Temat warsztatów jako jednej z form promocji firmy to część szerszego cyklu, w którym chcielibyśmy
przyjrzeć się różnym formom komunikowania usług czy produktów firmy w niestandardowy ale i
sprytny sposób. Startupy wyrastają jak grzyby po deszczu, nowe firmy tworzą się w szybkim tempie i
przedsiębiorczość, mimo raczej niesprzyjających warunków podatkowych w kraju nad Wisłą, kwitnie.
Nie trzeba nikomu tłumaczyć, że marketing i promocja są potrzebne. Jak mawiają niektórzy – firma
bez marketingu to jak puszczanie oczka do dziewczyny po ciemku. Duzi gracze kupują powierzchnie
reklamowe, odsłony i kliknięcia. Emitują banery, mailingi i inwestują w reklamę w wyszukiwarkach.
Co powinna zrobić mała firma? Jak się wypromować? W co inwestować i czy w ogóle?
Podpowiemy Wam kilka rozwiązań. Jeśli macie inne pomysły na smart promocję – piszcie do nas!
Dlaczego warsztaty?
Pomyśl o organizacji warsztatów jeśli lubisz dzielić się wiedzą. I jeśli masz się czym dzielić. W wielu firmach panuje przekonanie, że nie można zdradzać swojego know-how, jednak z naszego doświadczenia wynika, że nawet jeśli opowiesz o swoich rozwiązaniach innym, to nie oznacza, że zostaną one wykorzystane.
Jeżeli masz opory, nie lubisz wystąpień publicznych – lepiej pomyśl o innej formie promocji. Ale jeśli nie obce Ci
są prezentacje przed większym gronem, masz cierpliwość i poczucie misji – warsztaty mogą być dla
Ciebie idealnym sposobem na pokazanie się światu.
Czym chcesz się dzielić lub czego nauczać? Twoja firma wypracowała jakiś nietypowy, warty
podkreślenia sposób pracy, który chciałbyś dzięki warsztatom upowszechnić? Czy jesteś w jakiejś
dziedzinie specjalistą? A może powinieneś kogoś takiego zaangażować do współpracy? Jeśli masz
gotowe odpowiedzi na te pytania – wiele wskazuje na to, że warsztaty to dobry pomysł dla Ciebie.
Z głową!
Potraktuj warsztaty jako projekt. Podejdź do tego metodycznie i opracuj plan. I odpowiedz sobie na
pytanie co ma być celem warsztatów i trzymaj się tego w każdym kolejnym kroku.
Jeśli celem warsztatów ma być promocja twojej firmy/ usług/ kompetencji pamiętaj o tym, że żeby o
tobie mówili, wydarzenie to musi być wartościowe dla uczestników. Zatem – żeby dać korzyść sobie,
daj ją najpierw innym.
O tym, że skoro wydarzenie ma być promocją Twojej firmy, a więc w każdym aspekcie powinno o nim
dobrze świadczyć, pisać nie będziemy. Oczywista oczywistość. Jednym słowem: przyłóż się.
Unikalnie i oryginalnie.
Przejrzyj wydarzenia, które dzieją się w Twoim mieście lub okolicy (może być do tego przydatny np.
kalendarz Crossweb). Znajdź niszę, wyróżnik. Zobacz, czego brakuje, na co sam chętnie mógłbyś się
wybrać. Robienie kolejnego wydarzenia podobnego do innych to strata czasu. Masz to? Super!
Dla kogo?
To zależy… Załóżmy, że założyłeś dom mediowy, który szczyci się tworzeniem oryginalnych i bardzo
korzystnych dla klientów media planów. Szukacie grupy docelowej w nietypowych miejscach, klient
nie płaci dużo za reklamę, nie pokazuje się tam, gdzie standardowo powinien – a trafia. I wiecie to na
pewno, bo rozliczacie się za leady. Możecie zrobić warsztaty z układania a może i czytania
mediaplanów. Może przyjdzie na nie konkurencja, może studenci, może potencjalni pracownicy… a
może przedstawiciel klienta… ? Warto pamiętać, że często osobami decyzyjnymi w firmach nie są wcale CEO, a managerowie średniego szczebla (account managerowie, project managerowie) – którzy polecą Twoją usługę swoim szefom.
A nawet jeśli te ostatnie, najważniejsze dla Was osoby nie pojawią
się na liście uczestników – to mogą o Waszym wydarzeniu usłyszeć. Skąd?
Promuj!
Promowanie warsztatów jest łatwiejsze niż promowanie firmy. Napisze o tym chętnie wiele
branżowych mediów a nawet regionalnych portali. Możesz iść z informacją do radia czy telewizji. Pisz,
publikuj, komentuj. Udostępniaj link do strony, załóż profile w social mediach. Rozprowadzaj
informację o Twoim warsztacie wszędzie gdzie się da, pozyskaj przychylność ważnych w Twojej
branży osób.
A pieniądze?
To ważny aspekt. Pomysł na warsztaty to jedno. Musisz gdzieś je przeprowadzić. Musisz dać ludziom
jeść i pić, powinni mieć też na czym i czym pisać. Miło byłoby, gdyby wyszli z jakimś upominkiem…
Na początek powinieneś być swoim własnym sponsorem. Ale szukaj też innych, by Twojego eventu
nie zatrzymały tak prozaiczne powody jak pieniądze. O salę zapytaj w coworkingach czy pobliskich
knajpach.
Może uda Ci się w ramach cross promocji wynająć miejsce za darmo lub taniej. Zapytaj
cukierni, pizzerii albo cateringu, czy nie chcą nakarmić Twojej grupy docelowej, w zamian za
wzmiankę na samym warsztacie, rozdanie ulotek i wspomnienie o nich w notce PR. Zapytaj
wydawnictw, czy nie chcą uczestnikom dać książek w ramach promocji i upominków. A może inna,
bogatsza firma, która nie jest Twoją konkurencją, chciałaby zadbać o Twoich uczestników? Może
wśród nich będą ich potencjalni pracownicy a nie jest to dla Ciebie problem? Pytaj! To klucz do
rozwiązań.
Pierwszy czy lepszy?
Przygotuj się na to, że po warsztacie zawsze pojawią się głosy negatywne. I będziesz je słyszał
częściej, niż te na plus. To normalne. Najwięcej hejtu usłyszysz na temat zapisów na Twój warsztat,
jeśli oczywiście odpowiednio go rozpromujesz i będzie pożądany przez grupę docelową. Ten, kto się
nie dostanie – będzie narzekał. Jakiej decyzji nie podejmiesz – czy bilet zdobędzie ten, kto będzie
szybszy, czy ten, kto lepiej odpowie w konkursie, czy ten, kto będzie miał pieniądze – zawsze ktoś
będzie niezadowolony. Przemyśl kwestię zapisów, jeśli wydarzenie będzie darmowe – maksymalnie
zróżnicuj możliwości pozyskania biletów, by mógł je zdobyć i ten szybki i ten kreatywny. Ale i tak
będą jednostki niezadowolone.
Za darmo?
Oczywiście możesz też uznać, że Twoje warsztaty będą płatne. Poza kwestiami podatkowo
księgowymi rozważ koniecznie sposób zakupu biletów, autoryzację kupujących na miejscu i
ewentualne zwroty. Jeśli decydujesz się na event płatny – musi być on na naprawdę wysokim
poziomie. Uczestnik który płaci – wymaga. A negatywne opinie na temat płatnego warsztatu bolą
podwójnie. Szczególnie opinię o Twojej firmie i działalności.
Wykorzystuj!
Pisz o warsztatach w swoich ofertach dla klientów. Podkreślaj, że je wymyśliłeś i prowadzisz.
Wymieniaj ilu miałeś uczestników i ile edycji. Prowadzenie i wymyślenie warsztatów dołóż do
swojego bio. Chwal się tym. Wykorzystuj media społecznościowe, pozwól się tagować na zdjęciach,
podkręcaj zainteresowanie kolejnymi edycjami. Spraw, że Twój warsztat będzie znany i pożądany. A
wraz z nim – Twoja firma.