Mogłoby się wydawać, że w obliczu szybkiego wzrostu liczby i popularności serwisów społecznościowych, fora internetowe są skazane na niebyt. Mimo to internetowe platformy wymiany opinii wciąż trzymają się mocno i okazują się szczególnie pomocne, gdy szukamy informacji o konkretnym produkcie. W tym kontekście aktywność marek na forach internetowych może być świetnym narzędziem wizerunkowym.
Protoplasta Facebooka
Idea forum leży u podstaw Facebooka, Twittera i innych serwisów społecznościowych – istotą ich funkcjonowania jest wyrażanie opinii i poglądów. W obu przypadkach aktywność jest do pewnego stopnia podyktowana względami towarzyskimi, ale zwłaszcza na forach znacznie ważniejszą rolę odgrywa możliwość zasięgnięcia rady lub opinii, która może zaważyć na decyzjach zakupowych. Wiele badań wykazało, że siła internetowej opinii bywa większa od kosztownej kampanii promocyjnej, ponieważ znacznie chętniej ufamy zdaniu osób, które uważamy za obiektywne.
Informacja i kreacja
W przypadku poszukiwania opinii na temat firm i produktów fora bardzo dobrze odpowiadają naszym oczekiwaniom. Włączenie się lub zainicjowanie dyskusji jest bardzo łatwe. Opinie można odnaleźć z poziomu wyszukiwarki, a administrator czuwa nad tym, by ich wymiana przebiegała sprawnie. Forum konsumenckie to nie tylko źródło informacji na temat opinii, jakie użytkownicy wystawiają danej marce czy jej produktom, ale również sposób na ich kreowanie, jeśli obecność marketingowca na forum będzie rozgrywana w rozsądny i przemyślany sposób.
Z otwartą przyłbicą
Podstawą skutecznych działań na forum jest transparentność – najgorszą rzeczą, którą można zrobić, jest ukrycie prawdziwej tożsamości przy jednoczesnym, bardzo nachalnym promowaniu danej marki lub produktu. Takie zachowanie z zasady jest odstręczające i bardzo szkodliwe z wizerunkowego punktu widzenia. To, że jesteś marketingowcem banku udzielającym się na forum poświęconym bankowości nie powinno nikogo dziwić, a umieszczenie w stopce informacji o tym, z jaką instytucją jesteś związany podniesie Twoją wiarygodność. W tej sytuacji trzeba oczywiście przygotować się na to, że Twoje opinie na temat pracodawcy będą brane pod lupę, ale jeśli zachowasz obiektywizm i rzetelność, gra w otwarte karty powinna przynieść korzyści.
Znajomość regulaminu dyskusji oraz zasad wypracowanych przez jej uczestników to kolejna rzecz, z którą trzeba się zapoznać, zanim zaczniemy udzielać się na forum. Wspomniane wcześniej ukrywanie prawdziwej tożsamości czy kryptoreklama mogą być podstawą do usunięcia użytkownika z dyskusji.
Profesjonalizm i nerwy ze stali
Udzielając się na publicznym forum musisz mieć świadomość, że nie jesteś fanem sytuacji. Inicjując dyskusję na własnym profilu w serwisie społecznościowym wpływasz na jej kształt i przebieg, ale na forum zawsze masz nad sobą administratora, który, jeśli zarządza nim sprawnie, zdusi w zarodku próby manipulacji. Na forum w cenie są subtelne działania, racjonalna argumentacja oraz spokojna i rzeczowa reakcja na krytykę. Odsłaniając tożsamość musisz być gotów na to, że staniesz się adresatem skarg i pytań – reakcja na nie może zaważyć na wizerunku firmy.
Powyższe rady dowodzą, że sensowna obecność na forum wymaga pracy, czasu i dobrego przygotowania, by odniosła zamierzone efekty. Proces jest żmudny, długotrwały i na żadnym etapie nie gwarantuje zwiększenia sprzedaży lub nawet konwersji, ale zbudowanie wizerunku rzetelnego i uczciwego eksperta może okazać się bezcenną korzyścią wizerunkową.
Poniżej zamieszczamy wyniki z badania przeprowadzonego wraz z firmą In Hot Water Company.