Facebookowe posty zawierające hashtagi generują mniej kliknięć i udostępnień niż te, w których ich nie ma. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez Edge Rank Checker, który wziął pod lupę obie grupy postów opublikowanych na Facebooku w lipcu.
W mediach społecznościowych hashtagi służą zwiększeniu zainteresowania konkretnymi produktami lub tematami. Na Twitterze rzeczywiście tak się dzieje, jednak na Facebooku ich skuteczność jest znikoma. Zgodnie z badaniem Edge Rank Checker włączanie ich do treści nie tylko nie zwiększa zasięgu marki i zaangażowania odbiorców, ale wręcz je pogarsza. Posty, które nie zawierały hashtagów radziły sobie znacznie lepiej niż te, w których pojawiły się znaczniki z kratką.
Edge Rank Checker zbadał ponad 500 stron na Facebooku, na których w lipcu pojawiło się około 35 000 postów, w tym więcej niż 6000 z hashtagami. Ich skuteczność zbadano w odniesieniu do kilku czynników, w tym generowania zasięgu viralowego, zaangażowania, a także godzin oraz częstotliwości wrzucania postów. W każdym z tych przypadków treści zawierające hashtagi dawały gorsze wyniki od tych, w których ich nie było.
By lepiej zrozumieć tę zależność, dane dotyczące Facebooka porównano z wynikami Twittera. Okazało się, że tam sytuacja jest odwrotna – obecność hashtaga w poście dawała prawie dwukrotnie większe szanse na jego ponowne udostępnienie (ReTweet). Ta zależność był zauważalna w odniesieniu do 70% z 50 marek, których konta zbadano.
Jak można interpretować te wyniki? Zgodnie z opinią autorów (i zdrowym rozsądkiem), hashtagi na Fb nie są popularne, ponieważ niewiele osób ich używa, a to z kolei, zdaniem badaczy, ma związek z faktem, że marki nie potrafią umiejętnie z nich korzystać. Według przedstawicieli Edge Rank Checker przykładem może być częste wplatanie tych znaczników w materiały typowo promocyjne, gdzie pojawiają się nawet w każdym poście. Można więc przypuszczać, że taka praktyka skutecznie odstręcza wielu użytkowników, którzy automatycznie kojarzą hashtag nie z dyskusją czy wymianą ciekawych treści, ale z reklamą.
Dane z raportu przytoczył również serwis CNET i poprosił o komentarz rzecznika Facebooka. Stwierdził on, że przy analizie hashtagów trzeba wziąć pod uwagę znacznie więcej czynników. Jego zdaniem używanie tych narzędzi samo w sobie nie wpłynie na poprawę statystyk, ponieważ algorytmy serwisu są sprofilowane przede wszystkim pod kątem jakości i adekwatności treści pojawiających się na Facebooku. Jeśli więc chcemy zwiększyć zasięg, kluczem są nie hashtagi, ale dobry content.
Link do pełnych wyników badania
zdjęcie: CC BY-SA 2.0 flickr.com/esthervargasc