Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

MEC Shopper Report: w sieci kupujemy bardziej racjonalnie

Tylko 15 proc. internautów woli zakupy w sieci niż w galeriach handlowych, a zaledwie 9 proc. robi e-zakupy przynajmniej raz w tygodniu. W Internecie kupujemy bardziej racjonalnie i planowo niż w galeriach handlowych, kredyt zaufania mają marki znane z reklam i polecane przez znajomych – wynika z MEC Shopper Report, badania domu mediowego MEC zaprezentowanego na VII Forum MEC.

Niespełna 15 proc. polskich internautów woli robić zakupy w sieci, natomiast aż 50 proc. preferuje galerie handlowe – wynika z MEC Shopper Report, badania preferencji zakupowych zrealizowanego przez dom mediowy MEC. W Internecie jesteśmy mniej otwarci na „shoppingową przygodę” i potrzebujemy poczucia bezpieczeństwa, jakie wciąż budujemy z markami w świecie offline.

– W MEC Shopper report zmierzyliśmy się z pytaniami, jakie często zadają nam reklamodawcy: czy w epoce e-commerce wpływ działań marketingowych jest zminimalizowany, a decyzje zakupowe konsumentów stają się czysto planowe i racjonalne. Okazuje się, że nie do końca – mówi Tomasz Kolanowski, dyrektor Analytics & Insights z MEC na region CEE.

Grupa największego – z marketingowego punktu widzenia – ryzyka, a więc klienci kupujący zgodnie z planem, porównujący ceny i dokładnie analizujący informacje o produktach stanowią ok. 30 proc. ogółu internautów. Jednak dla wielu z nich zakupy nadal są przyjemnością – 60 proc. z nich twierdzi, że odczuwa zadowolenie z kupowania w galeriach, a aż 69 proc. z robienia zakupów w sieci.

Trzeba dotknąć

W badaniu MEC Shopper Report przeanalizowano różnice w motywacjach przy wyborze zakupów online i offline, sprawdzono też dlaczego polscy e-konsumenci lubią galerie handlowe, a za co cenią e-zakupy.

Wyniki badania potwierdzają, że zaletami galerii handlowych są przede wszystkim możliwość obejrzenia na żywo produktów – to kluczowy walor dla 63 proc. badanych, duży wybór artykułów i fakt, że wszystko można kupić w jednym miejscu (docenia to 56 proc. internautów). Wybór, cena i wygoda to z kolei główne zalety zakupów online.

Największą barierę e-commerce stanowi z kolei brak tych walorów, które doceniamy w galeriach. Klienci nie lubią kupować, gdy nie mogą zobaczyć i dotknąć produktu oraz obawiają się, że artykuł okaże się inny niż w rzeczywistości.

Między innymi z tego powodu 22 proc. polskich internautów w ogóle nie robi e-zakupów, a tylko 9 proc. kupuje online częściej niż raz w tygodniu (45 proc. badanych robi zakupy z taką częstotliwością w galeriach handlowych).

W sieci szukamy znajomych (także marek)

Na zakupach w galerii większość (59 proc.) badanych spędza od 1 do 3 godzin. Zaledwie 6 proc. polskich internautów twierdzi, że przeznacza na tę czynność mniej niż pół godziny i od razu decyduje się na dany produkt.
W Internecie odsetek „szybko kupujących” jest większy – 38 proc. e-klientów nie zastanawia się nad zakupem produktu dłużej niż godzinę.

– To by oznaczało, że zakupy w sieci bywają impulsywne, choć wielu klientów łączy je z możliwościami sprawdzenia cen w konkurencyjnych e-sklepach (50 proc.), na Allegro (66 proc.) czy w porównywarkach (40 proc.). Wysoki odsetek szybko decydujących się na e-zakupy pokazuje jednak także, że w sieci najczęściej wybieramy produkty i marki, które już znamy – podkreśla Tomasz Kolanowski.

I ten wniosek potwierdziło kolejne badanie zrealizowane w ramach MEC Shopper Report, czyli seria 18 pogłębionych wywiadów indywidualnych. Ich celem było odkrycie dodatkowych, mniej racjonalnych i nie zawsze uświadomionych przesłanek zakupów online.

– Zaufanie do sprzedającego i produktu, polecenie przez znajomych, przekonanie, że podobni ludzie do nas korzystają z tej marki: te warunki uprawdopodobniają jej zakup w Internecie. Stąd też tak ważne w kontekście e-sprzedaży stają się budowanie kapitału społecznego brandów w social mediach, na forach internetowych – komentuje Tomasz Kolanowski – Z tego też wynika bariera zaufania dla mało wypromowanych i drogich produktów. W sieci jesteśmy mniej otwarci na nowości niż np. w galeriach handlowych, dlatego marki, które stawiają obecnie na sprzedaż online muszą inwestować w budowanie wizerunku – dodaje.

Badanie MEC Shopper Report zostało przeprowadzone techniką CAWI we wrześniu 2014 r. na próbie 1661 internautów w wieku 15+ i uzupełnione serią 18 wywiadów indywidualnych, realizacja: Analytics & Insight MEC.

Źródło: mat.pras.