując), ale czy to pozwoli zyskać wielu nowych klientów? Można też wstawić śmiesznego mema, który zyska mnóstwo reakcji, ale czy to przełoży się na większą sprzedaż?
Właśnie dlatego tak duże znaczenie ma ustalenie odpowiedniego wyznacznika – takiego, który będzie pozwalał dokonać realnej oceny skuteczności marketingu. Może to być np. zasięg, zaangażowanie albo polubienia organiczne.
3. Tylko unikalne, angażujące treści
W prowadzeniu konta w mediach społecznościowych nie chodzi o samą obecność w sieci. Taka aktywność ma się przełożyć na konkretne efekty. Żeby tak się stało, odbiorców nie można karmić byle czym. Trzeba serwować im unikalne, angażujące treści.
To oznacza, że należy:
- ciągle zastanawiać się, co może zainteresować odbiorców (czytać wiadomości i komentarze, pamiętać o realnych problemach i potrzebach),
- stawiać na jakość, a nie ilość (w dobie tylu informacji na wyciągnięcie ręki słabe albo przeciętne treści się nie obronią),
- zastanawiać się, czy prezentowane treści są zgodne z marką i jej ofertą,
- przeprowadzać badania rynkowe (w zależności od grupy docelowej zupełnie inne treści mogą spełniać wymóg „angażujących”).
4. Znajomość konkurencji
Warto obserwować też poczynania konkurentów. Lepiej uczyć się na czyichś błędach niż na swoich. Poza tym może być to świetne źródło inspiracji do tworzenia kolejnych treści – wystarczy podpatrzeć, w których miejscach konkurencyjna firma ma pewne luki contentowe i wypełnić je własnymi treściami. To doskonały sposób, by przyciągnąć do siebie nowych odbiorców!
Analiza konkurencji pozwala też zauważyć działania, które przynoszą efekty i które warto wdrożyć w swojej strategii marketingu w social media. Najlepiej patrzeć na tych, którzy są już krok dalej i zastanawiać się, jak można dotrzeć do tego samego punktu.
5. Bez analizy się nie obejdzie
Analiza to podstawa! Bez niej trudno mieć jakiekolwiek pojęcie, czy marketing w social media w ogóle przynosi efekty. Trudno przecież wtedy zauważyć punkty do poprawy i elementy, które mają największy potencjał. A przecież tylko posiadając tę wiedzę, można usprawniać wszystkie procesy, eliminować nieefektywne działania i osiągać kolejne mniejsze cele, cały czas pnąc się w górę. Właśnie dlatego żaden przedsiębiorca, który chce działać świadomie, nie może obyć się bez regularnej analizy swojej strategii.

