Wielu ludzi odwiedza stronę internetową, by ostatecznie nie podjąć żadnego działania. Nie zmienia to jednak faktu, że z jakiegoś powodu zdecydowali się zajrzeć na daną witrynę. Warto to wykorzystać i popchnąć ich do konkretnego działania, wykorzystując odpowiednie reklamy. Tu właśnie wkracza pojęcie remarketingu. W takim razie czym jest remarketing i jak można go wykorzystać w swoim biznesie?
Spis treści
Czym jest remarketing?
Remarketing to metoda docierania do potencjalnych klientów, którzy znaleźli się na danej stronie internetowej, ale ostatecznie nie dokonali konwersji. Warto też zaznaczyć, że konwersja to nie zawsze złożenie zamówienia. Może polegać także na uzupełnieniu formularza kontaktowego, wypełnieniu ankiety czy zapisaniu się na newsletter.
Obojętnie jednak, jak w danym przypadku ma być rozumiana konwersja, to cel remarketingu zawsze będzie ten sam – ponownie zaangażować takie osoby, by jednak podjęły działanie. A naprawdę jest o co walczyć, bo szacuje się, że od 70% do nawet 96% osób odwiedza stronę internetową tylko po to, by zaraz opuścić ją bez podjęcia jakiegokolwiek działania.
Działanie remarketingu opiera się na wdrożeniu odpowiedniego skryptu, który zapisze cookie u osób odwiedzających stronę. Na tej podstawie będzie można następnie dopasować reklamy do użytkownika zainteresowanego konkretną częścią oferty.
Czy remarketing w ogóle ma sens?
Skoro wiadomo już, czym jest remarketing i że skupia się na dostosowywaniu reklam do użytkownika, to na tym etapie mogą pojawić się wątpliwości. W końcu tak wiele mówi się o tym, że współcześni użytkownicy ignorują reklamy, bo są nimi już tak przytłoczeni. Nie wspominając już o tym, że ogromny procent użytkowników korzysta z wtyczek blokujących reklamy w internecie.
To prawda, jednak do tych informacji trzeba dodać kontekst. Współcześni użytkownicy nie lubią reklam, ale takich, które są dla nich nieistotne. Badania Hubspot pokazały, że aż 77% osób wolałaby używać programu filtrującego reklamy zamiast całkowicie je blokować.
Wniosek wydaje się oczywisty – firma, która zdoła dopasować reklamy wprost pod preferencje potencjalnych klientów, nie musi się obawiać, że ci będą je całkowicie ignorować.
A jeśli te argumenty nie wydają się dostatecznie przekonujące, to warto posłużyć się danymi. Według Kimberly-Clark współczynnik konwersji dla osób otrzymujących reklamy w ramach remarketingu jest wyższy o 50-60%. Z kolei badania Digital Remedy pokazują, że reakcja na reklamę w ramach remarketingu wzrosła aż o 400%.
Jak korzystać z remarketingu w praktyce?
Czas na kolejne ważne pytanie – jak skorzystać z remarketingu, żeby rzeczywiście przyniósł dobre efekty?
Przede wszystkim trzeba zacząć od identyfikacji klientów, którzy spędzili czas na stronie i nie dokonali konwersji. Kolejnym krokiem będzie dopasowanie reklam w taki sposób, by promowały one produkty już wcześniej oglądane przez te osoby. Na tym etapie reklamy będą już spersonalizowane i dostosowane do zainteresowań odwiedzających stronę.
Z remarketingu firmy korzystają przede wszystkim w związku z końcową ścieżką klienta. Porzucanie koszyków nie należy do rzadkości i to właśnie na tym etapie można naprawdę wiele zdziałać.
Rodzajów remarketingu jest jednak kilka. Żaden z nich nie jest lepszy od pozostałych. Wiele zależy tu od konkretnej marki, jej oferty i specyfiki klientów. Te najbardziej znane to:
- Remarketing w ramach Google Ads – to sposób chętnie wykorzystywany przez marketerów. Polega na skonfigurowaniu kampanii Google Ads tak, by potencjalnemu klientowi spersonalizowane reklamy wyświetlały się w całej sieci Google.
- Remarketing w ramach social media – istnieje też możliwość skonfigurowania reklam displayowych na platformach społecznościowych, takich jak Facebook czy X. Biorąc pod uwagę, jak wiele osób korzysta z social media, jest to naprawdę skuteczny kanał do promowania swojej oferty.
- Remarketing e-mailowy – reklamy można też kierować do osób zapisanych na listę e-mailową. W ten sposób kampanie mogą być kierowane np. do osób, które otwierają wiadomości. Skoro to robią, już są potencjalnie zainteresowane ofertą. Teraz trzeba je nakłonić, by zrobiły ten ostatni krok, a więc podjęły ostateczne działanie.
- Remarketing w wyszukiwarce – istnieje też możliwość skierowania konkretnych reklam do osób, które korzystają z wyszukiwarki Google dla określonych haseł. W ten sposób można trafić do osób, które wyszukiwały konkretne produkty, zapoznały się z produktami konkretnej firmy, ale jeszcze nie odwiedziły witryny.