Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Czym jest buzz marketing i jak można go wykorzystać do zwiększenia sprzedaży?

buzz marketing

Wiele firm coraz częściej rezygnuje ze standardowych działań marketingowych, a przynajmniej uzupełnia je o dodatkowe działania, które znacznie różnią się od tradycyjnej reklamy. Nie bez powodu – standardowe banery czy hasła reklamowe są mniej skuteczne niż inne, bardziej subtelne działania. Wśród nich dużą rolę odgrywa buzz marketing nazywany inaczej marketingiem szeptanym.

Czym jest buzz marketing?

Marketing szeptany pozwala przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów w nienachalny sposób i sprawić, że rozmowa o marce, produkcie czy usłudze nie będzie im się wydawać zwykłą reklamą, a ciekawą historią. Tę metodę pozyskiwania klientów wykorzystuje się przede wszystkim na forach czy w innych miejscach, w których użytkownicy dzielą się swoimi opiniami. Oczywiście nie każde takie działanie przyniesie spektakularne efekty. Buzz marketing musi mieć odpowiednią jakość, a więc być skuteczny i angażujący. Tutaj nie sprawdzi się więc ani profesjonalne słownictwo, ani zbyt wiele zachwytów nad ofertą. Wszystko sprowadza się do „szumu”. Ważne, by treść wyglądała naturalnie i budziła zaufanie. Jeśli tak będzie, marketing szeptany może przynieść wiele korzyści. Wywoła dyskusje, wzbudzi zainteresowanie wśród odbiorców i sprawi, że potencjalny klient zechce dowiedzieć się więcej o marce czy konkretnym produkcie. Co więcej, możliwe jest nawet, że będzie rozpowszechniał te informacje dalej, tym samym przyciągając kolejnych klientów.

Dlaczego buzz marketing jest taki skuteczny?

Skuteczność buzz marketingu nie powinna być niczym zaskakującym, bo swoje podłoże znajduje on w mechanizmach psychologicznych. Nie jest tajemnicą, że najchętniej sięgamy po produkty marek, które są nam znane (właśnie dlatego efekt czystej ekspozycji ma duże znaczenie), ale też po te rekomendowane przez inne osoby (stąd często wykorzystuje się infulencer marketing na Instagramie czy Facebooku). Co jednak, gdy nie zna się marek oferujących dany produkt, a żaden znajomy nie jest w stanie polecić konkretnego rozwiązania? Wtedy wiele osób wpisuje w wyszukiwarkę hasła takie jak „produkt X opinie” czy „najlepszy produkt X”. Opinie innych użytkowników, nawet tych nieznanych, mogą okazać się przydatne i pomóc podjąć właściwą decyzję sprzedażową. I właśnie tutaj jest miejsce na tworzenie komunikatów z wykorzystaniem buzz marketingu. Tym bardziej, że dla użytkowników najbardziej wiarygodne są właśnie portale społecznościowe czy fora dyskusyjne.

Jak prowadzić buzz marketing?

Skoro wiadomo już, że marketing szeptany ma wiele zalet, to pozostaje jeszcze pytanie, jak skutecznie wykorzystać go w swojej firmie. Przede wszystkim należy skoncentrować się na ludziach, a nie na produkcie. W końcu podejmowane działania mają w niczym nie przypominać reklamy. W przeciwnym razie buzz marketing może przynieść więcej szkody niż pożytku. Właśnie dlatego należy skupić się na potrzebach, pragnieniach czy zainteresowaniach grupy docelowej, o produkcie wspominając nieco mimochodem. Inną strategią buzz marketingu może być także łamanie tabu, wykorzystanie humoru w rozmowie czy stworzenie wrażenia rozpowszechnienia jakiejś tajemnicy.

Niektóre duże marki wykorzystują buzz marketing także w inny sposób – wywołując oburzenie czy poruszenie. Przykładem może być chociażby reklama coca coli, w której firma przyznała, że spożycie napoju sprzyja otyłości. Dużą dyskusję wywołała też reklama z Ronaldinho, który w butach Nike wykonywał różne piłkarskie sztuczki. Przez długi czas w internecie zastanawiano się nad tym, czy rzeczywiście piłkarz posiada takie umiejętności, czy była to tylko kreacja reklamowa. W obu przypadkach efekt został osiągnięty – reklama była przedmiotem wielu rozmów i kolejne osoby przekazywały ją dalej swoim znajomym czy innym internautom.

Buzz marketing może się okazać bardzo skutecznym narzędziem, ale tylko pod warunkiem, że jest umiejętnie stosowany. Właśnie dlatego bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia lepiej nie podejmować tego typu działań na własną rękę. Intuicyjne działanie może sprawić, że marketing szeptany zamiast zwiększyć sprzedaż tylko ją obniży. Z tego powodu wielu przedsiębiorców decyduje się na zatrudnienie agencji marketingowej. Niektóre z nich specjalizują się także w buzz marketingu. Dzięki odpowiednim narzędziom potrafią dobrać strategię do marki i grupy docelowej, a przede wszystkim posiadają doświadczenie w tworzeniu komunikatów, które będą wiarygodne i skłonią potencjalnych klientów do działania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *