Z nowej odsłony raportu „Subskrypcje PL” wynika, że niemal połowa polskich subskrybentów nie monitoruje swoich wydatków. Osoby unikające kupowania w modelu subskrypcyjnym i płacenia za takie zakupy w sposób automatyczny są natomiast pełne obaw dot. transparentności i bezpieczeństwa. Prezentujemy 9 praktycznych wskazówek, dzięki którym można w pełni cieszyć się wygodą, jaką dają subskrypcje, zachowując przy tym kontrolę nad swoim budżetem oraz spokój umysłu.
Na początku lipca, światło dzienne ujrzała nowa odsłona raportu „Subskrypcje PL” – pierwszego przekrojowego opracowania na temat ekonomii subskrypcji w Polsce. Materiał powstał dzięki współpracy Firmy Straal z fundacją Digital Poland i partnerami – Visa, UPC, player.pl oraz MCI Capital.
Raport przygotowano na bazie obszernego badania konsumenckiego zrealizowanego na początku tego roku na zlecenie fundacji Digital Poland przez firmę IQS. W odpowiedzi na obawy konsumentów zidentyfikowane w toku badania, firma Straal przygotowała zbiór 9 zasad, dzięki którym konsumenci kupujący w modelu subskrypcyjnym będą mogli w pełni cieszyć się wygodą, jaką ten zapewnia – bez obaw o nieprzewidziane wydatki.
Badanie przeprowadzone na potrzeby raportu „Subskrypcje PL” wykazało, że co dziesiąty respondent (10%) deklarujący, że nie korzysta z usług subskrypcyjnych, jako przyczynę wskazuje brak poczucia kontroli nad swoimi wydatkami. Blisko 40% badanych twierdzi natomiast, że łatwiejsze anulowanie subskrypcji mogłoby ich skłonić do zakupów w modelu abonamentowym. Wśród badanych, którzy za subskrypcje nie płacą kartą, aż jedna czwarta wskazuje, że jest to spowodowane brakiem wystarczającej kontroli nad wydatkami przy korzystaniu z tej metody płatności.
Co ciekawe, ponad 90% osób korzystających z subskrypcji deklaruje, że ma poczucie kontroli nad swoimi wydatkami, choć jednocześnie prawie połowa respondentów w żaden sposób swoich wydatków subskrypcyjnych nie monitoruje. Co te wyniki mogą oznaczać?
To, że przytłaczająca większość badanych ma poczucie kontroli nad wydatkami subskrypcyjnymi, podczas gdy połowa respondentów nawet ich nie monitoruje, może oznaczać ograniczoną świadomość finansową – mówi Michał Jędraszak, CEO, Straal – Widać też, że obawy dotyczące modelu subskrypcyjnego mogą być w istocie strachem przed nieznanym, a nie racjonalnymi wątpliwościami popartymi krytyczną analizą. Przygotowaliśmy krótki poradnik, który ma pokazać polskim konsumentom, jak skutecznie kontrolować zakupy subskrypcyjne – wyjaśnia Michał Jędraszak.
Poradnik w załączniku