w

Kultowe reklamy: Marlboro Man ostrzega przed paleniem

Marlboro man brand hero reklama

Postać jednego z najsłynniejszych brand heroes została wykorzystana w kampanii, która przestrzega przed zgubnymi skutkami palenia. W reklamach tytoniowej marki kowboj trzyma w dłoni papierosa, ale w spocie nakręconym na nowojorskim Times Square zakrywa dłonią dziurę po tracheotomii, by móc wyśpiewać przewrotną piosenkę.

Obsypana pochwałami i nagrodami kampania powstała w 2007 roku, czyli około pół wieku po tym, gdy Marlboro Man po raz pierwszy zagościł w reklamach marki. Jej trzonem był film z udziałem Thomasa Cooka, odgrywającego rolę słynnego kowboja.

Aktor wjeżdża na Times Square na koniu przy akompaniamencie gitarowej muzyki, a następnie rozpala ognisko na ulicy i ściąga czerwoną bandanę, pod którą widać dziurę w szyi – pozostałość po laryngektomii, czyli operacji usunięcia krtani.

Zabieg ten przeprowadza się u chorych z nowotworem krtani, którego powstaniu sprzyja częste palenie papierosów. W najbardziej skrajnych przypadkach lekarze wycinają całą krtań, co praktycznie uniemożliwia normalne mówienie i jedzenie. Przed tymi konsekwencjami kowboj przestrzega w piosence, śpiewanej bardzo charakterystycznym „robotycznym” głosem w rytm muzyki country:

Tytoń nie zawsze zabija
Czasem tylko stracisz płuco
Tytoń nie zawsze zabija
Czasem tylko wytną ci język
I raczej nie zaśpiewasz pięknie
Z ziejącą dziurą w szyi
Bo tytoń nie zawsze zabija

Filmowi stworzonemu na potrzeby fundacji The Truth towarzyszyła strona www.singingcowpoke.com, na której można było prześledzić historie Cooka poprzedzającą zabieg, a także zobaczyć animację pokazującą jej przebieg. Kampania została stworzona przez agencję Crispin Porter + Bogusky.

Marlboro Man skończył jako jaskrawy antyprzykład palenia, choć przez lata obecności w reklamach zapewnił firmie miliardowe przychody. Narodził się w latach 50., gdy odświeżenia wizerunku marki podjął się słynny Leo Burnett. Spec od reklamy miał całkowicie zmienić grupę docelową papierosów Marlboro, które wówczas były typowo kobiecą marką.

Marlboro man brand hero reklama

Postać silnego faceta z południa na tle górskiego krajobrazu okazała się starzałem w dziesiątkę i na dobre weszła do masowej wyobraźni. Dobra passa trwała do lat 90., gdy kowboja spotkał pierwszy cios. Jeden z aktorów wcielających się w rolę Marlboro Mana, Wayne Mclaren, zachorował na raka płuc i z gwiazdy tytoniowego koncernu stał się gorącym przeciwnikiem palenia.

McLaren zmarł w 1992 roku, a w trzy lata później ten sam los spotkał innego kowboja z reklamy, Davida McLean. Kampania trwająca blisko pół wieku została zakończona w 1999 roku, po śmierci trzeciego Marlboro Mana – Dicka Hammera.

Kulinarni blogerzy wkraczają do mainstreamu

Kulinarni blogerzy wkraczają do mainstreamu

Skąd się bierze masło?

Skąd się bierze masło?