Odgórnie ustalany program nauczania, ławki w równych rzędach i odtwórcza wiedza. Kreatywność nie idzie w parze z tradycyjnym systemem nauczania, ale twórcy przewodnika „Design Thinking for Educators” przekonują, że ten stan rzeczy nie tylko można, ale trzeba zmienić.
Poradnik zawierający wskazówki, pozwalające wprowadzić metody Design Thinking do szkół i przedszkoli, został stworzona wspólnym wysiłkiem pracowników nowojorskiej szkoły Riverdale i agencji designerskiej IDEO. „Design Thinking for Educators” to blisko stu stronnicowy przewodnik zawierający rady i wskazówki dla nauczycieli pracujących w przedszkolach i szkołach powszechnych. Nadrzędna ideą, która w myśl poradnika ma przyświecać ich działaniom, powinna być idea Design Thinking, która, jak czytamy na stronie projektu, oznacza „pewność, że każdy może wziąć udział w tworzeniu lepszej przyszłości, a także odegrać aktywną rolę w procesie realizacji trudnych wyzwań”.
[youtuber vimeo=’http://vimeo.com/22570825′]
Treści zawarte w poradniku mają pomóc nie tylko w bardziej efektywnym i kreatywnym przekazywaniu wiedzy i prowadzeniu zajęć, ale również w organizowaniu otaczającej przestrzeni, relacji z władzami odpowiedzialnymi za edukację oraz rodzicami uczniów. Podręcznik można pobrać za darmo ze strony www.designthinkingforeducators.com, a zawarte w nim wnioski powstały na bazie doświadczeń nauczycieli oraz ludzi zajmujących się edukacją na innych polach.
Twórcy projektu opisali proces kreatywnej zmiany w pięciu punktach, które powinny wyznaczać drogę do realizacji celów:
- Odkrycie: określ swój cel i zanalizuj go
- Interpretacja: wykorzystaj zdobytą wiedzę i użyj jej, by wyznaczyć sposób działania
- Pomysł: określ, w jaki sposób chcesz wprowadzić działanie w życie
- Eksperyment: rozpocznij realizację celu
- Ewolucja: zmierz efekt swoich działań i zastanów się, w czym pomoże ci zdobyta wiedza
Proces kreacji powinien być partnerski. Nauczyciel może wskazać kierunek, ale uczniowie mają pełne prawo wyznaczyć własne sposoby dotarcia do celu. Na stronie projektu można znaleźć przykłady działań prowadzonych w zgodzie z ideą Design Thinkingu. Nowojorski nauczyciel postanowił zaaranżować klasę tak, by zapewniała uczniom możliwie najlepszy komfort przyswajania wiedzy. Kadra szkoły w Kalifornii postanowiła dostosować system nauczania do realiów XXI wieku i opracowała system, w którym uczeń jest nie tylko odbiorcą, ale również kreatorem wiedzy. Pracownicy szkoły w Maryland połączyli tradycyjny system nauczania z nowoczesnymi metodami zdobywania wiedzy za pośrednictwem internetu.
Szczegóły programu oraz poradnik „Design Thinking for Educators” są dostępne na stronie www.designthinkingforeducators.com.
Źródło: Design Thinking for Educators