Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Jak zorganizować warsztaty i wypromować swoją firmę?

jak organizowac warsztaty

Temat warsztatów jako jednej z form promocji firmy to część szerszego cyklu, w którym chcielibyśmy

przyjrzeć się różnym formom komunikowania usług czy produktów firmy w niestandardowy ale i

sprytny sposób. Startupy wyrastają jak grzyby po deszczu, nowe firmy tworzą się w szybkim tempie i

przedsiębiorczość, mimo raczej niesprzyjających warunków podatkowych w kraju nad Wisłą, kwitnie.

Nie trzeba nikomu tłumaczyć, że marketing i promocja są potrzebne. Jak mawiają niektórzy – firma

bez marketingu to jak puszczanie oczka do dziewczyny po ciemku. Duzi gracze kupują powierzchnie

reklamowe, odsłony i kliknięcia. Emitują banery, mailingi i inwestują w reklamę w wyszukiwarkach.

Co powinna zrobić mała firma? Jak się wypromować? W co inwestować i czy w ogóle?

Podpowiemy Wam kilka rozwiązań. Jeśli macie inne pomysły na smart promocję – piszcie do nas!

Dlaczego warsztaty?

Pomyśl o organizacji warsztatów jeśli lubisz dzielić się wiedzą. I jeśli masz się czym dzielić. W wielu firmach panuje przekonanie, że nie można zdradzać swojego know-how, jednak z naszego doświadczenia wynika, że nawet jeśli opowiesz o swoich rozwiązaniach innym, to nie oznacza, że zostaną one wykorzystane.
Jeżeli masz opory, nie lubisz wystąpień publicznych – lepiej pomyśl o innej formie promocji. Ale jeśli nie obce Ci

są prezentacje przed większym gronem, masz cierpliwość i poczucie misji – warsztaty mogą być dla

Ciebie idealnym sposobem na pokazanie się światu.

Czym chcesz się dzielić lub czego nauczać? Twoja firma wypracowała jakiś nietypowy, warty

podkreślenia sposób pracy, który chciałbyś dzięki warsztatom upowszechnić? Czy jesteś w jakiejś

dziedzinie specjalistą? A może powinieneś kogoś takiego zaangażować do współpracy? Jeśli masz

gotowe odpowiedzi na te pytania – wiele wskazuje na to, że warsztaty to dobry pomysł dla Ciebie.

Z głową!

Potraktuj warsztaty jako projekt. Podejdź do tego metodycznie i opracuj plan. I odpowiedz sobie na

pytanie co ma być celem warsztatów i trzymaj się tego w każdym kolejnym kroku.

Jeśli celem warsztatów ma być promocja twojej firmy/ usług/ kompetencji pamiętaj o tym, że żeby o

tobie mówili, wydarzenie to musi być wartościowe dla uczestników. Zatem – żeby dać korzyść sobie,

daj ją najpierw innym.

O tym, że skoro wydarzenie ma być promocją Twojej firmy, a więc w każdym aspekcie powinno o nim

dobrze świadczyć, pisać nie będziemy. Oczywista oczywistość. Jednym słowem: przyłóż się.

Unikalnie i oryginalnie.

Przejrzyj wydarzenia, które dzieją się w Twoim mieście lub okolicy (może być do tego przydatny np.

kalendarz Crossweb). Znajdź niszę, wyróżnik. Zobacz, czego brakuje, na co sam chętnie mógłbyś się

wybrać. Robienie kolejnego wydarzenia podobnego do innych to strata czasu. Masz to? Super!

Dla kogo?

To zależy… Załóżmy, że założyłeś dom mediowy, który szczyci się tworzeniem oryginalnych i bardzo

korzystnych dla klientów media planów. Szukacie grupy docelowej w nietypowych miejscach, klient

nie płaci dużo za reklamę, nie pokazuje się tam, gdzie standardowo powinien – a trafia. I wiecie to na

pewno, bo rozliczacie się za leady. Możecie zrobić warsztaty z układania a może i czytania

mediaplanów. Może przyjdzie na nie konkurencja, może studenci, może potencjalni pracownicy… a

może przedstawiciel klienta… ? Warto pamiętać, że często osobami decyzyjnymi w firmach nie są wcale CEO, a managerowie średniego szczebla (account managerowie, project managerowie) – którzy polecą Twoją usługę swoim szefom.

A nawet jeśli te ostatnie, najważniejsze dla Was osoby nie pojawią

się na liście uczestników – to mogą o Waszym wydarzeniu usłyszeć. Skąd?

Promuj!

Promowanie warsztatów jest łatwiejsze niż promowanie firmy. Napisze o tym chętnie wiele

branżowych mediów a nawet regionalnych portali. Możesz iść z informacją do radia czy telewizji. Pisz,

publikuj, komentuj. Udostępniaj link do strony, załóż profile w social mediach. Rozprowadzaj

informację o Twoim warsztacie wszędzie gdzie się da, pozyskaj przychylność ważnych w Twojej

branży osób.

A pieniądze?

To ważny aspekt. Pomysł na warsztaty to jedno. Musisz gdzieś je przeprowadzić. Musisz dać ludziom

jeść i pić, powinni mieć też na czym i czym pisać. Miło byłoby, gdyby wyszli z jakimś upominkiem…

Na początek powinieneś być swoim własnym sponsorem. Ale szukaj też innych, by Twojego eventu

nie zatrzymały tak prozaiczne powody jak pieniądze. O salę zapytaj w coworkingach czy pobliskich

knajpach.

Może uda Ci się w ramach cross promocji wynająć miejsce za darmo lub taniej. Zapytaj

cukierni, pizzerii albo cateringu, czy nie chcą nakarmić Twojej grupy docelowej, w zamian za

wzmiankę na samym warsztacie, rozdanie ulotek i wspomnienie o nich w notce PR. Zapytaj

wydawnictw, czy nie chcą uczestnikom dać książek w ramach promocji i upominków. A może inna,

bogatsza firma, która nie jest Twoją konkurencją, chciałaby zadbać o Twoich uczestników? Może

wśród nich będą ich potencjalni pracownicy a nie jest to dla Ciebie problem? Pytaj! To klucz do

rozwiązań.

Pierwszy czy lepszy?

Przygotuj się na to, że po warsztacie zawsze pojawią się głosy negatywne. I będziesz je słyszał

częściej, niż te na plus. To normalne. Najwięcej hejtu usłyszysz na temat zapisów na Twój warsztat,

jeśli oczywiście odpowiednio go rozpromujesz i będzie pożądany przez grupę docelową. Ten, kto się

nie dostanie – będzie narzekał. Jakiej decyzji nie podejmiesz – czy bilet zdobędzie ten, kto będzie

szybszy, czy ten, kto lepiej odpowie w konkursie, czy ten, kto będzie miał pieniądze – zawsze ktoś

będzie niezadowolony. Przemyśl kwestię zapisów, jeśli wydarzenie będzie darmowe – maksymalnie

zróżnicuj możliwości pozyskania biletów, by mógł je zdobyć i ten szybki i ten kreatywny. Ale i tak

będą jednostki niezadowolone.

Za darmo?

Oczywiście możesz też uznać, że Twoje warsztaty będą płatne. Poza kwestiami podatkowo

księgowymi rozważ koniecznie sposób zakupu biletów, autoryzację kupujących na miejscu i

ewentualne zwroty. Jeśli decydujesz się na event płatny – musi być on na naprawdę wysokim

poziomie. Uczestnik który płaci – wymaga. A negatywne opinie na temat płatnego warsztatu bolą

podwójnie. Szczególnie opinię o Twojej firmie i działalności.

Wykorzystuj!

Pisz o warsztatach w swoich ofertach dla klientów. Podkreślaj, że je wymyśliłeś i prowadzisz.

Wymieniaj ilu miałeś uczestników i ile edycji. Prowadzenie i wymyślenie warsztatów dołóż do

swojego bio. Chwal się tym. Wykorzystuj media społecznościowe, pozwól się tagować na zdjęciach,

podkręcaj zainteresowanie kolejnymi edycjami. Spraw, że Twój warsztat będzie znany i pożądany. A

wraz z nim – Twoja firma.