Czym powinien charakteryzować się dobry influencer? Czy profesjonalne i uczciwe podejście jest kluczem do sukcesu? A może to inne cechy dobrego influencera mają kluczowe znaczenie? Na co więc należy zwrócić uwagę, aby właściwie rozwijać swoją społeczność? I co pod uwagę biorą marki szukające wpływowych osób do współpracy?
Spis treści
Na czym polega współpraca influencerem?
Zanim jednak przejdziemy do omawiania najważniejszych cech influencera, warto zacząć od samej definicji influencer marketingu. W końcu współpraca z influencerem zawsze ma pomóc w realizacji konkretnych celów i to właśnie „cechy dobrego influencera” mogą pomóc te cele zrealizować.
Czym jest więc influencer marketing? To reklamowanie produktów i usług z udziałem osób znanych, głównie na kanałach w mediach społecznościowych. Może przybierać różne formy, zarówno dyskretnego lokowania produktu, jak i konkursów czy kampanii. Zawsze jednak opiera się na więzi społeczności z konkretnym twórcą – autorytetem, zaufaniem i poczuciem przynależności.
Najważniejsze cechy dobrego influencera – jakie cechy powinna mieć osoba wpływowa?
Zasięgi i rosnąca liczba obserwujących to wypadkowa na którą składa się osobowość, kreatywność czy transparentność twórcy. Nie każda osoba działająca w internecie odniesie duży sukces i nie każda będzie mieć duży wpływ na swoją społeczność. Istnieją jednak pewne cechy dobrego influencera, które zwiększają szansę powodzenia.
1. Silna osobowość
Jedną z najważniejszych cech twórcy jest osobowość, która wpływa na budowanie grupy obserwatorów. Liczy się to, co influencer publikuje i jak reaguje na komentarze. Marki szukają charakteru, który pasuje do ich produktu czy usługi, dlatego profil influencera powinien być zgodny z niszą, tematyką czy grupą docelową. Znaczenie ma jednak nie tylko to, o czym influencer mówi, ale też w jaki sposób to robi. Czy ma swoje wyróżniki? Jest charakterystyczny? Czy łatwo zapada w pamięć? To ważne czynniki z punktu widzenia marki chcącej nawiązać współpracę.
2. Kreatywność
Nieszablonowe myślenie to niewątpliwie cecha dobrego influencera. Konkurencja jest ogromna, tysiące twórców zabiega o uwagę. Dlatego należy dać odbiorcom coś kreatywnego – wysokiej jakości treść, która zainteresuje zarówno pod względem merytorycznym, jak i wizualnym. Doskonałym dowodem na to, że nawet skomplikowana treść podana w przystępnej formie budzi wielkie zaangażowanie, mogą być wyniki badań, z których wynika, że połowa polskich uczniów do pomocy w nauce wybiera influencerów.
Ciekawą tematykę, która przyciągnie obserwujących, można pokazać w różnorodny sposób. Warto poszukać czegoś, co pasuje do osobowości twórcy, ale też trafi do grona odbiorców.
3. Profesjonalizm
Marki poszukują twórców profesjonalnych, którzy rozumieją znaczenie pracy zespołowej. Są też w stanie sprostać wymaganiom konkretnych kampanii. Gotowość do pracy, szybkość czy niezawodność to cechy, które są pożądane. Warto wiedzieć, że niektóre firmy jasno określają swoje wymagania – nie są otwarte na sugestie. Dlatego profesjonalizm w takim przypadku stanowi bardzo ważną cechę dobrego influencera.
4. Spójność
Dobry twórca to osoba aktywna i konsekwentna, która utrzymuje zaangażowanie obserwujących. Inaczej mówiąc, liczy się regularne publikowanie i szybkość reakcji na komentarze. Przede wszystkim jednak influencer mający duży wpływ na swoich odbiorców to ten, któremu ci odbiorcy ufają. Właśnie dlatego powinien konsekwentnie wybierać współprace i polecać tylko te produkty i usługi, które są spójne z tworzonym contentem i w które influencer naprawdę wierzy. Dzięki temu zaufanie społeczności będzie większe, co przełoży się na dużą liczbę zamówień i większe zyski dla marki.
5. Uczciwość
Marki weryfikują podstawowe wskaźniki takie jak: całkowity zasięg, zaangażowanie czy średnia liczba komentarzy. Na nic zda się w takim przypadku, kupowanie fałszywych obserwujących. Dlatego tak ważną cechą dobrego influencera jest uczciwość i transparentność. Co więcej, firmy wybierają twórców, którzy mają zbudowaną społeczność i są autentyczni w odbiorze. Dzięki temu, mają świadomość, że ich produkty czy usługi będą rzetelnie przedstawione społeczności.